Kunnen 2 lilliputters (man en vrouw) een 'normaal' kind krijgen van eigen zaad- en eicel?

Toegevoegd na 50 minuten:
Ik heb begrepen dat de benaming 'lilliputter' vaak wordt gezien als scheldwoord ..... en als er iets is wat ik niet wil is mensen beledigen. Bij deze mijn excuses!
Welke benaming ik wel had moeten gebruiken is: 'Mensen met Achondroplasie'.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.4K

Het beste antwoord

Het kan wel, maar met veel risico.
Er is 25 % om zijn specifieke genen te krijgen, 25 % om haar specifieke genen te krijgen (er zijn meerdere typen lilliputters), 25 % op beiden (vaak niet levensvatbaar) en 25% kans op een normaal kind.

Daarnaast is de zwangerschap niet zonder gevaar, omdat het allemaal in een klein lijfje moet passen. Vaak is dan een draagmoeder (wel eigen genen, niet de zwangerschap) een optie.

De real-life soap "The Little Couple" gaat hier goed op in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zijn echt 2 lilliputters. Daar gaat juist de serie over.
Er is heel veel aandacht in de serie over je vraag. Als je echt interesse hebt in de achtergrond van je vraag is het het kijken van de serie zeker waard. Niet enkel amusement, maar ook interessant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de serie onderzoeken ze de mogelijkheden en risico's. De conclusie is dat dit zeker mogelijk is, maar dat - in ieder geval voor hen - de risico's onaanvaardbaar groot zijn voor moeder en kind. Ze kiezen er dus uiteindelijk voor om het via een draagmoeder op te lossen. Maar medisch gezien kan de vrouw een kind krijgen. Hier is dan 25% kans dat het een normaal (groot) kind is, 50% kans op een kind met een van beide vormen van Achondroplasie en helaas 25% kans dat het kind niet levensvatbaar is. De risico's voor de moeder zijn oa. de plaats, grootte en afwijkingen in de interne organen. Deze vrouw heeft een probleem met haar longcapaciteit (die zal tijdens de zwangerschap alleen maar afnemen) en een probleem met anesthesie. Mocht er een complicatie zijn kan ze niet worden verdoofd voor een keizersnee. Vandaar dat (onder andere) zij hebben gekozen voor een draagmoeder. Maar dat is voor iedere vrouw weer anders.