Dochter (6) krijgt griepprik. Welke tips zijn er om het voor haar zo comfortabel mogelijk te houden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Op de dag zelf neem je haar even apart en zeg je haar (niet te gewichtig!) dat jullie vandaag twee belangrijke dingen gaan doen: Eerst even langs de dokter voor een griepprikje, zodat ze lekker niet meer ziek kan worden deze winter, en daarna moeten jullie nodig even langs de speelgoedwinkel, om eens te kijken of de sinterklaascadeautjes er al liggen.
Als je kindje even moet huilen of angstig wordt, reageer dan lief maar maak er geen toestand van. Niet uitlachen!
Precies dezelfde reactie geven vlak voor en tijdens het prikken.
En daarna....even langs de speelgoedwinkel, samen rondkijken en afsluitend een kleinigheidje kopen.

ps: Ga vooral niet beloven: 'Als je niet huilt, krijg je een cadeautje' en dat soort dingen. Je kind MAG best huilen, MAG best nerveus zijn. Het hoort er allemaal bij.
Maar op bovenstaande manier heeft ze OOK nog iets anders om die dag naar uit te kijken en aan te denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

in ieder geval eerlijk zijn over wat er gaat gebeuren.
en niet al te vroeg vertellen., maar op dezelfde dag al.
anders ziet ze er mischien heel lang tegenop.

en op de dag zelf vertel je haar wat er gaat gebeuren. dat ze een klein prikje krijgt. en dat het heel even een beetje pijn doet.
ik zou niet zeggen dat ze er niks van voelt want dan vertrouwd ze je de volgende keer ook niet meer als het wel pijn doet.

verder kan je haar wat trots op zichzelf maken, dat het heel stoer is dat ze het doet en dat ze zo flink is geweest.
13 jaar geleden
Eerlijk zijn over wat ze kan verwachten. Dus niet zeggen dat het geen zeer doet want dan kan ze het heel vervelend vinden dat u loog.
Dus aangeven dat ze een prikje krijgt en dat dat heel eventjes zeer doet, maar daarna is het over. En aangeven waarom dat prikje is. Kinderen zijn vatbaar voor logica op die leeftijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er niet te veel 'fuss' om maken, evt. (als je dochter gevoelig is voor prikken) een coldpack en een washandje meenemen zodat je daarna het prikplekje kunt koelen. Trek haar een los shirtje aan zodat er geen kleren uit hoeven of hard gesjord moet worden om te kunnen prikken.

De griepprik wordt meestal in nogal massale priksessies gegeven, misschien moet je haar daar even op voorbereiden. Bij ons lijkt het wel alsof het hele dorp uitloopt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer haar rustig te houden, het valt meestal wel mee!
Zelf krijg ik de griepprik ook elk jaar, en vaak heb ik de dag erna last van een heel stijve arm.. Laat de prik daarom zetten in de arm die ze het meest gebruikt (bij rechtshandige dus rechts..), dan is het het snelst weer over!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit me aan bij Lalena. Misschien is het mogelijk dat jij gelijk met haar de griepprik haalt, maak je er een gezellig uitje van met aansluitend een kleine tractatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij maakten altijd een washandje vochtig en legden die in de diepvries
zodra de spuit gegeven was legden we die op de spuitplek zodat in ieder geval de zwelling minder was
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van te voren goed je kindje informeren wat de dokter gaat doen dat scheelt al de helft.
zorg dat de armpjes van je kind niet koud zijn . dan heb je er meer last van. en makkelijk is een vest over een t-shirt die trek je makkelijk uit voor de prik en het houd je toch lekker warm. succes met de griepprik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon lekker thuisblijven, comfortabeler kan niet.
(verder zal ik me rustig houden hier)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich niet zo'n gek antwoord, alleen in deze situatie weten wij niet WAAROM het kindje de griepprik krijgt.
Misschien is ze wel zwaar astmatisch of wat dan ook.
Dit antwoord kun je dus niet zomaar geven, al ben ik het met je eens, dat de griepprik voor een gezond mens overdreven is.
Die min is trouwens niet van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met zo'n antwoord kan ik minnen verwachten, niet erg, had ik maar met de massa mee moeten praten. Verder heb je gelijk, maar als ik overal rekening mee moet gaan houden dan wordt het lastig antwoord geven.
Nou, kom op Doepiedoep, je lijkt Willy Alberti wel (zie bron).

Het belangrijkste is dat jij rustig blijft en het totaal niet belangrijk vindt of ze rustig blijft of gaat stressen. Als jij gaat stressen, voelt ze dat haarscherp aan, hoe goed je dat ook probeert te verbloemen.

Rust, alleen rust kan u redden. ;)

Toegevoegd na 4 minuten:
O ja, wat ook handig is: bekijk wat voor kind het is je dochter. Ziet ze ergens huizenhoog tegenop, een zorgenmakertje? Dan kun je het het beste 10 minuten voordat je weggaat vertellen waar je met haar naartoe gaat. Het klinkt als verraad, maar het werkt voor dit soort kinderen heel goed.

Ook een goeie tip van Skusme: ga daarna iets leuks met haar doen. Speelgoedwinkel inderdaad voor als je geld teveel hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals al veel anderen gezegd hebben: vertel haar duidelijk wat haar te wachten staat, maar niet te vroeg. Dan gaat ze zich zenuwachtig maken. Als ze zenuwachtig wordt als je het kort van tevoren vertelt, kan je eerlijk zeggen dat het echt niet zoveel pijn doet, en dat je daarna iets leuks met haar gaat doen, of dat ze vanavond mag kiezen wat er gegeten wordt. Succes!