wat zijn goede films over mannen met een oedipuscomplex?

iemand op goeie vraag deed me de suggestie aan de hand om mijn vriend een bepaalde film voor te schotelen. vond ik een supergoed idee. Nu blijkt dat hij die al gezien heeft en niet nog eens wil zien natuurlijk.
zijn er andere films over mannen (zonen) met een bijna ziekelijke binding met een veeleisende moeder of die nagenoeg alles over hebben om hun moeder maar te behagen?

Toegevoegd na 20 minuten:
...ook belangrijk lijkt met dat er ook iets in voorkomt dat de man in kwestie geen binding met een andere vrouw kan of mag aangaan of sowieso geen eigen leven mag hebben en hiertoe op een subtiele manier wordt gemanipuleerd. :-I

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oedipuscomplex? Zoek het meer in de richting van een afhankelijke persoonlijkheidsstoornis. Oedipuscomplex is enigszins gedateerd.

Het beste antwoord

mooie vraag..en ook een interessante manier om een probleem te triggeren! ik denk meteen aan y tu mama tambien, grappige, sexy maar ook super ontroerende film/road movie over een jongen met een fascinatie voor oudere vrouwen. en harold en maude, over een jongen die op allerlei rare manieren zelfmoord pleegt om maar aandacht van zijn moeder te krijgen (die hem ondertussen op alle mogelijke manieren uit huis probeert te krijgen), en uiteindelijk deze aandacht vindt in de gedaante van een andere oude vrouw, met wie hij een bijzondere relatie opbouwt en ook een keer in bed eindigt. harold en maude vind ik zelf echt heel mooi.

amazon heeft een heel stukje over het oedipuscomplex dat zo begint ;
So You'd Like To Bathe Yourself In Films That Feature The Oedipus Complex?
There once lived a man called Oedipus Rex.
You must have heard about his odd complex.
His name appears in Freud's index
Because he loved his mother ...
kijk maar; het heeft heel veel film tips erin.
http://www.amazon.com/gp/richpub/syltguides/fullview/130MEHA6EE7XB

succes! maak er maar een filmavond van..dan moet het kwartje daarna toch wel vallen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Stop or my mom will shoot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Code 46, een science fiction film over oedipus complex: http://www.imdb.com/title/tt0345061/
Heel apart, maar ik vond het wel een redelijke film.