Wat moet ik doen als een loslopende hond grommend op mij afkomt als ik aan het hardlopen ben?

Een hond ruikt angst en ik snap dat ik als de dominante moet overkomen, een hond heeft toch onmiddellijk door dat dat tegenstrijdig is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Niet aankijken, en zijdelings blijven staan van de hond.
Als je een hond aankijkt, ervaart de hond dit als een uitdaging, negeer je dat, en draai jij je een halve slag om, dan kom je voor de hond niet dreigend over, en zal de hond vlugger gaan ruiken, dan grommen.

En daarna de baas even aanspreken over het gedrag van zijn hond, en dat jij dit gedrag niet wenst.

De baas moet het gedrag eigenlijk corrigeren, en niet jij.

Toegevoegd na 2 uur:
even een opheldering, het is een fabeltje, dat een hond angst ruikt.
De hond voelt aan, in welke gemoedstoestand je bent.
Dat is zijn instinct, en staat dus los af van zijn reuk.
Een hond voelt dus aan, als jij aan het wandelen bent, ook al benaderd die hond in jou ogen jou bedreigend, hoe je stemming is.
Negeer je op dat moment de hond, door zijdelings te gaan staan, hem niet aan te kijken, of makkelijker gezegd, geen contact met hem te zoeken, de hond in verwarring komt, omdat deze feitelijk jou duidelijk wilt maken, hey, ik ben hier de baas, maar hem dit ontneemt, door er niet op in te gaan, de hond hiermee geen raad weet, zo dom zijn honden nu eenmaal.
Simpelweg door de hond te negeren, sta je ineens al bovenaan in de roedel, want wat is het meest vernederend voor een dier ?
Als deze genegeerd word, en geen aandacht krijgt.
Het instinct zal de hond dan vertellen, ok, dit werkt niet, maar ik wil wel aandacht, of dan ervoor weg te lopen, of zich onderdanig op te stellen.

helaas word verkeerd gedrag beloond, en juist goed gedrag afgestraft, door de baasjes, dus de hond weet zelf niet eens meer wat goed of fout is.

maar voor al die wandelaars, joggers of hardlopers, het is gelukkig niet zo, dat elke hond gromt naar je, als je voorbij komt.
Helaas is een enkele baas, met al zijn goede bedoelingen verkeerd bezig, omdat ze niet weten, hoe je een hond moet opvoeden.
Maar neem nooit de hond het kwalijk, die doet wat zijn baasje van hem verlangt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij lijkt er wat van te weten, rtf Dat aankijken zegt mijn buurman ook, die heeft drie honden. Maar ik las laatst dat als een hond aan komt blaffen dat hij eigenlijk niets anders dan zijn territorium verdedigen in de zin heeft echter als hij stil, niet blaffend aan komt is hij in de aanval. (klopt dat?) Maar hoe zit het met grommen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elk gedrag valt uit te leggen, als een hond stil is, aan komt lopen, wil niet zeggen dat deze hond in de aanval is.
De houding van de staart zegt veel, de houding van de kop zegt veel.
Opgeheven hoofd staat voor trots en zekerheid, een hoofd hangend naar beneden, met de staart tussen de benen, duid op onderdanig en onzekerheid.
Grommen is niks meer dan een uiting van een hond om jou duidelijk te maken, dat jij in de ogen iets niet doet, wat de hond kan waarderen.
Als jezelf hierop reageert, in hondentaal, dus te negeren en zijdelings te gaan staan, dan maak jij de hond duidelijk dat je geen bedreiging voor hem bent.
Vorm je geen bedreiging voor de hond, zal de hond je nooit zomaar aanvallen.
Helaas ligt het probleem bij het baasje zelf, die de hond niet correct stuurt, om zich als hond te gedragen en waar zijn plek is, en dat is onderin de roedel, zelfs buiten op straat.
Op het moment dat een hond gromt, moet de baas even vlug een correctie doen, doet een baas dat niet, dan is de hond op dat moment de dominantste.
Het vergt moed, om mijn antwoord in praktijk uit te voeren, door voor je gevoel een dreigende situatie, wat je liever ontwijkt, natuurlijke reactie, dan gewoon stil te blijven staan, de hond niet aan te kijken, en te negeren.
Helaas word de schuld altijd gelegd dan bij de hond, maar de hond handelt gewoon instinctief, maar vergeten word, dat de baas er zelf heel vaak de oorzaak van is, van het gedrag van zijn hond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt! (allemaal trouwens, vond het moeilijk om het beste antwoord te kiezen)

