Hoe vermijd je bacteriën en virussen?

en toch blijven deelnemen aan het maatschappelijk leven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag ;-).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Film aanrader: Bubble Boy.

Het beste antwoord

Niet.
Door aan het maatschappelijk leven deel te nemen kom je altijd in aanraking met bacteriën. Dit is alleen te voorkomen door in een plastic bubbel te leven en dan neem je weer niet deel aan het leven.
Bacteriën maken je weerstand alleen maar sterker. Stel je eens voor dat je nooit iets van bacteriën zou merken en in een keer wel. Je zou doodziek worden.
Met virussen is het een ander verhaal. Als iemand in je omgeving verkouden is en in jouw richting hoest bestaat de kans dat je ook verkouden wordt.
Andere virussen worden weer overgedragen door lichamelijk contact. Als je alle virussen wil vermijden moet je heel voorzichtig leven en dan nog bestaat de kans, dat je een virus van iemand overneemt.
Wen er maar aan, het is niet anders.
Een goede weerstand doet echter veel om dit te voorkomen, maar niet alles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Het is niet te vermijden, alles bevat bacteriën en virussen.
Zelfs je handen zitten vol met bacteriën.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar dit zijn meestal bacteriën die niet schadelijk voor je zijn.

De enige manier om te voorkomen dat je ziek word, is door te letten op je weerstand.
Gezond eten, genoeg slaap, en lekker sporten.
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Hier staan ook goede antwoorden: http://www.goeievraag.nl/vraag/verkouden.103197
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus 1.
jc54
13 jaar geleden
Over weerstand gesproken.... http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_weerstand_(eigenschap)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Kimath: kleine aanvulling: 'Gezond eten, genoeg slaap, en lekker sporten.'.... en uit de buurt van mensen blijven..! (- is niet van mij, goed antwoord)
Kimath
13 jaar geleden
@scarlet: dat is inderdaad ook een goeie, die laatste :)
Niet overmatig n en handvaten buitens huis aanraken en vaak je handen wassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
kleine aanvulling: te vaak handen wassen is niet goed voor je.
Handen wassen na toiletbezoek en voor het bereiden van eten is uiteraard wel belangrijk.
Maar als je zeer vaak je handen wast, tast je de natuurlijke beschermlaag van je handen aan en raak je juist eerder geinfecteerd.
Blijf van je toetsenbord af, want daar zitten heel veel bacteriën op! ;)
Ook in je mond .... miljoenen bacteriën!

Om virussen te mijden kan je het beste niemand meer ontmoeten, want ze zijn vaak al besmettelijk als ze zelf nog niet ziek zijn.

Met andere woorden, je kunt ze niet vermijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normale hygiëne toepassen en ar zijn diverse zaken waar je alleart op moet zijn, zoals het toilet bezoek daar gaat het vaak mis je wast je handeren en draait vervolgens de kraan weer dicht, doe het met een papieren handdoekje en de deurklink van de toiletten maar het toetsenbord is ook een hele grote bron van bacterien vooral als er meerderen op werken. Maar je moet natuurlijk niet als een kasplantje gaan leven dan neemt je weerstand af en zal je eerder verrast worden. Door regel matig in contact te komen met bacterien en virussen bouw je weerstand op en daar kunnen vitaminen bij helpen en ben je nog vatbaar dan kan je wat ter ondersteuning nemen wat de weerstand helpt te verhogen. Je kan dan denken aan echinacea forte een homeopathisch product. Hou er wel rekening mee ook homeopathie zijn geneesmiddelen en denk niet baad het niet schaad het niet. Maar dit is eventueel een aanrader om je immuunsysteem een handje te helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een virus te vermijden, kan je het beste vrijen met condoom. Geen besmet water drinken.

Verder is het moeilijk om het zelf te voorkomen. Wel kunnen we met z'n alle proberen om een ander niet ziek te maken.
Bv als je verkouden bent, nies dan in je handen, of zakdoek, maar niet volluit. Was je handen regelmatig. Kus mensen niet, en geef ze ook geen hand. Gooi de zakdoek meteen weg, als je, je neus gesnoten hebt. En als je hoest, afwenden en zoals je moeder altijd zegt......voor de mond! En ook daarna je handen wassen. (30 sec)
Wat betreft het beschermlaag, wat van de handen afgaat klopt, maar maak in deze periode een uitzondering en was ze wel veel. Het hersteld zich daarna wel, zeker met een goede vettige creme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bacterie is een ééncellige levensvorm en kent een stofwisseling. Hij is geheel ´zelfverzorgend´, eet, drinkt en plant zich voort. Hij komt overal in de natuur voor, ook in het menselijk lichaam. De meeste bacteriën zijn nuttig. Sommige bacteriën kunnen een ziekte veroorzaken. Deze is te bestrijden met antibiotica.

