Welke positieve ervaringen zijn er om een beginnende roker te stimuleren te stoppen met roken.

Gisteren merkte ik dat mijn zoon, bijna 17, had gerookt. Tot nu toe had ik nooit iets geroken en ook geen reden om te denken dat hij rookt. Nu lijkt hij te beginnen aan zijn rookcarriere. Preken, verbieden opsluiten helpt natuurlijk niet. Wat is nu een effectieve of ludieke manier om te zorgen dat hij niet doorgaat met roken. Aub geen theorieën maar praktijk ervaringen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik ben zelf roker en wil zelf ook minderen. Ik kwam erachter dat wanneer ik een spelletje speel op de xbox dat ik totaal niet aan een sigaret dacht ik kon wel 3uur spelen en dan iets gaan eten en daarna beetje joggen.

Wat ik wil zeggen is: activiteiten doen die lastig zijn om er tussendoor bij te roken kan helpen bij minderen en misschien uiteindelijk stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je kan doen wat mijn neef heeft gedaan met zijn dochter.Toen hij merkte dat zij begon te roken,moest zij een pak zware shag in 5 uur opgerookt hebben.Kreeg ze dit klaar,zou hij niet meer zeuren.Ze heeft het klaar gekregen,maar ze was wel "genezen".Maar waarom zou je hem niet gewoon zijn gang laten gaan?Moet hij toch zelf weten als hij zijn gezondheid om zeep wil helpen?Mochten mijn kinderen beginnen met roken,moeten ze dat zelf weten.Ze zijn oud en hopelijk ook wijs genoeg om zelf te beslissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je laat je kind toch niet zomaar zijn gang gaan!?
je wil toch proberen om zo'n jongen er van af te brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hihihi, is mijn vader jou neef ??
Bij mij heeft het echter uiteindelijk op de lange duur niet geholpen trouwens - maar wel voor de jaren van mijn dertiende tot mijn achttiende.
Misschien kan je hem mee nemen naar een expositie in de beurs van berlage in amsterdam. daar worden lichamen en organen geplastificeerd tentoon gesteld.
Blijf dan vooral bij de rokerslongen staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn broer rookte ook op die leeftijd. Mijn ouders hebben hem een rijbewijs aangeboden als hij zou stoppen met roken.
Ik rookte niet en kreeg daardoor ook mijn rijbewijs :) dank broertje!

Ik denk dat het een combi is van voorlichten en proberen via positieve beloning.
Reken ook voor hoeveel hem dit gaat kosten de komende tijd. (ik neem aan dat hij dit zelf moet betalen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk kun je niks doen.
Als het goed is heb je hem zijn hele jeugd wel voorgehouden dat roken gewoon niet verstandig en erg duur is, (en anders is-ie op school wel stevig gehersenspoeld) en op deze leeftijd zal hij daarover zijn eigen beslissing moeten nemen.
Preken, verbieden en opsluiten werkt allemaal niet - hij is bijna volwassen of dat aan het worden, en dit is typisch iets dat in zijn eigen beslissingssfeer ligt.

Wat je wel kunt doen is eisen dat hij uitsluitend rookt van zijn eigen zelfverdiende geld (dus NIET van zakgeld of kleedgeld ; roken is een kostbare hobby en dat kunnen ze maar beter zo snel mogelijk voelen), en natuurlijk dat hij niet in (jouw) huis rookt. Zo waren bij mij thuis de regels (en ik ben de enige die is gaan roken trouwens), en zo zijn ze nu ook voor mijn kinderen (die er overigens nog niet naar talen).

Alles wat je probeert in de preek- of ludieke sfeer zal alleen maar weerstand oproepen en de kans dat hij BLIJFT roken sterk vergroten. Bedenk dat het ook een fase kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het probleem met roken is dat het geen schade aanricht als je het nog maar kort doet en als je nog jong bent, tenzij je de boel ermee in de hens steekt. Voor de hoge kosten, stinkende haren en kleding zijn jongeren doorgaans gevoeliger.

Misschien kun je iets met het gegeven dat de meeste jongeren denken op elk moment en permanent te kunnen stoppen met roken. Als dat zo is dan kun je je zoon misschien uitdagen met een beloning, bijvoorbeeld als hij een bepaalde periode niet gerookt heeft. Ik denk zelf dat het ook voor jongeren vies tegenvalt om te stoppen maar in dat geval kan een stimulans zeker helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben geen ouder, maar ben zeventien en rook ook. Tonen hoe ongezond roken is, en wat het doet met je lichaam zou bij mij totaal niet helpen me te doen stoppen. Iedereen weet dat wel hoor. Hem echt doen stoppen lukt volgens mij sowieso niet, die beslissing moet hij uit zichzelf maken. Ik zou niet direct gaan tonen dat je er tegen bent, hem eens een pakje sigaretten kopen ofzo. Dat zou hem een volwassener kijk op roken moeten geven, aangezien hij er openlijk over gaat durven praten met je. "Stop met roken, dat is ongezond" Achja, dat gaat ervoor zorgen dat hij stiekem wegsluipt om een sigaretje op te steken en het gebeuren als opwindend en onbewust ook stoer gaat beschouwen. Behandel hem eerder als een 25-jarige dan als een 14-jarige. Op mijn leeftijd ben je daar zeer gevoelig aan, zelfs nog meer dan in de beginnende puberteit