Andere antwoorden (5)

Als je 't op kan brengen: stilstaan en 'm negeren. Gewoon rechtop staan en ergens anders heen kijken.
Bijvoorbeeld of zijn baas ergens te vinden is...
NIET: doorrennen, de hond aankijken, schoppen, sussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
++
de eigenaar aanhouden en zeggen dat hij zijn hond moet aanlijnen...
en stil blijven staan tot de eigenaar komt, ga in ieder geval niet wegrennen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
++
Misschien is een 'Dazer' de oplossing...?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als twijfel of het voor de hond een spelletje is of een mogelijke aanval zou ik stilblijven staan daarmee om de eventuele jacht reflex van de hond te laten stoppen en mijn handen op mijn rug houden omdat een hond die ziet als een bek en er dus een bedreiging in kan zien dan is er al een hele andere situatie ontsaan voor de hond ik ben van een rennde prooi of bedeiging veranderd in een mens die de situaie bekijkt en is de volgende zet eigenlijk aan hem dan even kijken naar wat de hond met zijn lichaam zegt trekt hij zijn lip omhoog en heeft hij zijn oren plat naar achteren borsteld hij dan word het gevaarlijk de hond ziet nog steeds een bedreiging in mij en toont dat hij bereid is mij aantevallen dan zou ik mij voorzichtig kleiner maken en heel voorzichtig langzaam achteruit lopen terwijl ik zacht tegen de hond praat waarbij ik mij iets zijwaarts draai met mijn linkerkant naar de hond toe om en kijk de hond dan scheef aan maar niet in zijn ogen daarmee toon ik dat ik niet bereid ben voor een gevecht dit is zal echter zelden voor komen daar een hond die losloopt zeer onwaarschijnlijk een bijtende hond is wat veel voorkomt en ik ken het probleem zelf als loper is dat een hond je ziet als een leuk verzetje tijdens zijn wandeling en luidblaffend vrolijk kwispelend onder wat speels blaffen naar je toe gehuppeld komt en wat naar je benen loopt te happen wat zeer irritant is als je net lekker tempo en ritme hebt dan loop ik gewoon verder en trek me van het hele beest niets aan mocht ik er dan last van houden dan geef ik een keiharde oerbrul en probeer de hand een keiharde trap te geven zodat ie het de volgende keer bij mij of een ander wel even nadenkt voor ie dergelijk gedrag vertoont
een hoop mensen zullen denken wat zielig voor de hond maar als de baas dergelijk gedrag acsepteerd of niet kan corrigeren doe ik het wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou met die keiharde trap wel een beetje oppassen. Of beter: helemaal niet doen. Als je het beest beschadigt komt de baas met een rekening bij jou op de proppen en hij heeft gelijk ook. Schoppen mag alleen uit zelfverdediging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon een vraag:
Waarom trap jij de baas niet, i.p.v de hond ?
Elke bezitter van een hond, stelt zich op als roedelleider.
Althans, dat is de bedoeling, als men een hond aanschaft.
Elke echte hondenliefhebber, weet, dat deze zich als roedelleider moet opstellen.
Het gedrag van de hond, is gewoon de oorzaak van de baas, die de hond niet wenst te corrigeren.
Omdat deze geen kennis heeft, wat het houden van een hond inhoud.
Nu word vervolgens de hond getrapt, of bebruld, terwijl de oorzaak ligt bij de baas. Een min, omdat je mensen aanmoedigd, om het met een trap of geschreeuw op te lossen, mocht niks helpen. daarbij, wie zegt, dat elke hond een jager is ?
wie zegt, dat elke hond je agressief benaderd, als deze op je afrent ?
daarbij, je kan zoveel praten als je wilt tegen een hond, of die je verstaat is een tweede, daar een hond niet let op geluid, maar afgaat op reuk, hersenen en dan de oren.
dan zeg je, ik maak me klein, loop achteruit, en draai me zijdelings om ?
