Zijn mensen de enige nutteloze organismen op aarde?

Want ik kan geen enkel dier noemen dat niet nuttig is, in bijvoorbeeld een voedselketen of mechanisme.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Voor een groot deel maken wij nog steeds onderdeel uit van de voedselketen. Op onze huidschilfers en ontlasting komen behoorlijk wat beestjes af. En wat als we begraven worden, dan komen heel wat insecten smikkelen en smullen. Wel zijn we denk ik minder nuttig dan vroeger, toen we nog voer waren voor wolven etc. Toegevoegd op 25-05-2009 13:25:15 en we hebben natuurlijk wel de afgelopen eeuwen de voedselketen danig verstoord...

Als je het hebt over de voedselketen: ik ben straks net zo goed voer voor de wormen...

De wereld blijkt prima te kunnen functioneren zonder de dodo. Dus kennelijk was de dodo nutteloos. Op dit moment is de berggorilla zwaar bedreigd. Hij komt nog slechts voor in heel kleine gebiedjes, die zeer afgelegen zijn. Als hij zou verdwijnen, zou dat natuurlijk erg jammer zijn - maar de natuur zou prima doorfunctioneren. Daarmee zou ook de berggorilla nutteloos zijn. Voor verdere voorbeelden: zie de rode lijst van het WNF. Je kunt het ook anders zien: waarom zou elke soort een nut moeten hebben? Wat is er tegen wanneer iets volkomen nutteloos is? Moet een individu nuttig zijn? Moet een soort nuttig zijn? Moet een soortenfamilie nuttig zijn? Moet de natuur nuttig zijn? Venus functioneert prima zonder natuur. En nuttig: voor wie, of voor wat? Wie of wat bepaalt wat nuttig is? En wat heeft die of dat er dan aan?

ik vind dat een grappige vraag ; vind dat de mens zich idd gedraagd als een kolonie roofmieren; eten alles op ; en maken zich niet druk over hun aantal........................

Voor dat je deze vraag kunt beantwoorden, zou je eerst een objectieve definitie van het begrip 'nut' moet maken. En die bestaat niet. Je vindt iets nuttig of niet. Wat de één nuttig vindt, vindt een ander weer niet. Voor ons is de zon een nuttige ster. Daarzonder was er geen leven ontstaan op deez' aardkloot. Maar zonder voor leven vatbare planeet in de buurt was een volstrekt onnuttige ster geweest, volgens menselijk maatstaven. Er zijn eigenlijk maar twee mogelijkheden: Of alles heeft nut, of niets heeft nut. Maar ik vraag me af of deze filosofische vraag wel nuttig is.

Niets is nuttig en niets is van geen nut... Het bestaan is niet van nuttigs of niet... De mens denk in die termen, maar god niet... (ik durf bijna niet god te zeggen, wellicht dat iemand dat als beledigend zou kunnen zien en dan hang ik, moderator wist dan dit antwoord) Dus ik zeg erbij dat ik god hier bedoel als iets positiefs een man die alles in zes dagen geschapen heeft... Zo nu kan ik weer doorgaan met de vraag... Nee de mens is niet van nut noch nutteloos... Wij die denken, hebben er een mening over en het bestaan bekommert er zich niet om...

Een mug inderdaad. Vooral omdat ze alleen maar irritant zijn! ^^

Mensen zijn helemaal niet nutteloze organismen; iemand moet aan de top van de voedselketen staan lijkt me!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100