hoe werkt the law of attraction bij deze soort mensen?

"the law of attraction" zegt dat je dat aantrekt wat je vibreert. In films zoals The Secret wordt deze wet uitvoerig uit de doeken gedaan: je kan alle scheppen waarvan je droomt als je dit op de juiste manier doet.
Met andere woorden : als je bv. meer rijkdom wil in je leven, "voel" dan de overvloed die je al hebt (bv. je gezondheid, de kastanjes in het bos, de liefde van je vrienden/kinderen/partner etc...) en er komt meer overvloed naar je toe. Ik geloof oprecht in die wet van aantrekking, heb er ook al resultaten mee gehaald.
Maar één ding begrijp ik niet zo goed. Ik ken mensen met een aanzienlijke spaarrekening, die zeuren over de belastingen, hun rekeningen tegen hun zin betalen, elke euro driedubbel omdraaien (terwijl dat niet nodig is), enkel tweedehandklederen kopen ... zij praten over geld alsof dat voor hen een schaars goed is. Zij voelen zich dus niet "rijk"...zij voelen op de één of andere manier een tekort. Toch blijven deze zelfde mensen geld aantrekken van alle hoeken en kanten, alles wordt goud in hun vingers. Ik heb dat niet één keer ervaren maar al heel veel keren...
Ik vraag me af hoe dat komt. Is er een innerlijke onbewuste overtuiging dan die zegt dat ze toch rijk zijn, een overtuiging die sterker is dan hun woorden? En als het dat is : hoe komt het dat die onbewuste overtuiging niet verandert als ze er altijd over zeuren dat ze een tekort hebben en hun geld oppotten uit angst?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Niet dus, als je uitgaat van je verhaal: hun overtuiging is dus angst (volgens deze theorie is dat de verkeerde vibratie), en TOCH krijgen ze vanalles toegeworpen.... Maar is dat dan een bewijs, dat The Secret (even kort gezegd) niet zou werken? Of omdat onverklaarbare dingen niet wetenschappelijk bewezen kunnen worden, is alles bullshit? Wetenschappers zijn druk bezig om bewijzen boven tafel te krijgen...... NU is nog niks bewezen, maar de toekomst is niet NU. De aarde was ook plat een poosje geleden. Vele antwoorden op deze vraag zijn gegeven, en vrijwel allemaal heel stellig: geloof er niet in. Maar God is ook niet wetenschappelijk bewezen en de halve wereld gelooft in een God, in welke vorm of naam dan ook. Waarom sluiten mensen mogelijkheden bij voorbaat uit? Is dat angst, onzekerheid? Ik weiger dat en sta ervoor open: ik hoop jij ook, Stalckystone!!!

"Ik geloof oprecht in die wet van aantrekking," Je zegt echter zelf al: "Maar één ding begrijp ik niet zo goed. ... . Toch blijven deze zelfde mensen geld aantrekken van alle hoeken en kanten... " Je geloof in 't eerste zinnetje is dus gewoon onterecht. Trek ook die conclusie en kom weer met beide benen op de grond.

Dit soort mensen werkt gewoon hard en veel. En als je veel en hard werkt dan verdien je veel geld. Daar is weinig spiritueels aan.

The law of attraction is er een waar heel veel mensen heel graag willen geloven omdat dat het leven wat maakbaarder zou maken, en zou betekenen dat je zelf invloed op heel veel dingen uit kunt oefenen. Het leven is daardoor wat minder willekeurig en wat minder hard. Maar de waarheid is gewoon dat er ontzettend veel stom geluk en stomme pech is. En dat het inderdaad helpt om een positieve blik te hebben en hard te werken, lijkt me logisch. Maar laat jezelf niks wijs maken. Hoe werkt the law of attraction bij dit soort mensen? Niet. Net zo min als bij andere mensen.

De "law of attraction" werkt niet. Althans, niet zoals deze theorie zegt. Fout 1: Deze "wet" poneert dat jij gedachten kunt "uitzenden" - er is geen enkele aanwijzing dat dat kan. Fout 2: Vervolgens moet er een "entiteit" zijn, vaak "kosmos" genoemd, die jouw gedachten kan "ontvangen". Aangezien gedachten niet kunnen worden uitgezonden, kunnen ze ook niet worden ontvangen. Afgezien daarvan, zijn er geen aanwijzingen dat een dergelijke entiteit zou bestaan. Fout 3: De genoemde entiteit moet intelligent zijn, en moet welwillend staan tegenover jouw wensen. Da's alweer de zoveelste aanname, en alweer nergens op gebaseerd. Fout 4: De entiteit moet bij machte zijn, de wereld zodanig te besturen dat jouw wensen werkelijkheid worden. Hoe de entiteit dat voor elkaar zou moeten krijgen, vertelt de theorie niet. Er is dus geen aanwijsbaar verschil tussen deze theorie en pure fantasie. -- Waarom geloven sommige mensen dan toch in deze fantasie? Daar kunnen we een aantal redenen voor aanwijzen. De eerste reden is, dat dit idee de wereld "maakbaar" maakt. Door hierin te geloven, creëer je een stuk eigen invloed. Je maakt een einde aan je machteloosheid. Hiermee voldoe je aan een belangrijke psychologische basisbehoefte van elk levend wezen - het naar je hand zetten van je omgeving. De tweede reden is, dat je je door dit geloof anders gaat gedragen. Als je niet gelooft dat het zin heeft je bed uit te komen en je best te doen, dan doe je dat ook niet - en als je het al doet, doe je het zo ongemotiveerd, dat je niets bereikt. Als je daarentegen wél gelooft dat het zinvol is je bed uit te komen en je best te doen, ga je gemotiveerd, en dus veel energieker, aan de slag. Geen wonder dat daardoor je resultaten verbeteren - daar heb je geen paranormale verzinsels voor nodig, dat is iets dat ieder mens direct inziet. De derde reden, tenslotte, is dat je je eigen situatie in een ander licht bekijkt. Ook al zou jou nog steeds hetzelfde overkomen als vroeger, je kijkt daar nu veel positiever tegenaan. Een bekend voorbeeld hiervan is gedwongen ontslag. Op het moment zelf is dat heel erg, het is een stressor van jewelste, en degene die dit overkomt voelt zich machteloos, nutteloos, depressief. Achteraf zegt echter de grote meerderheid van deze mensen, dat dat gedwongen ontslag het beste is wat hen op dat moment had kunnen overkomen. Om deze drie redenen is de "law of attraction" een prettig geloof, dat - weliswaar door heel andere oorzaken - nog enigzins werkzaam is ook.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100