Waarom denken veel mensen paranormaal te zijn?

Het valt me op dat de laatste tijd veel vragen komen van mensen die denken dat ze paranormaal zijn of wat het nou precies inhoudt enz.

Wordt dit versterkt door programma's op televisie als 'Het zesde zintuig' (RTL 4) en 'Paranormale kinderen' (SBS 6)? En door mensen als Char en Derek Ogilvie?

Toegevoegd na 5 minuten:
En Uri Gellert niet te vergeten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

We hébben een zesde zintuig. Daar is ook niks mis mee. Je kan dat ook intuïtie of buikgevoel noemen. Iets wat je aanvoelt, zonder dat je dat met je hoofd kunt verklaren. Er is ook veel meer tussen hemel en aarde dan je met je zintuigen kan waarnemen. Ik heb hier zelf ongelofelijke dingen mee ervaren. Geen hocus pocus, maar echt tastbare dingen die ik niet kon verklaren.
Het is alleen jammer dat er zo een term op plakt als "paranormaal". Sommige mensen zien dat als een statement : "kijk eens hoe ongelofelijk speciaal ik ben". Zij ontlenen er een groot gedeelte van hun eigenwaarde aan en gaan soms heel ver om voor zichzelf te bewijzen hoe bijzonder hun gaven wel zijn
Anderen denken "jakkie, daar moet ik niks van weten van die zweverig boel".
Wie heeft er gelijk? Volgens mij ligt de waarheid in het midden. We kunnen als mens veel meer dan we mogelijk achten, maar het beste is om dat gewoon te laten zijn en te laten gebeuren zonder daar een speciale status aan te ontlenen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

ja dat komt door de progamma's op tv, iedereen wil nu ook dat zijn wat nu actueel is...paranormaal zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Zeker,
het mensDOM is gevoelig voor sprookjes......!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat paranormaal zijn iets bijzonders is en iedereen wil bijzonder zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt Loenie. Het hele woord paranormaal vind ik nogal een 'overrated' predikaat: er is niks 'para' aan. Ja, de ene heeft een wat meer (of minder) ontwikkelde gevoeligheid dan een ander (iedereen is tenslotte verschillend), en da's alles. Maar: 'hogere gevoeligheid' klinkt niet zo verheven en interessant als 'paranormaal'.
Dat is iets dat door de media aangezwengeld word. Degelijke zwendel zou verboden moeten worden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Paranormale kinderen op tv is de som van falende ouderschap en een hijgerig productie bedrijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt inderdaad door alle aandacht die eraan besteed wordt. Er zijn heel veel mensen die dat ook graag zouden willen. En als je veel denkt, dat je iets voelt of ziet, ga er er zelf sterk in geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, ik ben ook bang dat er hele (modegevoelige) volksstammen in eerste instantie overal iets achter gaan zoeken, bv: de deur piept... DAT IS OME HARRY... (die je vervolgens vertelt dat je de deur moet smeren omdat ie piept)... en dat zou heel jammer (en in sommige gevallen gevaarlijk) zijn.
Ik denk dat alle bovenstaande antwoorden waar zijn.

Maar er zijn ook mensen die door die programma's het gaan wagen om er eens een keer over te gaan praten, je wordt toch snel voor gek verklaart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt mevrkat, het is alleen zaak om met de juiste mensen te praten (je leert snel genoeg wie dat zijn/niet zijn). Er zijn in mijn woonomgeving voldoende mensen die energieen oppikken en noem maar op. Voor hen is het een 'normaal' iets in hun leven (is niks 'para' aan!), praten er ook 'normaal' over, maar die hoor je niet haantjesachtig verkondigen aan de 'general public' dat ze 'paranormaal' zijn. Ik persoonlijk heb respect voor alles 'tussen hemel en aarde' en vind het smakeloos, en in sommige gevallen gevaarlijk, om voor het nut der kijkcijfers hele volksstammen op dun ijs te zetten (je weet hoe mensen zijn)...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland is het helaas not done om iets te roepen over een vaardigheid, gave of succes dat een ander niet heeft want dan wordt je kop er afgehakt. Jammer want dan kunnen anderen hier ook geen positieve dingen uit halen als we allemaal maar zwijgen over wat we kunnen.
Maak gebruik van elkaar in wat jij kunt en de ander niet en andersom of accepteer het als iets dat er voor die persoon is, of jij dat nu leuk vindt, snapt of niet. Het is wat het is en laat mensen daar mee in hun waarde.
Het wordt erg stil en saai in Nederland als we alleen nog maar slank, blank, vooral "normaal", geschoold, roomser dan de paus, binnen de lijntjes, vooral je mond houden, niet roken, drinken, te hard lachen of rijden, aan alle regeltjes houden etc. Mens durf te leven en laat anderen ook hun leven leven.
het werkt hetzelfde als met een leugen

