Enkel verzwikt!

ik heb een paar maanden geleden mijn enkel verzwikt, de opzwelling was al naar een dag of 3 weg, maar ik heb nog steeds het gevoel als mijn enkel niet rechtstaat, maar ik kan er op lopen. Dus ben ik naar de huisarts gegaan en die heeft mij doorverstuurd naar osteapathie, en de huisarts heeft niet eens zelf gekeken naar mijn enkel gekeken;S. wat is osteapathie en gaat dat mij helpen met mijn enkel, iemand enig ervaring?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Osteopathie is een manuele (door de handen uitgevoerde) methode die gebaseerd is op principes uit de anatomie, embryologie, neurologie en fysiologie.
Osteopathie is het gedachtegoed van de Amerikaanse arts Andrew Still. Hij meende dat bij veel ziekten de oorspronkelijke oorzaak te vinden was in het mobiliteitsverlies van beenderen of gewrichten. Hij combineerde de toenmalige medische kennis met zijn eigen overtuiging dat als lichaamsweefsels hun beweeglijkheid verliezen dit nadelige effecten op de gezondheid heeft. Still ontwikkelde deze methode om met zijn handen minder beweeglijke weefsels op te sporen, de beweeglijkheid ervan te kunnen herstellen en zo ziekten te kunnen genezen of voorkomen.
Op 2 juni 1874 gaf hij zijn methode de naam osteopathie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit ervaring weet ik dat een verzwikking erg onprettig is en dat je er tot een jaar nadat het gebeurde nog wel bij tijd en wijlen last van kunt hebben.

Hoe zou ik het beste een ostheopaat kunnen omschrijven... het is in ieder geval een alternatieve geneeeswijze. Wiki zegt er het volgende over:
"Het woord osteopathie betekent letterlijk ”ziekte van de beenderen”. Osteopathie is het gedachtegoed van de Amerikaanse arts Andrew Still. Hij meende dat bij veel ziekten de oorspronkelijke oorzaak te vinden was in het mobiliteitsverlies van beenderen of gewrichten. Hij combineerde de toenmalige medische kennis met zijn eigen overtuiging dat als lichaamsweefsels hun beweeglijkheid verliezen dit nadelige effecten op de gezondheid heeft. Still ontwikkelde deze methode om met zijn handen minder beweeglijke weefsels op te sporen, de beweeglijkheid ervan te kunnen herstellen en zo ziekten te kunnen genezen of voorkomen."

Ik heb zelf ervaring met ostheopatie toen ik rugklachten had. De man in kwestie ontdekte dat mijn organen aan mijn ruggenwervel trokken en heeft (van buitenaf) geprobeerd de organen te verplaatsen oid...
Een beetje zweverig allemaal en (uiteraard) heeft het me niet geholpen. Ik ben dus niet echt kapot van die therapieën, maar goed, dat is ieder voor zich.

Als je huisarts niet eens de moeite heeft genomen naar je enkel te kijken en jij bent er van overtuigd dat er iets niet goed is, dan zou ik een second opinion vragen aan een andere huisarts of een doorverwijzing vragen naar het ziekenhuis om een foto te laten maken om te kijken of er niet iets anders aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb hetzelfde meegemaakt. In het voorjaar door mijn enkel. Niet de intentie gehad toen om een Rx te laten maken. Achteraf denk ik dat mijn enkel wel een kleine botscheur heeft opgelopen, maar ach wat doe je daar dan weer aan.

Nu is mijn enkel nog steeds stijf en is het oppassen voor onverwachte excessieve bewegingen. Kan bijv niet meer tennissen zoals ik eerder deed met lange slidings...

Manueeltherapeut heeft geen zak geholpen. Een chiropractor decomprimeerde mijn enkel eindelijk met een fijne manipulatie. De klachten kwamen na een aantal wkn gewoon weer terug. Om volledig verlost te zijn van mijn probleem had ik mijn enkel maar niet moeten verstuiken en direct moeten handelen.

Om een antwoord op je vraag te geven; een osteopaat doet zeker zeer goed werk, maar laat je niet van de wijs brengen als hij/zij begint met bullshit-technieken die niets voor je doen.

Toegevoegd na 11 minuten:
De gedachtengang is dat de huisarts bepaald heeft dat de enkel na het trauma een veranderde biomechanica heeft gekregen. Dit verklaart -zonder interventie- op later tijdstip de stijfheid en bewegingsbeperking in het gewricht. De osteopaat controleert de mechanica, herstelt dit en checkt ook andere gewrichten, maar ook gerelateerde klachten zoals bijv buikklachten, hernia's, operaties in het verleden etcetera.