welke stofjes komen er vrij in de puberteit en wat zijn de chemieen ervan?

ik wil weten welke stoffen er in je lichaam vrijkomen in de puberteit, hormonen enzo. en wat zijn de chemieen ervan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Testosteron, LH, FSH, (relatief veel) groeihormoon, Oestrogeen, progesteron.

Testosteron: zorgt voor haargroei op verschillende plaatsen van het lichaam maar ook het verlengen van de stembanden waardoor de stem zwaarder wordt. Ook groeit de penis en het scrotum.

LH: Het luteïniserend hormoon (LH) is een geslachtshormoon dat bij de vrouw de eirijping en de eisprong (ovulatie) stimuleert. Na de eisprong stimuleert het de verdere ontwikkeling van het Graafse follikel tot het geel lichaam (corpus luteum). Het geel lichaam ontwikkelt zich tot een hormoonklier, dat hormonen gaat produceren. Deze hormonen zijn progesteron en de oestrogenen (oestradiol en oestron).
Ook bij mannen wordt LH door de hypofyse geproduceerd. Het heeft invloed op de Leydigcellen in de teelballen. Deze cellen worden gestimuleerd tot de vorming van het hormoon testosteron.
De hoeveelheid hormonen in het bloed bepaalt de LH-afgifte door de hypofyse (negatieve terugkoppeling).

Progesteron: Progesteron is een geslachtshormoon dat door het corpus luteum (gele lichaam in de eierstok) in de tweede fase (luteale fase) van de menstruatiecyclus en in grotere hoeveelheden tijdens de zwangerschap door de placenta wordt geproduceerd. Progesteron wordt ook tijdens de synthese van steroïdhormonen in de bijnierschors geproduceerd bij zowel vrouwen als mannen. Hoeveelheden progesteron die echt betekenis hebben worden alleen bij vrouwen aangetroffen.

Groeihormoon: Dit is vrij logisch, dit zorgt er namelijk gewoon voor dat je wat gaat groeien in de lengte etc.

Oestrogeen: Oestrogenen of estrogenen zijn een groep steroidhormonen die meestal vrouwelijke hormonen genoemd worden, omdat ze een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van de vrouwelijke geslachtskenmerken, het reguleren van de menstruele cyclus en bij zwangerschap.

FSH: Het follikelstimulerend hormoon wordt afgegeven door de hypofyse, samen met het luteïniserend hormoon (LH). Onder invloed van deze hormonen wordt de hormoonproductie van andere geslachtshormonen geregeld. FSH stimuleert bij de vrouw de groei en rijping van follikels in de eierstokken, en zet de follikels aan tot productie van oestrogenen. Bij de man bevordert FSH de vorming van zaadcellen in de teelballen door stimulatie van de Sertolicellen. Bepaalde andere geslachtshormonen remmen de hypofyse in de afgifte van FSH (tegenkoppeling).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Oestrogeen en testosteron. Oestrogeen doet het meeste werk in een meidenlichaam en testosteron houdt zich hoofdzakelijk met de jongenslijven bezig.

Oestrogenen of estrogenen zijn een groep steroidhormonen die meestal vrouwelijke hormonen genoemd worden.
Lees hier de rest:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oestrogeen

Testosteron is een geslachtshormoon. Het woord testosteron is een samenstelling van testis (Latijn = zaadbal) en steroïde. De systematische naam is 17bèta-hydroxy-4-androsten-3-on.

Lees hier de rest:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Testosteron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De puberteit begint als de hypofyse hormonen begint te produceren. Bij meisjes zetten de hormonen de eierstokken ertoe aan om oestrogeen af te scheiden. Bij jongens worden de testikels gestimuleerd tot het afscheiden van testosteron.

Testosteron zorgt voor mannelijke eigenschappen en oestrogeen voor vrouwelijke eigenschappen

http://www.medicinfo.nl/%7B20f646f5-9626-4bc0-bc41-074093016c89%7D

Toegevoegd na 51 seconden:
op wiki kan je lezen wat dit dan voor lichamelijke gevolgen heeft

http://nl.wikipedia.org/wiki/Puberteit#Lichamelijke_veranderingen