ik ben nu 14 j. bijna 15 en ik ben nog niet ongesteld! ik hoorde dat sporten, gewicht daar invloed op kunnen hebben kan dat waar zijn? groetjes ano!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben 30, nog steeds niet ongesteld..
Schijnt voor ongeveer de helft van de mensen normaal te zijn. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeveel sport je?
Heb je echt zwaar ondergewicht?

Antwoorden (9)

Ja is waar zijn. Sporten en gewicht beinvloeden je hormoon waardes in je lichaam. Die hormonen die zorgen er ook voor dat je op een geven moment geslachtsrijp wordt en dus ongesteld wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is nog geen reden om je zorgen te maken. Meisjes worden ergens tussen hun 10e en 17e een keer ongesteld.

Als je op je 18e nog niet ongesteld bent is het raadzaam een dokter te raadplegen.

Maar sporten en gewicht, mits het niet in extreme vormen, heeft totaal geen invloed op je menstruatie.

Toegevoegd na 23 minuten:
Kijk hier maar:

http://www.beinggirl.nl/je-lichaam/menstruatie/begin-van-de-menstruatie.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik loop momenteel met mijn dochter bij de kinderarts vanwege groeiachterstand. Volgens de kinderarts moet je als je 14 bent en nog niet ongesteld bent er naar laten kijken. Wel speelt mee of je moeder/oma vroeg in de pubertijd zaten, als die ook laat waren kan het erfelijk zijn. Ook extreem veel sporten, en dan wel iedere dag een aantal uur en erg onder gewicht spelen mee.
Als ik jou was zou ik gewoon eens naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Ano, ik heb de sportacademie gedaan , en in het laatste jaar trainde ik me suf voor de praktijkexamens : zo'n 5-6 uur per dag 'gewoon' op school, en in de avonduren nog zo'n 3 uur extra om m'n turnen zo goed mogelijk te krijgen.
Ik was uiteindelijk overtraind, en m'n menstruatie hield daardoor een paar maanden op.
Dus uit ervaring kan ik je zeggen, dat veel sporten, heel slank zijn maar heel gespierd, wel degelijk invloed kunnen hebben op je menstruatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb begrepen dat het begin van je eerste ongesteldheid te maken heeft met je gewicht. Als je boven een bepaalde gewicht uitkomt zal je ongesteld worden. Ik weet alleen niet meer welk gewicht dit is of waar ik dit heb gehoord. Het was op TV over dit onderwerp.
Vandaar dat dikke kinderen al op 8-9 jarig leeftijd ongesteld kunnen worden.

Normaal heeft een kind op 12-13 jarig leeftijd het gewicht bereikt, maar er kunnen natuurlijk uitzonderingen zijn. Als je klein bent, en licht, zal je nog verder moeten groeien om boven het gewicht uit te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal er vast wel iets mee te maken hebben, maar ik ken meer mensen die de uitzondering zijn dan die aan die regel voldoen (mollige kinderen die laat ongesteld worden, spaghettisliertjes die toen ze 9 waren al ongesteld werden).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik ken toch echt meer mensen die de regel bevestigen.
Klopt, als je voelt dat je ongesteld gaat worden, zou je veel kunnen bewegen, dan komt het allemaal los.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey. Dat kan inderdaad zo zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak je geen zorgen.
Ben je verder gezond, dan komt het met de menstruatie vanzelf in orde.
heb je twijfels, maak ze bespreekbaar bij je huisarts.
Meisjes die veel stress hebben, veel trainen en licht van gewicht zijn kunnen wat later dan gemiddeld gaan menstrueren. ook speelt erfelijkheid een rol, vraag je moeder of een zus van je vader waar je goed mee overweg kan eens wanneer het bij hen begon.
Wellicht kan dat al wat meer licht op de situatie geven.
Misschien ben je erg in de groei, het speelt allemaal mee.
Je er zogen over maken is ongezond, gewoon goed uitzoeken is wel nuttiger.
Je bent dan positiever bezig, het lichaam is nu eenmaal uniek en dus houdt het zich -soms zonder schijnbare reden- niet aan gemiddelden.
Dus kijk het gerust nog een poosje aan of onderneem actie maar maak je geen zorgen, zo leuk is menstrueren nu ook weer niet heb ik me laten vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan ; veel sporten en een ondergewicht kan de menstruatie uistellen, net zoals weinig beweging en overgewicht het kan vervroegen.
Maar 14 is nog helemaal geen rare leeftijd om niet ongesteld te zijn ; het gemiddelde is tussen de 13 en de 16, met uitschieters naar 10 en 18. Ben je echter ruim na je zestiende nog altijd niet ongesteld, dan kan het verstandig zijn een keer een bezoekje aan de gynaecoloog te brengen. Maar daar is het nu nog echt te vroeg voor.