Wat moet ik doen als een loslopende hond grommend op mij afkomt als ik aan het hardlopen ben?

Een hond ruikt angst en ik snap dat ik als de dominante moet overkomen, een hond heeft toch onmiddellijk door dat dat tegenstrijdig is?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Niet aankijken, en zijdelings blijven staan van de hond. Als je een hond aankijkt, ervaart de hond dit als een uitdaging, negeer je dat, en draai jij je een halve slag om, dan kom je voor de hond niet dreigend over, en zal de hond vlugger gaan ruiken, dan grommen. En daarna de baas even aanspreken over het gedrag van zijn hond, en dat jij dit gedrag niet wenst. De baas moet het gedrag eigenlijk corrigeren, en niet jij. Toegevoegd na 2 uur: even een opheldering, het is een fabeltje, dat een hond angst ruikt. De hond voelt aan, in welke gemoedstoestand je bent. Dat is zijn instinct, en staat dus los af van zijn reuk. Een hond voelt dus aan, als jij aan het wandelen bent, ook al benaderd die hond in jou ogen jou bedreigend, hoe je stemming is. Negeer je op dat moment de hond, door zijdelings te gaan staan, hem niet aan te kijken, of makkelijker gezegd, geen contact met hem te zoeken, de hond in verwarring komt, omdat deze feitelijk jou duidelijk wilt maken, hey, ik ben hier de baas, maar hem dit ontneemt, door er niet op in te gaan, de hond hiermee geen raad weet, zo dom zijn honden nu eenmaal. Simpelweg door de hond te negeren, sta je ineens al bovenaan in de roedel, want wat is het meest vernederend voor een dier ? Als deze genegeerd word, en geen aandacht krijgt. Het instinct zal de hond dan vertellen, ok, dit werkt niet, maar ik wil wel aandacht, of dan ervoor weg te lopen, of zich onderdanig op te stellen. helaas word verkeerd gedrag beloond, en juist goed gedrag afgestraft, door de baasjes, dus de hond weet zelf niet eens meer wat goed of fout is. maar voor al die wandelaars, joggers of hardlopers, het is gelukkig niet zo, dat elke hond gromt naar je, als je voorbij komt. Helaas is een enkele baas, met al zijn goede bedoelingen verkeerd bezig, omdat ze niet weten, hoe je een hond moet opvoeden. Maar neem nooit de hond het kwalijk, die doet wat zijn baasje van hem verlangt...

Als je 't op kan brengen: stilstaan en 'm negeren. Gewoon rechtop staan en ergens anders heen kijken. Bijvoorbeeld of zijn baas ergens te vinden is... NIET: doorrennen, de hond aankijken, schoppen, sussen.

de eigenaar aanhouden en zeggen dat hij zijn hond moet aanlijnen... en stil blijven staan tot de eigenaar komt, ga in ieder geval niet wegrennen...

Misschien is een 'Dazer' de oplossing...?

als twijfel of het voor de hond een spelletje is of een mogelijke aanval zou ik stilblijven staan daarmee om de eventuele jacht reflex van de hond te laten stoppen en mijn handen op mijn rug houden omdat een hond die ziet als een bek en er dus een bedreiging in kan zien dan is er al een hele andere situatie ontsaan voor de hond ik ben van een rennde prooi of bedeiging veranderd in een mens die de situaie bekijkt en is de volgende zet eigenlijk aan hem dan even kijken naar wat de hond met zijn lichaam zegt trekt hij zijn lip omhoog en heeft hij zijn oren plat naar achteren borsteld hij dan word het gevaarlijk de hond ziet nog steeds een bedreiging in mij en toont dat hij bereid is mij aantevallen dan zou ik mij voorzichtig kleiner maken en heel voorzichtig langzaam achteruit lopen terwijl ik zacht tegen de hond praat waarbij ik mij iets zijwaarts draai met mijn linkerkant naar de hond toe om en kijk de hond dan scheef aan maar niet in zijn ogen daarmee toon ik dat ik niet bereid ben voor een gevecht dit is zal echter zelden voor komen daar een hond die losloopt zeer onwaarschijnlijk een bijtende hond is wat veel voorkomt en ik ken het probleem zelf als loper is dat een hond je ziet als een leuk verzetje tijdens zijn wandeling en luidblaffend vrolijk kwispelend onder wat speels blaffen naar je toe gehuppeld komt en wat naar je benen loopt te happen wat zeer irritant is als je net lekker tempo en ritme hebt dan loop ik gewoon verder en trek me van het hele beest niets aan mocht ik er dan last van houden dan geef ik een keiharde oerbrul en probeer de hand een keiharde trap te geven zodat ie het de volgende keer bij mij of een ander wel even nadenkt voor ie dergelijk gedrag vertoont een hoop mensen zullen denken wat zielig voor de hond maar als de baas dergelijk gedrag acsepteerd of niet kan corrigeren doe ik het wel

Absoluut stilstaan, niet in de ogen kijken, niks zeggen. Maak je groot, haal diep adem en voel je sterk. DAT is wat de hond voelt. Aanrader, ik heb het eerder in antwoorden aangeraden: kijk naar de Dogwhisperer op national geografic. Dat gaat over hoe je met honden moet omgaan, maar ook wat je aan jezelf kunt doen in situaties als waar jij het over hebt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100