Een virus is 100 keer zo klein als een bacterie. Het kan niet tot een levensvorm gerekend worden. Hij heeft geen stofwisseling dus hij eet en drinkt niet. Het is een eiwitomhulsel met een stukje DNA of RNA-materiaal erin. Ze voeden zich met DNA van een andere levenscel, bijvoorbeeld van een plant, dier of mens. Sommige virussen leiden tot een ziekte bij de ´gastheer´. Een virusziekte is niet te bestrijden met antibiotica. Toch wordt er soms wel antibiotica gegeven aan een patiënt om bacterieziekten te voorkomen. Doordat het immuunsysteem van het lichaam is afgezwakt, hebben bacterieziekten meer kans zich te ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is het antwoord op de vraag?
Je lichaam zit vol met miljoenen bacteriën, en dat is maar goed ook, want ze doen goed werk.
Als je normaal gezond bent heb je ook genoeg weerstand tegen ziekmakende bacteriën.
Weet je wel dat er meer dan 200 verschillende verkoudheidsvirussen zijn?
Ook hier geldt, als je normaal gezond bent wordt je verkouden ja, maar verder hou je er niets aan over, en als je eenmaal met al die verkoudheidsvirussen besmet bent geweest wordt je nooit meer verkouden!
Die relatief onschuldige aandoeningen houden wèl je immuunsysteem op scherp, als je het zo bekijkt zou je er eigenlijk een beetje blij mee moeten zijn:-)

Ik neem aan dat je genoeg informatie hebt over de veel gevaarlijkere virussen zoals aids, anders zou ik maar snel eens aan het lezen gaan op wikipedia!

Beterschap!

Toegevoegd na 3 minuten:
weet je nog die reclame voor vim? doodt 90% van de huishoudbacteriën?
Ze zeiden er niet bij dat 90% van de huishoudbacteriën onschadelijk zijn, en dat je door ze te doden riante ruimte maakt voor de 10% ziekmakers!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met andere woorden....Als je met de 200 verschillende virussen besmet bent geraakt, word je niet meer verkouden. Succes, dat is nogal wat dacht ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij muteert het virus maar het is best mogelijk dat dit beperkt is tot 200 varianten.
Te laat! Eén à tweeënhalve kilo van je lichaamsgewicht bestaat uit bacteriën. Sterker, je draagt tienmaal zoveel bacteriën met je mee als lichaamscellen. Ze zijn wel lichter dan lichaamscellen.

Er is niets mis met normale hygiënemaatregelen, zoals handen wassen na toiletbezoek en een schoon aanrecht in de keuken. Overdreven hygiëne doet meer kwaad dan goed omdat natuurlijke evenwichten verstoord worden. Dat geldt zowel voor je eigen lichaam als voor je leefomgeving.

Accepteer gewoon dat de meeste bacteriën nuttig werk doen, sterker, dat we niet zonder kunnen. Als je niet ziek wilt worden doe je er beter aan je weerstand te verbeteren dan bacteriën te vermijden of uit te roeien. Regelmatig frisse lucht doet al wonderen. Luchtweginfecties loop je namelijk niet buiten maar binnen op, waar mensen massaal gaan zitten snotteren als het koude seizoen weer aangebroken is. Griep en verkoudheid worden overigens veroorzaakt door virussen en niet door bacteriën.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. Overdreven hygiëne is een groot gevaar voor de mens! +
Vermijden is onmogelijk omdat ze overal zijn. De kunst is alleen om ze niet de kans e geven om vat op je te krijgen. Gewonde hygiene en een gezond leef en eetpatroon is een erg goed middel tegen het geinfecteerd raken. Overdrijf niet in maatregelen om te voorkomen omdat jouw lichaam dan ook geen weerstand op bouwt. Kleine infecties en griepvormen zorgen dat er een weerstand ontstaat voor die griepvariant. Vindt de balans, leef normaal gezond en doe er niet te spastisch over omdat dit stress veroorzaakt. Stress is een van de oorzaken die de weerstand omlaag halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar moet je je niet teveel mee bezighouden, anders krijg je smetvrees, en dat is pas erg!! Normale hygiene in acht nemen en goed voor je lichaam zorgen, de juiste dingen eten en drinken, niet vervuilde dingen. B.v. in verre buitenlanden op het water letten. Dan kom je een heel eind.

Bedenk verder: we zijn tegen veel dingen ingeent. Ons lichaam heeft weerstand tegen wat zich normaal in mensenomgevingen voordoet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezond eten,je weerstand opbouwen en regelmatig je handen wassen.
Je weerstand preventief opbouwen doe je met propolis.

Propolis is een natuurlijke antibiotica die door de bijen
wordt vervaardigt.
Ze halen het hars uit de bomen.
Propolis kun je verkrijgen bij de apotheek een natuurwinkel of bij een imker.
De zuiverste is rechtstreeks bij een imker(minder aangelengd).
Dit bestaat onder druppels voor inname of neusdruppels.
Alle bacteriën en virussen worden vernietigd.

Je kunt verder nog informatie vinden op het internet als je propolis aanklikt.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bacterien zijn niet te vermijden ze zitten overal zelf op je handen .... BEste is om gewoon gezond te leven .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ze niet vermijden. Wat inderdaad wel helpt, is je handen wassen. Heel veel bacterien en virussen vermenigvuldigen door b.v. alleen al een deurknop vast te pakken. Verder is het gewoon hopen dat je veel weerstand heb.