Is zeeziekte hetzelfde als wagenziekte?

Met als verschil dat je op een boot wel frisse lucht hebt?

Toegevoegd na 12 minuten:
Wat ik vooral bedoel is of ik, heb last van wagenziekte bij lange autoreizen, ook last zou hebben van zeeziekte bij een bootreis. We zijn namelijk aan het kijken of we deze zomervakantie misschien naar Engeland kunnen, en de boot leek ons eigenlijk erg leuk. Maar niet als je je anderhalf uur beroerd voelt. Maar als het hetzelfde is als wagenziekte, maar dan wel met frisse lucht om je heen, zou het moeten kunnen :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (6)

ja dat is hetzelfde

Reisziekte, wagenziekte, zeeziekte, luchtziekte of algemeen bewegingsziekte is een verschijnsel dat zich voordoet wanneer de signalen van het evenwichtsorgaan (dat versnelling en beweging registreert) en de waargenomen horizon niet met elkaar in overeenstemming zijn. Zeeziekte komt bijvoorbeeld voor op zee wanneer een schip over de lengte- en/of breedteas beweegt bij ruwe zee. Ook in andere transportmiddelen komt bewegingsziekte voor - waarbij meestal termen als 'wagenziekte', 'reisziekte' of meer algemeen 'bewegingsziekte' gebruikt worden.

Toegevoegd na 13 minuten:
nav toevoeging
dat is dus juist het probleem je komt er pas achter als je daadwerkelijk op de boot bent

maar er zijn wel pillen tegen reisziekte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dit zijn beide vormen van reisziekte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het hetzelfde. Ik geloof niet in het verhaal van het evenwichtsorgaan, want als die mensen zelf die bewegingen maken b.v. op een schommel worden ze niet ziek.
Volgens mij is de oorzaak dat men als medereiziger geen invloed op de beweging heeft en dus psychisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het grote verschil is dat je een wagen , rustig kan stilzetten.
Maar op zee ...vooral als het onstuimig is is...blijf je uren ,tot dagen in het gewoel ....je mag dan wel frisse lucht hebben , je kan de oorzaak niet zomaar stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
absoluut niet.
maar over dat kleine stukje , moet je echt geen zorgen over maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb dat soms dus dat vind ik ook raar maar tegenwoordig los ik het op door een watje in me linker oor te doen dit omdat ik rechts ben als je links ben dus in je rechteroor