als er op een dosering staat 20 ml per dag 4 x daags en de inhoud is 100 ml zou je toch denken dat je er bijna na 1 dag doorheen bent, klopt dit wel?

Ik heb namelijk een hoestdrank gekocht waarop vermeld staat dat er per keer 20 ml 4 x daags gebruikt mag worden, maar de inhoud van het flesje is 100 ml.
Het lijkt erop dat er 4 x 20 ml word bedoeld, maar dan is het flesje al snel leeg, of word er 4 x 5 ml bedoeld?

Het gaat om Nattermann Bronchicum Extra Sterk

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (6)

Ik denk 4x 5 ml. bedoeld wordt.

20 ml. in een keer is behoorlijk veel en zeker als je dat 4x zou moeten innemen. Dat zou betekenen dat je 80 ml. hoestdrank per dag binnen krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt wel degelijk 20 ml. bedoeld.
Je hebt dus gelijk ... de 2e dag moet je alweer terug naar de apotheek om nieuwe te halen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Kijk hier: http://www.novumpharma.be/index.php?id=1037&L=0
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hieronder de teksten van de website van Natterman. Inderdaad heb je zo'n flesje in amper een dag al leeg met de opgegeven dosering voor volwassenen. Codeïne is zeker niet een middel dat je in overdaad aan kinderen moet geven.

Bronchicum® Extra Sterk is een hoestsiroop voor kinderen en volwassenen.
De Bronchicum® Extra Sterk bevat codeïne dat een hoestprikkeldempende werking heeft, en kruidentincturen voor de verzachtende werking.
Niet geschikt voor diabetici.

Flesje bevat 100 ml.

Kinderen tot 6 jaar; 5 ml per keer, maximaal 4 keer per dag
Kinderen van 6 tot 12 jaar: 10 ml per keer, maximaal 4 keer per dag
Volwassenen en kinderen vanaf 12 jaar: 20 ml per keer, maximaal 4 maal per dag.

Bij de verpakking is een maatbeker met deelstrepen toegevoegd.
In geval u bemerkt dat Bronchicum® Extra Sterk te sterk of juist te weinig werkt, raadpleeg dan uw arts of apotheker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er staat 20 ml. per keer en als toevoeging 4x per dag dat is dus maximaal. Het zou dus kunnen (in theorie ) dat je het maar 1 keer per dag nodig zou hebben. en dan heb je 5 dagen. Maar inderdaad als je 4x hebt ingenomen heb je nog wel 1 keer over en dan moet je weer een flesje halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens naar de bijsluiter en meestal staat daarin ook een doseringsmogelijkheid. Het lijkt me sterk dat een apotheek hierin een fout maakt maar toch...ge wit ooit nooit nie.
Zijn Mgr.en Milliliter niet door elkaar gehaald?
2o ml is een dosering die volgens mij veel te groot isl.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is idd 20 ml per inname maximaal 4x per dag

ik deed voor overdag een hoestsiroop zonder codeïne en voor de nacht een met codeïne want door de codeïne kan je net wat lekkerder slapen, en ook omdat ik het anders zo snel op was hahah