Hoe kan somnifobie ontstaan?

Somnifobie is een fobie of angst voor slaap. Maar ik kan me niet echt voorstellen dat je daar bang voor kan zijn..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Ja, dat lijkt vreemd, zoals alle fobieën vreemd kunnen lijken als je er geen ervaring mee hebt (wees blij!). Het woord 'fobie' geeft al aan dat het een irrationele angst is; het staat nooit op zichzelf, er is altijd een (onbewuste) onderliggende bron. Zoals kumarie aangeeft, zou een trigger angst voor overlijden tijdens de slaap kunnen zijn.
Ik zal een (ander) voorbeeld geven hoe somnifobie 'opgebouwd' kan worden.
Nachtmerries, een aantal nachten achter elkaar.
Dan gebeurt het volgende: onbehaaglijk gevoel voor het naar bed gaan, "oh nee, hopelijk niet weer nachtmerries." Deze gedachte alleen al kan weer nachtmerries oproepen. Dit riedeltje wordt iedere avond iets sterker (een patroon) waarna het onderbewustzijn gaat ingrijpen: "hee, er is een bedreiging, tijd voor actie". Voor het onderbewustzijn is een bedreiging een bedreiging, het kan geen onderscheid maken tussen een fysieke bedreiging (sabeltandtijger) of een 'ingebeelde' bedreiging (oh nee, geen nachtmerries). Het lichaam wordt dus in razendsnel tempo voorbereid (enorme adrenalinestoot) om met die bedreiging te vechten of ervan weg te rennen (fight-or-flight). Dat gebeurt in dit geval op het punt van in slaap vallen, want dat is het moment waarop je de controle verliest en dat kan niet, je moet de bedreiging aanpakken. Et voila... een neerwaartse spiraal: er is nu niet alleen angst om in slaap te vallen (nachtmerries) maar nu zelfs ook angst om naar bed te gaan (paniekaanvallen). Vul het verdere verloop maar in als dit op z'n beloop gelaten wordt...
Hoop dat je hiermee een beetje een idee krijgt hoe somnifobie kan ontstaan en verlopen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oeps, heb heel lang over dit antwoord gedaan omdat het nare herinneringen bovenbrengt en republikeintjes antwoord was er nog niet toen ik mijn epistel aan het uittypen was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Deze mensen zijn niet zozeer bang voor het slapen zelf, maar ze zijn bang om niet meer wakker te worden. Dus om dood te gaan in hun slaap.
Wellicht kun je je daar wel iets bij voorstellen.

http://ikhyperventileer.punt.nl/index.php?r=1&id=474282&tbl_archief=0
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast de angst om niet meer te ontwaken, kan er angst zijn voor angstige dromen. Ook zijn er mensen die vrezen iets te missen van het leven dat gewoon doorgaat , terwijl zij slapen. Dit zijn vaak mensen die het liefst over alles controle houden en het gevoel hebben dat zij overal en bij alles onmisbaar zijn.
Somnifobie kan ook spontaan ontstaan . nadat men bijvoorbeeld een traumatische ervaring heeft opgedaan tijdens de slaap. ( Verkrachting, inbraak, overval, overlijden van een dierbare, politie aan de deur.. enzovoort)
De slaap wordt dan geassocieerd met die afschuwelijke gebeurtenis.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook slaapwandelen kan een aanleiding zijn, om slaap te vrezen. En als je bedenkt welke capriolen slaapwandelaars soms uithalen, is dan niet eens zo onterecht..