Mijn vriendin heeft eel erg last van haar longen.Ze mest elke dag een uur lang paardenstallen.Kunnen die ammoniakdampen dit veroorzaken?

want toen k haar eens meehielp viel me het op dat dit toch wel heel erg op je longen slaat

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ammoniak irriteert de luchtwegen inderdaad, maar een normale paardenstal ruikt er misschien naar maar ammoniak is echt niet in zulke grote hoeveelheden in de lucht aanwezig dat je daar daarna ook nog last van houdt.

Het vele stof van zaagsel/stro/hooi en paarden zelf, zal waarschijnlijk eerder klachten opleveren.

Ze moet er wel een keer voor naar de huisarts, mogelijk is ze allergisch of heeft ze last van astma.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dit is heel goed mogelijk. Ammoniak tast de longblaasjes aan. Goed ventileren is een must.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ammoniakdampen kunnen voor irritatie aan de luchtwegen zorgen.

Tijdens het uitmesten komt er verder natuurlijk ook een boel stof vrij. Dit ademt ze voor een deel ook in. Dit speelt waarschijnlijk ook een rol bij de longklachten.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
De dampen kunnen de oorzaak zijn, maar ze kan ook allergisch zijn voor hooistof en paardenhaar en daar astmatisch op reageren, weet ik uit eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik ben er gewoon altijd allergisch voor. Maar het kan zich wel min of meer plotseling ontwikkelen, zeker als ze allergisch aangelegd is.
dat is zeker zo.
ik heb een keer ammoniak gebruikt met schoonmaken van een toilet waar gewoon zwart op de vloer zat echt vies gewoon
alleen schoot ik uit met de hoeveelheid
de tranen sprongen in me ogen en kreeg direct een heftige astma aanval dus ammoniak veroorzaakt echt wel benauwdheid op je luchtwegen.
en pas er wel mee op want het is heftig spul
groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien even een bezoekje aan de huisarts om eens een allergie test te doen. Het kan zijn dat ze een allergie heeft en dat deze op haar brongieen werkt en daar door het idee heft dat het de longen zijn of dat de brongieen reageren op de ammoniakdamp. Maar het kan ook hooikoorts zijn want paarden eten veel gras en droog gras stoft lekker.