wat is het verschil tussen sterkte bril-lenzen?

ik heb een bril met sterkte -7/-7.25 welke sterkte lenzen moet ik dan doen? En maakt een cilinder nog wat uit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De sterkte die op t doosje van de lenzen staan komt ongeveer overeen met de sterkte van de bril. In werkelijkheid komt de sterkte niet overeen, maar is deze gecorrigeerd in verband met een verschil in brandpunt. omdat een lens veel dichter bij het oog zit moet het brandpunt kleiner zijn.

Maar als je over gaat op lenzen is het zeker goed om je ogen te laten nameten. Alleen dan weet je zeker dat je precies de goede sterkte in je ogen doet en je ogen niet verpest!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, want sterkte van een bril is niet gelijk aan sterkte van lenzen. Dat komt o.a. door de afstand van de 'versterker' tot het oog (bril staat verder van het oog). Een lenzenmeting is ook anders dan een brilmeting. Dus ik zou echt een lenzenmeting laten doen, ook voor de bolling. Ze kijken verder ook naar de gezondheid van je oog en dat is wel een aanrader.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De cilinder maakt heel veel uit, je moet echt naar een opticien voor zulke lenzen.
Bijkomend voordeel: je ogen worden gecontroleerd op oogdruk en glaucoom(staar), iets dat er heel langzaam en ongemerkt in kan sluipen.