Wat is waardering?

In je werk, in je relatie.. Wanneer voel je je gewaardeerd, en wanneer juist niet? Hoe laat je je waarderen? Door complimenten, beloningen? Wat kan je echt niet waarderen?

Excuses voor de vele vragen, maar hoe kijk jij hier tegenaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

Het woord waardering betekent beoordeling. In deze betekenis kan het zowel om positieve als negatieve waardering (beoordeling) gaan.

Bij waardering alleen wordt meestal de positieve waardering bedoeld. Met waardering wordt dan aangeduid dat je iets op prijs stelt. Als je je waardering uitspreekt of laat blijken noemen we dat vaak een compliment.

Het Engelse woord acknowledgement is net iets breder. Dit impliceert zowel erkenning, waardering als respect.

Met waardering en complimenten kun je op internet flink aan de slag en dit in de praktijk brengen. Hoe meer waardering je voor anderen laat blijken, des te meer waardering zul je zelf ontvangen. Bij de bronvermelding bied ik je enkele interessante links.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

respect... Dat is iets wat die ander heeft en dat jij graag zou willen hebben... En wat dat is uit zich in waardering...

Vroeger was dat bijvoorbeeld ouderdom...
Nu is het nieuwigheid... Nieuwigheid wordt meer gewaardeerd dan ouderdom heden ten dage...

Waardeer mijn vraag maar weer met minnetjes, ook daar ben ik blij mee... En ik waardeer elke beoordeling...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe krijg je respect voor het misbruiken van functies? -1..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je de eerste... LOL
Er zijn verschillende betekenissen die je nu gebruikt voor waardering. In je werk zal je waardering kijken als niet alleen jijzelf trots kan zijn in een door jouw beoogd en behaald resultaat, maar andere mensen om je heen dit slagen erkennen en trots zijn op je werk. (Als ik waardering krijg voor iets waar ik zelf niet trots op ben doet het me niets en ervaar ik dat vaak als belediging omdat ik zelf weet dat ik beter kan en zij blijkbaar niet). In een relatie weet ik het niet zo goed; ik denk de openheid van een partner. Je partner waardeert je aanwezigheid op een dergelijke manier dat hij/zij je ziet als een bijzinder persoon in zijn/haar sociale kring; een persoon waarmee diegene dingen kan delen die exclusief voor jou bewaard worden.
Het compliment waar ik de meeste waardering voor heb is "ik wist dat je het kon!"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik stel als docent in de cursus motivatieleer heel vaak de vraag :"Wat was je laatste erkenning ? en Hoe?" Minder dan de helft kreeg dan in de jongste maand een schouderklop of een niet finaciële mondelinge erkenning. Het gaat hier niet over de jaarlijks of semestriële terugkerende evaluaties in major cy. De mondelinge éénvoudige erkenning zindert het meest na. Meestal omdat ze onverwachts komt , spontaan en eerlijk.De officiële erkenning geeft dikwijls een lichte vorm van frustratie in de zin van "Natuurlijk had ik dit verdiend en veel vroeger al."