Waneer moet je met ongesteldheid klachten naar de doker?

Ik heb vast niet zoveel last als anderen. Al een hele tijd heb ik dat ik een zeurende last heb tijdens de periode dat ik ongesteld ben. De eerste dag is het zo hevig dat ik 2 alive en een warme kruik nodig heb om na een uur a 1,5 uur uitgeput in slaap val van de pijn. De laatste tijd heb ik (denk ik in mijn eierstokken) een raar (soms een beetje branderig) gevoel. Op mijn werk is dit echt niet grappig. Ik moet veel lopen maar het liefst lig ik. Wat kan ik hiermee? En wat moet ik met mijn werk ik kan niet steeds zeggen (de eerste dag) dat ik ziek ben. Maar ik kan echt haast niet lopen? Wat te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik geef je een heel simpel antwoord:

Je moet in ieder geval met menstruatieklachten naar de dokter als die klachten je belemmeren in het dagelijks leven. Als jij de eerste dag van je menstruatie bijna niet kunt lopen, een dubbele dosis pijnstillers nodig hebt en zo uitgeput raakt van de pijn dat je na anderhalf uur in slaap valt, val je ruimschoots binnen het criterium 'belemmering van het dagelijks leven'.

Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat er echt iets mis is (in de zin van bedreigend voor je gezondheid), maar dan nog is een bezoekje aan de dokter zinvol. Die kan je namelijk ook helpen om de klachten te verlichten. Dat is namelijk óók het werk van de dokter.

Misschien kun je de pil gaan slikken (dan is de 'menstruatie' vaak minder heftig) of een Mirena-spiraal nemen (dan blijft de menstruatie vaak helemaal weg). Of misschien kan de dokter een betere pijnstiller voorschrijven waardoor je niet meer zo uitgeput raakt van de pijn.

Wat de oplossing ook is, het is niet nodig om hiermee door te blijven lopen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik heb daar ook heel veel last van gehad. Als je naar de huisarts gaat, kan hij je de pil voorschrijven. Dit heft de meeste pijn wel op. Dus als je functioneren echt eronder te leiden heeft is dat een optie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou maar eens naar de huisarts gaan.
ronron1212
13 jaar geleden
gewoon naar je huisarts en er niet mee rond blijven lopen

daar zijn tenslotte huisartsen voor en je betaald genoeg ziekenfondspremie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
die laatste zin is zeker waar. Je betaald er genoeg voor, dus maak er gerust gebruik van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, en met deze instelling blijft hij stijgen.
Kimath
13 jaar geleden
Ik bedoel niet dat je voor elk klein dingetje naar de huisarts moet rennen, maar als je echt klachten hebt zoals de vraagsteller.
In ieder geval ermee naar de huisarts gaan dit is te heftig.
Voor dat branderige gevoel kan hij je indien nodig ook even doorverwijzen naar de gynaecoloog.
Beterschap ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
naar de huisarts! niet om je bang te maken, waarschijnlijk krijg je inderdaad de pil voor geschreven (als je die niet al slikt) maar gewoon het zekere voor het onzekere. het zijn tenslotte wel je baarmoeder en eierstokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste: leg netjes uit aan je baas dat je erge pijn hebt wanneer je ongesteld word. Elke vrouw wordt ongesteld, dus hij zal er vast respect voor hebben.
Ten tweede, als antwoord op jouw vraag: ga naar de huisarts wanneer:
Bij elke afwijking van het al jaren bestaande patroon, zoals:
- Bij ernstige middenpijn en/of bij tussentijds bloedverlies
- Bij pijnlijke menstruatie die ontstaat na het 25e jaar
- Bij hevig enof langdurig enof onregelmatig bloedverlies
- Bij een zeurende pijn die al aanwezig is vóór de menstruatie en die tijdens de menstruatie erger wordt
- Wanneer één van de klachten gepaard gaat met hoge koorts
- Bij plotseling optredende buikpijn al dan niet met uitblijven van de menstruatie (buitenbaarmoederlijke zwangerschap)
- Wanneer de pijn elke maand erger wordt
- Als de pijn anders aanvoelt dan gewoonlijk

En ga naar de huisarts wanneer je het niet vertrouwd. Ik zou als ik jou was voor de zekerheid even naar de huisarts te gaan, hij krijgt meer van deze klachten en zal aan de hand van jouw klachten een passende (niet-) medicamenteuze medicatie geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet met dit soort klachten naar de dokter als je er last van hebt.
Het lijkt me dat hier wel wat aan te doen is, dus waarom gewacht? Gaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw klachten maken jou het normaal functioneren tijdens je menstruatie bijna onmogelijk, en dat hoeft vandaag de dag echt niet meer. Dus ga naar je dokter, je bent geen watje!

Als je het nou toch nog zelf wil proberen, kun je het proberen met ibuprofen (werkt vaak beter dan andere pijnstillers bij menstruatieklachten) of door jezelf flink lichamelijk in te spannen als je pijn hebt (een stukje hardlopen hielp bij mij altijd goed als ik krom lag van de menstruatiepijn).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
soms heb je gewoon meer last dan een gemiddelde persoon maar als ik jou verhaal lees lijkt er toch meer aan de hand te zijn. ik zou even langs gaan bij de dokter en eventueel een verwijzing vragen voor een gynaecoloog. die kunnen het voor de zekerheid even goed nakijken. ik ging met soortgelijke klachten naar de dokter en bleek endometriose te hebben. dat hoeft natuurlijk niet et betekenen dat jij dat ook hebt maar ik zou het wel laten nakijken.soms is het heel goed op te lossen met de prikpil of een mirena spiraal. succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf altijd veel last van ongesteldheid, maar dat van jou klinkt echt wel een stukje erger hoor! Ik heb ook altijd 1 vreselijke dag. Ik wil dan altijd in kromme houding tegen een verwarming aankruipen... Je lichaam went er wel aan naarmate je ouder wordt en dan wordt het minder erg.
De pil is vaak een makkelijk gedachte oplossing, maar bedenk wel dat daar ook een hoop nadelen aan zitten (continu hormonen in je lijf en stemmingswisselingen). Weet niet hoe oud je bent, maar mijn sexlust ging drastisch naar beneden toen ik aan de pil was. Als het om de pijn gaat, zijn er ook hele goede pijnstillers op de markt speciaal voor vrouwen die hun periode hebben. Pas wel op welke, want sommigen zijn echt heel zwaar voor je maag.
Heel veel sterkte!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je zelf hinder ondervindt van je klachten (of dit nu om menstruatie gaat of om iets anders) kan je er zeker mee naar je huisarts!
Als je menstruatieklachten erger zijn geworden/ veranderd zijn is dat zeker iets om aan de huisarts voor te leggen.
Jouw klachten klinken vrij heftig. Ik had dit vroeger zelf ook zo erg. De oorzaak hoeft niet altijd iets ernstigs te zijn. Als deze zijn uitgesloten, kan er vaak alsnog iets aan de klachten gedaan worden. (Veranderen van) hormonale anticonceptie kan vaak verlichting bieden.