wie weet er iets om beter te kunnen slapen na een nachtdienst

heb vaak moeite met in slaap vallen, en word tussendoor vaak wakker, terwijl ik 's nacht gewoon doorslaap met een andere dienst.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het is heel lastig, maar het beste is om bij nachtdiensten een natuurlijker ritme aan te houden. In de tijd dat ik ze draaide probeerde ik het zo te doen: om 7 uur kwam ik thuis, ik ging eten. Om een uur of 11 ging ik dan naar bed om te slapen tot een uur of 6. Als ik nog even wakker bleef en een goede maaltijd at, had ik minder moeite om in slaap te vallen. Als je overdag werkt, doe je het ook zo, na werktijd eten, paar uuurtjes op blijven en dan naar bed. Mij lukte het minder goed om direct na thuiskomst te slapen.

Overdag slaap je altijd minder goed dan 's nachts. Zorg dat je iets in je maag hebt maar niet teveel. Maak het zo donker mogelijk in je slaapkamer. Als je even wakker wordt (gebeurt 's nachts ook af en toe) dan ben je daardoor niet meteen klaarwakker.

Na een dienst zit het hoofd vaak nog in de werkmodus en heeft het even tijd nodig om tot rust te komen. Ga dus niet meteen slapen en doe iets wat de gedachten verzet zoals lezen of gewoon buis suizen. Drink iets warms varierend van thee tot warme melk met honing. Verder is het toh experimenteren met ideeen van alle antwoordgevers en eigen ervaringen. Succes en slaap lekker.

Niet slapen heeft voornamelijk te maken met de gedachten waar je nog steeds mee bezig bent. Het is zeg maar nog druk in je hoofd. Met mediteren kan je die gedachten verwerken en onder controle houden. Een gedacht verdwijnt als hij is verwerkt of is weggedrukt. Meditatie kan een techniek zijn om beide toe te passen. Letop, weggedrukte gedachten komen terug, zolang ze ook niet worden verwerkt in dromen. Dit heeft niets met het onthouden van dromen te maken.

Als alle bovenstaand tips niet voldoende werken kan je ook melatonine in nemen voor je gaat slapen. Dit is een lichaamseigen stof die er voor zorgt dat je moe wordt en makkelijker inslaapt. Ze worden vaak gebruikt door mensen met onregelmatig werk (ze worden ook wel pilotenpilletjes genoemd, die gebruiken ze ook vaak i.v.m. jetlag) Ook mensen met ADHD gebruiken het vaak. Je kunt ze via de huisarts krijgen, maar ook gewoon bij de drogist kopen. Bij de drogist is de dosis in de pilletjes minder sterk.

Allebei mijn kinderen hebben nachtdiensten gelopen en het werkte inderdaad het beste om in de morgen eigenlijk avond te gaan houden. Krantje lezen, beetje tv kijken, eten (gewoon een warme maaltijd) en dan om een uur of 11, 12 naar bed. In de avond hadden ze dan het ochtenritueel, douchen, ontbijten etc.

zelf dit ook een tijdje gedaan en ook ik had dit probleem. bij mij hielp het prima om mijn kamer voledig te verduisteren en met oordopjes in slaapen, voledige rust. vedder voor het slapen even een stukje lezen, even rustig worden. hielp bij mij prima...aleen werd ik na 2 uur weer wakker omdat ik dan moest plassen xD

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100