13 jaar, hoeveel kilo gewichtheffen?

Hallo,

Heel lang geleden wel eens 2 (volgens mij) 10 kilo gewichten gekocht. Alleen, zou ik al iets zwaarders kunnen doen? Of moet je die 10 kilo eerst doortrainen?
En tot hoeveel gewicht mag iemand van 13?

Groetjes

Toegevoegd na 1 dag:
ik bedoel 10 kilo per hand, en dan zo'n beweging van onder naar boven terwijl bovenarm stil blijft bijna.
Ook andere oefeningen.

Toegevoegd na 1 dag:
iedereen als dank even een plusje:)

Toegevoegd na 2 dagen:
zou 30 á 35 kilo kunnen als je ligt, en dan armen omhoog strekt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het is afhankelijk van enkele factoren: hoe groot ben je,hoe ben je gebouwd( d.w.z.: ben je tenger of stevig gebouwd),heb je al een redelijke conditie of sta je hélemaal aan het begin van je training. gezien jouw leeftijd zou ik het héél rustig aan doen: wanneer je begint met push-ups (je met je armen gestrekt naar de grond en rustend op je handpalmen loodrecht t.o.v. je schouderposities) jezelf in het begin 10 X op drukken (dalen tot je kin de grond bijna raakt en dan weer je naar boven drukken: zorg ervoor dat je een vlakke,egale ondergrond hebt). daarna steeds meer push-ups doen: b.v. 5 X trainen met 10X push-ups,dan opvoeren naar b.v. naar 12 push-ups per training,dan --- als dat bevalt--- naar 15 X enz. Doe in het begin níet teveel oefeningen,want dat kan dan pijnlijke spieren opleveren. Maak gewoon net zoveel oefeningen die je aan kunt,maar overdrijf 't dus niet. Je kunt beginnen met kleine haltertjes (de zgn .dumbells) waar je kleine gewichtjes aan kunt bevestigen. Begin met b.v. 2 kilo. Dan ook dus geleidelijk aan opvoeren. Je kunt wél die grotere gewichten gebruiken,maar pak deze --van 10 kg.--- eerst met beide handen vast en wanneer je languit op de grond gaat liggen,kun je die gebruiken omeerst voor je borst te houden en dan langzaam naar boven te drukken. Doe dit ook weer de eerste keren niet meer dan 5 keer. Je kunt ze ook gebruiken om stevig vast te houden in je hand omklemd: ga languit staan en beweeg je armen naar achteren en dan weer naar voren in een langzame "slowmotion" -beweging. Deze oefening is goed voor de spieren van je middel. Je kunt ook b.v. één van die gewichten met beide handen omklemmen en achter je hoofd houden en dan langzaam naar voren brengen tot voor je borst: deze oefening is goed voor de ontwikkeling van je rug- en schouderspieren. Er zijn nog véél meer oefeningen te bedenken,maar met deze kun je een start maken.

Daar is op afstand niets over te zeggen. Niet al te zwaar belasten zou ik zeggen. Oefen flink door met de 10 kg gewichten, dat bouwt ook spieren op. Als je echt professioneel antwoord wilt hebben, zou je jezelf eens kunnen laten zien bij een sportschool of bij een fysiotherapeut en advies vragen.

op jouw leeftijd zou ik zeker niet te zwaar gaan trainen hou t gewoon bij opdrukken. als je met gewichten (dumbels) gaat trainen dan zou ik beginnen met 3kg per dumbel. je bent nog in de groei dus gaat niet te zwaar trainen dit kan je groei beperken.

ik zou eerst gaan treinen met 5+5kg en dan proberen met 10+10kg en als ge da nie goekunt treindan trug met 5+5kg

Als je 13 bent moet je helemaal geen extra krachttraining doen. Je botten zijn volop in de groei en te zware spieren verstoren die groei. Ik zou voorlopig niet aan apparaten of gewichten beginnen. Gewoon sporten is natuurlijk wel goed. En als je je spieren boven wilt trainen, ga dan wat meer zwemmen of regelmatig push-ups.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100