Koopverslaafdheid is gegroeid vanuit een behoefte. Die behoefte heeft ook weer een oorzaak. Het constante gevoel om iets tekort te komen, of met het genot van het nieuwe ding een andere vervelende emotie wegdrukken of nog andere oorzaken. Kun je bij jezelf uitzoeken of er een aanwijsbare reden is en kijk of je daar met of zonder hulp iets mee kunt doen. Het geld wat je nu kwijt raakt aan koopjes waar je spijt van hebt, kun je ook steken in een vraag van hulp aan een coach of andere hulpverlening. Je bepaald zelf of je je dat waard vindt. Ik wens je wijsheid en de eerste stap is hierin het stellen van jouw vraag geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

om je heen kijken in je huis... is tie al niet vol genoeg?!
bij alles wat je koopt denken, heb ik dit echt nodig??
heb je geld teveel? zo nee, dan kun je bijvoorbeeld een budget voor bepaalde dingen bepalen, niet meer dan een bepaald bedrag voor iets wegleggen.
bij de bank niet in het rood kunnen staan helpt ook!
niet naar de stad gaan!
folders weigeren!
succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een budget opmaken en je daar ook aan houden + alle uitgaven noteren. Als je dan samen met iemand kan overlopen waar je je geld aan spendeerde die week/maand krijg je meer zicht op waar het fout loopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet meer gaan winkelen..
niet meer in de aanbieding folders kijken...
en niet meer geld meeneme, dan je nodig hebt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er echt sprake is van een verslaving, en niet alleen van een 'neiging' is er maar één weg: naar de hulpverlening. Daar kom je zelf namelijk niet uit.
Ik denk dat koopverslaving een hele lastige is, omdat je er niet mee kúnt stoppen. Je zult namelijk altijd dingen moeten blijven kopen, al was het alleen maar de dagelijkse boodschappen. Dit in tegenstelling tot drugs of alcohol, die kun je wel radicaal afzweren.
Kijk anders eens naar een aflevering van verslaafd aan verzamelen, ik meen bij de sbs, dat zijn ook vaak koopverslaafde mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, verslaving van welke soort dan ook is een 'symptoom' en vraagt om professionele aanpak. Als de onderliggende oorzaken van een verslaving aangepakt en opgelost worden (want geen enkele verslaving is 'zomaar') is de ene verslaving niet moeilijker of makkelijker om 'af te zweren' dan een andere.
In principe een goed antwoord Maeve, ik vind alleen de 2e alinea erg jammer...
(je krijgt echt geen - van mij hoor, wilde dit alleen zeggen vanuit werkervaring met verslaafden).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb ik dat dan mis. Maar ik meen dat het minder moeilijk is om ergens radicaal mee te stoppen, dan er een beetje mee door te gaan.
Als ik lijn, is het eenvoudiger om helemaal niet te snoepen, dan een klein beetje. Zo bedoel ik het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah... ok, zo kwam het niet op mij over, maar is nu helemaal duidelijk. Dank voor je uitleg, Maeve. :)
Je pinpas en creditcard in beheer geven bij iemand die je vertrouwt en die hard tegen je durft te zijn,
Een nee-nee sticker op de voordeur plakken.
Professionele hulp zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
denk aan het milieu en aan de mensen die minder hebben dan jij en toch heel gelukkig zijn! less is more! klinkt heel belerend, weet ik, maar ik maak mij er zelf ook wel eens schuldig aan. maar wees nou eerlijk, je huis of kast slipt dicht. bedenk van te voren voordat je gaat shoppen wat je nou echt nodig hebt. Spit van te voren eens je kledingkast uit en denk:wauw, dat had ik ook nog! je bespaart dan bovendien ook nog heel veel geld uit. Mijn kinderen en ik moeten thuis af en toe eens " ontrommelen", we doen weg wat we niet meer gebruiken, en vinden er altijd een goede bestemming voor (bijv. Kringloop)
Goed dat je jezelf wil aanleren om minder te consumeren! je bent je er ten minste bewust van!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat iemands koopverslaafdheid in de komende jaren vanzelf wel opgelost wordt.

Als men eerst heeft moeten terugschakelen naar een veel lager levenspeil..gewoon omdat er simpelweg geen geld is..en men elke cent moet omdraaien om te overleven..dan zal de neiging tot overdreven koopzucht snel uitdoven..

Wil je daar niet op wachten..dan zou ik zeggen..laat je helpen/bijstaan door een vertrouwd iemand die van je houdt..en neem de dingen die hij/zij zegt van hem/haar aan..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In eerste instantie door niets meer te kopen. Of door je creditcard/geld in te nemen. En je zakgeld te geven.

Maar je 'lust', heeft van 9 uit 10 toch een oorsprong in je verleden. Het is niet voor niets waarom je dit doet. Dus wil je een lange termijn oplossing en rust vinden, dan zal je je verleden opnieuw moeten gaan beleven om hierachter te kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het algemeen is een verslaving een poging om een ander gemis te compenseren.
Vaak is iemand zich er niet eens van bewust wat hij compenseert.
Het zal niet mee vallen om dat zelf te tackelen, maar gelukkig kan je daar hulp voor zoeken als het je alleen niet lukt.