Een bekende van mij heeft enige tijd geleden een dierbare verloren. Hoe verwerk je zoiets?

Deze persoon trof de overledene dood in zijn/haar huis aan (omdat het persoonlijk is houd ik de geslachen en de precieze toedracht voor me). Hoe kan iemand zoiets verwerken, dat moet toch vreselijk zijn, kan me niet voorstellen dat ik het aankan als een dierbaar iemand voor mij, volledig onverwacht (wat ook in dit geval zo was) komt te overlijden, en dat je diegene dan dood aantreft in huis.

Toegevoegd na 23 minuten:
Ik bedoel niet zozeer het omgaan met een overlijden, maar met name dat je die persoon zo dood aantreft...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Iedereen verwerkt verdriet op zijn eigen manier. Als je zulke tragische dingen hoort van andere mensen kun je je niet voorstellen hoe iemand dat in vredesnaam moet verwerken. Tot het je zelf overkomt. Ik heb in tijd van 2 jaar mijn man en mijn zoon plotseling verloren. Je leven staat even compleet stil, en je wil eigenlijk zelf ook niet meer leven. Maar het gekke is, je moet wel door. En de pijn zal denk ik nooit weggaan, maar als er hele mooie herinneringen zijn, dan gaan wel de harde kantjes eraf. Echt verwerken, dat zal wel nooit lukken. Er zitten littekens op je hart, die nooit meer verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord, dankjewel.

Andere antwoorden (5)

De dood van een dierbare is een vreselijke ervaring. Iedereen gaat hier anders mee om. Het verwerken is een lastige zaak. Hier is niet speciaal een goede manier voor te geven. Mensen ga daar heel verschillend mee om.
ronron1212
13 jaar geleden
mocht die persoon er graag over willen praten sta er dan zeker open voor. Na mijn idee is dat de enige manier om iets te verwerken..praten..het van je afschrijven, lotgenoten opzoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zoiets overkomt, is dat een hele schok waar je niet zo 1,2,3 overheen bent. Het kost allereerst tijd om de schok te verwerken. Vervolgens heb je tijd nodig om het wegvallen van je dierbare een plaats te geven. Hoe iemand rouw verwerkt is heel persoonlijk, daar bestaan geen handleidingen of technieken voor.

Rouw verloopt in fasen:

ontkenning
protest
onderhandelen / vechten
depressie
aanvaarding.

Het lijkt me goed als alle fasen worden doorlopen, maar op welke manier diegene dat doet en met welke intensiteit, dat is gebonden aan de betreffende persoon en zijn achtergrond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst ga naar een Psygiater, want hier van kan hij altijd nog flashbacks krijgen en erg treurig van worden in de toekomst, hij/zij moet met iemand goed kunnen praten, moet proberen om er niet veel aan te denken en verhalen lezen van andere mensen die dit mee gemaakt hebben en het als iets posetiefs zien dat ze bijvoorbeeld nu sterker in hun schoenen staan en beter naar de wereld kijken en beter met de omgeving om gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is heel belangrijk om die persoon te vertellen dat hij zijn gedachte met je mag delen. Geef geen oplossingen want daar vraagt iemand niet om. De kans is groot dat het veel herhalen is want het is een echte traumatische (indrukwekkende) ervaring. Deze fase gaat over in de fase waarin vooral de emoties zoals schuldgevoel, schrik, verdriet, boosheid optreden en een gevoel van onmacht op kunnen treden. Geef die emoties de ruimte en ga niets oplossen. Het zijn normale emoties na zo,n gebeurtenis en je kunt er begrip voor opbrengen dat die kennis dit heeft. Je kunt aangeven dat een traumaverwerking ook droombeelden kan geven en herinneringen van eerdere ervaringen rond doodgaan. Geef hierbij aan dat dit volkomen normaal is. veel van de mensen die zo,n heftige ervaringen meemaken denken dat ze niet normaal zijn in het verwerken terwijl bovenstaande dingen heel normaal zijn. Het stelt ze gerust. Kijk of die bekende ook andere mensen heeft waarop hij kan terugvallen.
Een mens heeft in zich dat het zo sterk is dat ook zo,n traumatische ervaring langzamerhand in hevigheid af neemt als hij daarbij de ruimte neemt en krijgt om zijn gedachten en emoties te delen. Succes in het geven van de steun. Mocht het och te lang aanhouden, zorg dat er dan via een huisarts specialistische hulp komt ter voorkoming van een post traumatisch stress syndroom