Waarom hoor je (bijna) niets tijdens het gapen

BV als iemand iets tegen me zegt terwijl ik gaap dan hoor ik niet of nauwelijks wat hij/zij zegt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

De kaakspier zwelt op tijdens het geeuwen hierdoor ontstaat overdruk in je binnenoor die niet weg kan omdat ook je buis van Eustachius afgesloten raakt.
Door de overdruk gaat je trommelvlies bol naar buitenstaan en worden de gehoorbeentjes enigszins los van elkaar getrokken. Hierdoor wordt de trilling van de lucht niet goed meer overgebracht naar het slakkenhuis waarin onze gehoorzenuwen het geluid registreren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgensmij komt het doordat je oren een beetje dichtklappen bij mij voelt dat in ieder geval wel zo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je buis van eustachius gaat dan dicht dan heeft het trommelvlies geen tegen druk meer en hoor je niet veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verschilt zoiezo per persoon want ik ben normaal redelijk slecht horend en als ik gaap hoor ik alles zeer goed.