Op mij komt het over, als hondenkenner, dat jij juist helemaal geen verstand hebt van honden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb mijn hele leven al honden die door anderen mishandeld of verwaarloosd zijn en vang ook regelmatig honden op die vaak door probleem gedrag niet bij hun huidige baas kunnen blijven wat vaak niet door de hond komt en heb zo al menigmaal honden die anders plat gespoten zouden worden zo gekregen dat het leuke lieve goed luisterende honden zijn geworden die bij hun nieuwe baas een uitstekend leven hebben daar heb ik geen boeken over gelezen of voor geleerd en doe vast en zeker dingen die een ''kenner'' als fout beschouwd feit is dat ik iets goed doe want ik heb resultaat en ja ik praat tegen beesten en denk dat ze meer verstaan dan menig mens denkt het geluid van een stem heeft in mijn ogen effect zeker als ik kalm en rustig praat ik draai mij zijdelings om met mijn linker kant naar de hond omdat ik rechtshandig ben om de redenen dat mocht de hond bijten ben ik een minder groot objekt ik heb mijn mijn werkhand vrij hij heeft minder plek waar hij bijten kan dan als ik er recht voor zou staan ik deel jouw mening dat probleem gedrag van honden voor ruim 99 pct bij de eigenaar licht en die heeft die moet er voor zorgen dat ik als ik aan het lopen ben zijn hond luistert of als dat niet lukt aantelijnen zodat ik lekker door kan gaan het is oer vervelend om uit cadans te raken door een hond die denkt dat ik een leuk verzetje ben ik zeg toch dat ik in het uiterste geval de hond een trap geef
ben trouwens wel niueschierig wat u een honden kenner maakt vr grt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zeg ook niet dat iedere hond mij als prooi of bedeiging ziet lees het antwoord nog maar eens goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een van die resultaten ligt lekker op haar eigen plek en is veranderd van een hond met bijt problemen en kwam bij een stel junks weg tot een hond die uitermate vreedzaam en gelukkig is ik krijg van iedereen complimenten dat ze van een vals loeder veranderd is in hond die graag een spelletje speelt met vreemden en perfect luistert die had ik zo minstens 3keer kunnen plaatsen maar blijft lekker bij mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik neem gewoon even een voorbeeld eruit, wat jij zelf naar voren brengt.
Waarom ziet een hond een hand als een bek ?
Elke hond, zelfs golden retrievers, die bekend staan om hun sociale gedrag, bijten meerendeels in het gelaat, dan wel benen of armen.
Elke hond doet dit trouwens.
Niet specifiek in de handen.
Een hond heeft geen voorkeur om op een specifieke plek om te bijten.
Dat je een afwerend gebaar maakt, en dan gebeten word in je hand, zegt me niet, dat een hond specifiek alleen maar bijt in de handen van iemand.
Dat jij praat tegen honden, ik laat jou daar vrij in, maar ik handel gewoon naar het instinct van de hond.
Ik ben de roedelleider, ik bepaal de grenzen, ik bepaal wanneer er gegeten word, ik bepaal wanneer er gespeelt word, ik bepaal, wanneer mijn hond mij mag begroeten.
Niet mijn hond, die bepaald wanneer hij denkt, zo, nu bepaal ik even alles.
Dat is een roedelleider, die grenzen stelt.
ik kan lullen als brugman tegen mijn hond, met het verzoek aan zijn adres, wil je dat nooit meer doen, zelfs moederhond geeft een bijt, om te laten merken, lieve puppy, nu ga je te ver.
ooit 2 honden in converstatie met elkaar zien gaan ?
Zelfs honden die de confrontatie met elkaar aangaan, blaffen totaal niet van te voren, die vliegen gelijk op elkaar af.
Heel herkenbaar voor medelezers, die een hond hebben.
Hoe komt dit, de baas corrigeert dit niet op tijd, beide bazen zijn roedelleiders, en laten het escaleren.
Stellen beide bazen zich op als roedelleiders, dan dwing jij je hond om zich sociaal te gedragen.
Want jij bent de baas ( roedelleider), en niet de hond.
Jij bepaalt wat goed of fout is. Hondenkenner ??
