6e zintuig

wie van jullie heeft het 6e zintuig, en wat zijn de 1e 5 ook al weer. (zonder dat je het opzoekt)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens sommige mensen zijn er veel meer. Zie het volgende filmpje: (sorry voor het engels)
http://www.youtube.com/watch?v=CUn7zy8Ya20

Het beste antwoord

Telepathie en intuïtie vallen onder het zesde zintuig. Ja, ik kan ze voor mezelf toevoegen aan de andere vijf: zicht, gehoor, reukzin, smaakzin en tastzin. Intuïtie overigens wel meer dan telepathie.

Hedendaagse wetenschappers denken overigens dat we er minstens 10 en misschien zelfs 33 hebben. Hoeveel ze er tellen is afhankelijk van hun definitie, maar in alle gevallen zijn het er meer dan het klassieke rijtje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wil ik wel meer van weten. Waar kan ik dat vinden? Vergis je je niet met het aantal dimensies? Daar weet ik het wel van dat er veel meer zijn volgens wetenschappers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het aantal van de dimensies blijkt oneindig te zijn, hehe...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@JJ1, hieronder een aantal, en ik heb het hier niet over dimensies: Thermoceptie, oftewel het waarnemen van warmte (en de afwezigheid ervan: kou). Er is verschil tussen de systemen voor het registreren van de 'buitentemperatuur' en die voor de lichaamstemperatuur, en het is niet helemaal duidelijk hoeveel er precies zijn, dus je zou dit kunnen onderverdelen in meerdere zintuigen. Nociceptie, oftewel het waarnemen van pijn. Vroeger dacht men dat pijn de overbelasting van het tastzintuig was, maar onderzoek in de eerste helft van de vorige eeuw heeft uitgewezen dat tast en pijn verschillende zintuigen zijn. Er zijn drie systemen (je kunt dus ook betogen dat het 3 zintuigen zijn) die elk een eigen aandachtsgebied hebben: de huid, botten en gewrichten, en organen. Equilibrioceptie, oftewel de evenwichtszin. Met vloeistof gevulde holtes in het binnen-oor houden je op de hoogte over je evenwichtstoestand. Proprioceptie, oftewel je 'zelf-waarneming'. Met andere woorden: het zintuig dat je vertelt waar je lichaamsdelen zich bevinden ten opzichte van elkaar. Dank zij dit zintuig kun je met je wijsvinger je neus aanraken terwijl je je ogen dicht hebt; je weet waar je neus en je vinger zijn zonder dat je ze ziet. Zielenzintuigen
Geestelijke zintuigen
Sociale zintuigen Als voorbeeld heeft Rudof Steiner er 12 beschreven.

Andere antwoorden (6)

Ruiken voelen horen .. pff nu wordt het moeilijk, proeven en ?? oja! Zien!

6e zintuig, bij mij wel, ik heb 9 v/d 10x gelijk, dus als ik iets zeg is het bijna altijd goed xD
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6e = telepathie.
Ik denk dat de meeste mensen dit wel eens ervaren.

Toegevoegd op 27-05-2009 00:03:01
ik heb het heel sporadisch en niet onder controle.
Het kan zowel bij bewustzijn als in de slaap voorkomen.
Vaak alleen met mensen die "op dezelfde golflengte"zitten. Hersengolven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerste vijf: zien, horen, ruiken, voelen, proeven.

Zesde: telepathie, invoelen/aanvoelen.

Natuurlijk wel eens ervaren, wie niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zesde was toch evenwicht?
Nee, ik heb geen 6e zintuig. Maar soms dan vertel ik iets of sms ik iemand, naar iemand die dat ook aan mij wilde vertellen.
De 5 zijn euhm:
Proeven, ruiken, zien, horen, voelen :-)!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zesde zintuig is weten... intuïtie mag je het ook wel noemen, maar het onderscheidingsvermogen om te weten... Ik ga die andere 5 niet opnoemen, die zie je toch bij de andere antwoorden staan...
Maar "weten" dat is het zesde zintuig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeker weten
Derde oog noemen ze dat....