als je jezelf vaak genoeg iets hoort vertellen {ook al is het niet waar} ga je er zelf in geloven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vele films en romans gaan over ’de geesten’ of de pogingen van de mens om demonen te exorciseren of uit te bannen.
Velen verlaten zich voor leiding op Ouija-borden of astrologie.En zoals je zelf reeds zei,recente tv uitzendingen hebben dit nog versterkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ieder mens een spirituele kant heeft. Alleen heeft niet iedereen daar altijd naar geluisterd. Nu zien ze op t.v. al die programma's en ontdekken dingen die ze altijd al bezaten. Ze gaan er nu alleen beter naar luisteren.

Het irritante is dat ze zich opeens heel bijzonder voelen. Alsof het voor een kleine groep is weggelegd. Het hoort net zo bij het leven als rationaliteit, leven en dood!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veel mensen hebben een zesde zintuig,daardoor nemen ze soms dingen waar, je moet er ook voor open staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verklaring kan liggen in het feit dat er bij hen dingen gebeuren die ze niet begrijpen en zichzelf herkennen in wat andere mensen vertellen aan ervaringen in hun paranormaal zijn. Ik ben ook wel benieuwd vanuit welke behoefte ze aangeven dat ze denken dat ze paranormaal zijn? Willen ze hulp, bevestiging? Willen ze op weg naar het mediumschap? Maken zwe zich zorgen over henzelf? Vragen die heel goed te begrijpen zijn. Als iemand iets bij zichzelf voelt en je wilt meer weten over jezelf, ga dan te rade bij een gerenomeerd paranormaal iemand. Voorkom dat je gaat zweven. De combinatie van heldervoelend, -ziendheid en ratio in een goede balans zorgt voor een verstandige manier om ermee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze denken zich te onderscheiden van de massa, wat dat ook mag zijn. Als je echt paranormaal zou zijn, stel je geen vragen, want dan WEET je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag zou ook zijn: wat IS dat, Paranormaal??? Para is volgens Wikipedia "naast" of "voorbij". Dus paranormaal is naast-nomaal of voorbij-normaal.
Maar wat is normaal???? Wat de een normaal vindt is voor de ander abnormaal.
Maar goed, om op je vraag te reageren: ik denk ook, dat deze programma's bijdragen aan negatieve reacties, daar is niet aan te ontkomen en is met alles zo.
Voor mensen, die bepaalde gaven hebben is het wel heel goed te weten, dat er meer mensen zijn met "vreemde" dingen, en dat je niet gek bent. Je bent echt niet de enige!! Dat vind ik een groot voordeel van deze mediahype.
Mensen, die paranormaal begaafd zijn, WETEN dat ze iets anders zijn. En dat zijn er heel veel.
Misschien is het wel veel "normaler" dan we denken!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al het hier bovengenoemde is waar.
Het is een kwestie van een rage.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, juist in deze tijd (onvrede, armoe, ziekte gebrek aan liefde enz.)gaan mensen zoeken naar het hoe en waarom.

Door al die commerciele progamma´s kan het de mens raken maar gelukkig is het dat ze denken zo te zijn.... Denken of weten is toch een heel groot verschil.

Mede door de aandacht die men krijgt als ze openbaren paranormaal te zijn.

Dat er meer is tussen hemel en aarde is wel heel duidelijk en voor bijna iedereen waar te nemen... nl. door al je zintuigen te gebruiken. ! : )

Door zaken helder te zien zou ik ook kunnen zeggen ik ben helderziend is dat dan ook bijzonder...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat we dat uiteindelijk allemaal zijn. De een kan er meer gebruik van maken omdat hij er meer voor open staat.
Volgens mij wil paranormaal zijn zeggen dat je extra gedeeltes van de hersenen kan gebruiken en daardoor meer dingen ziet/voelt.
De gene die er nog niet aan toe zijn, en zich er er dus niet voor openstellen zullen natuurlijk roepen dat het allemaal onzin is :) Zo gaat dat vaak. Maar wij weten wel beter ;)