Misschien niet, misschien wel, ik heb geleerd wat ik fout heb gedaan, ik weet nu, dat je erg consequent moet zijn, als je een hond bezit, ik weet nu, hoe je heel veel plezier kunt beleven aan je hond, een sociale hond zelf kunt opvoeden, en vooral wat je niet moet doen, en dat is een hond schoppen. Schoppen is een middel die ik uitleg als machteloosheid.
machteloosheid is een roedelleider niet waardig, want een roedelleider weet in elke situatie een oplossing...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar mischien lees ik jouw antwoord verkeerd jij geeft je hond dus geen verbale commando's en zegt er nooit iets tegen omdat honden dat onder elkaar ook niet doen?
Ik zal de laatste zijn die zegt dat ze letterlijk verstaan als ik op een rustige toon er tegen praat maar als ik met mijn hond aan het spelen ben en ik zeg kom eens even hier kom eens hier dan komt ze en als ik verglges haar even rustig vertel dat ze even moet zitten en eerst op plek kamer en bal zoeken afstuur lukt dat prima ik zie haar het eerst niet snappen en ineens het licht aangaan bij haar om maar een voorbeeld te noemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor een hond is jouw hand een bek omdat je er precies het zelfde mee kan doen (behalve blaffen)in zijn ogen heb je dus 3bekken
en ik promoot zeker geen slaan schoppen als straffen en heb dit bij eigen honden ook nooit hoeven doen maar als ik lekker aan het lopen ben en iemand is te beroerd zijn hond onder controle te houden heb ik geen moeite mee ik denk dat als ik dergelijk gedrag vertoon tegen mensen ik ook en knal voor mn kop krijg en t de volgende keer wel laat bij hond is het idem ik hoef echt niet de tijd te nemen om de hond uitgebreid te bedaren en er naast te gaan staan als ik volop geconcentreerd aan het hardlopen ben en niet ophoud als ik doorloop of door zijn baas niet terug geroepen word die probeer ik na een oerkreet bij aanhoudend gedrag een (poging tot)keiharde trap te geven maar iemand die zelf niet hardloopt begijpt niet dat het ongeloofelijk storend is
overigens irriteer ik me mateloos aan de tolerantie en arrogantie die veel honden bezitters vertonen voor het gedrag van hun honden ik zie meestal van een kilometer al aan komen dat het fout gaat en honden elkaar aan gaan vliegen en die duiken zeker niet zomaar op elkaar of het moet zo'n rotweiler zij n die laatst boven op een pup probeerde te duiken nadat de eigenaar verzocht was de hond aan te lijnen die mag je dan zeker ook geen schop geven ?(was overigens wel keihard raak)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas, als jij echt een hondenkenner(liefhebber) bent, weet jezelf ook hoe je moet handelen in zo`n situatie.
Zonder te schoppen...
Jij bent van mening, dat als andermans hond jou lastig valt, jij een vrijbrief hebt om te mogen schoppen, ik deel die mening niet met jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat we daar over verschilen van mening behoeft geen verdere uitleg dat is voor mij echter geen reden om jou verwijten te maken geen kenner of liefhebber van honden te zijn daar verschillen we ook in en dat zo waarschijnlijk wel blijven
dat vind ik best
en ja ik mag de hond van een ander een dood trap geven als hij een pup van 4maanden drijgt te gaan bijten nadat ik de eigenaar verzoek de hond aantelijnen en hij meent dat zijn hond zoiets nooit doet ik stond er express al tussen en t was een fraktie van seconde ben wel benieuwd wat een echte kenner liefhebber dan doet
Absoluut stilstaan, niet in de ogen kijken, niks zeggen. Maak je groot, haal diep adem en voel je sterk.
DAT is wat de hond voelt.
Aanrader, ik heb het eerder in antwoorden aangeraden: kijk naar de Dogwhisperer op national geografic.
Dat gaat over hoe je met honden moet omgaan, maar ook wat je aan jezelf kunt doen in situaties als waar jij het over hebt.