Ik heb de laatste tijd veel last van zenuwen. Om de meest kleine dingen word ik super misselijk en soms zelfs benauwd. Wat kan ik hier tegen doen ?

Toegevoegd na 17 minuten:
Het gaat meestal gewoon om kleine dingen zoals een presentatie voor de opleiding. Het is eigenlijk begonnen toen ik voor het eerst naar een vriend van me ging ( nu me huidige vriend ) en ik ben bang dat zodra ik weer die kant op ga..hetzelfde zal gebeuren.

Toegevoegd na 59 minuten:
Iemand misschien tips als ik weer zo'n 'aanval' heb ? Om misselijkheid te onderdrukken ofzo..?

Toegevoegd na 6 dagen:
Het is niet zo dat ik door mijn vriend word vastgehouden. Ik denk waarschijnlijk dat het een soort paniekaanvallen. Het is super lastig, omdat het meestal om niets gaat. Tips om hier iets aan te doen ? Of om dit te onderdrukken zodra het opkomt..?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ga eens met je huisarts praten.

Valeriaan heeft een dempend effect. Als het langer aanhoud, moet je er eens met de huisarts over praten. Een korte periode met wat extra spanning heeft iedereen wel eens. Als het lang duurt, of de spanningen worden extreem, moet je er echt iets mee doen. Succes.

je hebt een beetje stress... neem eens een poosje valeriaan, verkrijgbaar bij iedere drogisterij, dat neemt je overtollige stress weg...

ontspanningsoef zoals sporten of gaan wandelen in het bos.

Dertig jaar geleden hadden we per week drie uur meer vrije tijd dan nu, ondanks alle technologische vernieuwingen. Nu zijn we vaker aan het werk, bezig met het huishouden of doen we nog een opleiding tussendoor. Op zich is daar niets mis mee, zolang de belasting maar in evenwicht is met wat het lichaam aankan. Als tegenwicht moet er bijvoorbeeld ook voldoende tijd zijn voor ontspanning. Maar wanneer de druk toeneemt, kan het op bepaalde momenten lastiger worden om de nodige ontspanning te vinden en het evenwicht te bewaren. In die situaties is het goed om de natuur een handje te laten helpen. Dat geldt ook voor kortstondige stress-situaties, zoals bijvoorbeeld een (rij)examen of een bezoek aan de tandarts. Passiflora Rustgevend Extra Sterk van A. Vogel kan dan helpen bij het zenuwachtige gevoel en rust en ontspanning geven, terwijl je wel fris en alert blijft.

Bronnen:
http://www.avogel.nl/webwinkel/producten/p...

ik heb hier ook een tijd heel veel last van gehad (ik kreeg het ineens rond mn 18e)na een aantal jaren door modderen ben ik dingen als een uitdaging gaan zien als ik nu geconfronteerd word met de zenuwen krijg ik er juist een kick van er vol voor te gaan ik raap al mn moed bij elkaar en ga dr voor maar nieuwe baan yes uitdaging,moeilijk gesprek leuk,verjaar daag met veel onbekende mensen gezellig voor dat ik naar zo'n situatie ga heb ik de bibbers en soms ook om niets maar een maal door de deur ben ik alles kwijt/vergeeten ik weet dat het bij mij voor een groot deel zelfvertrouwen of het ontbreken daar van was en die zenuwen zorgen er ook voor dat je scherper bent je laad je een soort van op je moet je er alleen niet door laten over meesteren mocht je er last van blijven houden praat er dan over bij huisarts of psycholoog oid want het kan je leven flink verzuren en dat is echt niet nodig Toegevoegd na 31 minuten: stoppen met roken doet ook wonderen ik merk het gelijk als ik weer eens een dagje rook ben heb ik veel meer de zenuwen

"Het is eigenlijk begonnen toen ik voor het eerst naar een vriend van me ging ( nu me huidige vriend )" schrijf je. Dus denk ik: je wordt op de een of andere manier gestresst door je relatie met die vriend. Als ik het goed begrijp heb je een vaste relatie met hem. Voel je je opgesloten in die relatie? Krijg je geen lucht omdat hij bezitterig is, laat hij je niet vrij? Ik weet het niet, maar je schrijft dit niet voor niets. Ik ken de aanvallen van misselijkheid en benauwdheid. In mijn geval had het altijd te maken met het feit dat ik tes deed wat ik eigenlijk, deep down, niet wilde; een baan waar ik niet achterstond en dan 's ochtends op de fiets op weg naar het station kokhalzen. Of in de trein hyperventilatie krijgen, op weg naar datzelfde werk. Je moet even bij jezelf nagaan, heel nuchter, wanneer je dit soort momenten van benauwdheid en misselijkheid hebt. Er als het ware boven gaan staan en het analyseren. En wees eerlijk tegen jezelf: je hebt niets te verliezen, behalve je gezondheid en je geluk. Wat je verder kan doen is ontspanning zoeken. Dus, bijvoorbeeld, gaan sporten: zwemmen, hardlopen, work out. Dan denk je niet na, dan ben je fysiek bezig en raak je de stress kwijt. Of yoga. Ik heb power yoga gedaan, en dat heeft me enorm geholpen. Ik leerde mijn lichaam beter kennen en mijn ademhaling onder controle krijgen. Toen ik een paar lessen had gevolgd zat ik nooit meer te hyperventileren of te kokhalzen van de stress. Ook ben ik gaan praten met een psycholoog. Het was even een drempel, maar oen ik die eenmaal over was, voelde dat als een bevrijding. Een professionele hulpverlener die luisterde en vragen stelde zonder dat hij emotioneel bij mij betrokken was. Dus ik was vrij om te zeggen wat ik wilde. Ik kon huilen of schelden zonder dat er een straf op stond. Snap je? Rustig an. Sterkte.

Door de overdrijvings techniek te gebruiken. Dit heb ik ooit vroeger wel eens geleerd bij een psycholoog. Door de angstige situatie te overdrijven, en er de spot mee te drijven, zul je merken dat je ontspannen wordt. Een beetje zelfspot doet wonderen.

"Het is eigenlijk begonnen toen ik voor het eerst naar een vriend van me ging ( nu me huidige vriend ) en ik ben bang dat zodra ik weer die kant op ga..hetzelfde zal gebeuren." Klinkt alsof je zelf het antwoord weet. Praat er over met een raadsman, dus een verstandig, ervaren iemand of met de huisarts.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100