Waar kan ik terecht als ik het vermoeden heb dat mijn kind een eetstoornis heeft?? onze zoon is bijna 6 en weegt 14kilo en wil niet eten?

Iedere maaltijd is het een probleem, hij zit uren aan tafel om zijn bord te ledegen. We zijn ten einde raad en weten niet waar we naartoe moeten met ons probleem. Hij is deze zomer zelfs opgenomen in het ziekenhuis omdat hij van zijn stokje draaide doordat hij niet at. Na een week van vloeibare voeding en glucose hebben ze hem terug ontslagen uit het ziekenhuis maar er is geen verdere opvolging van hem geweest. Nu 6 maand verder is hij nog altijd niks bijgekomen en weegt 14kilo wat een 7tal kilo onder zijn gemiddeld gewicht is. Hij ziet er blekkjes uit en is altijd moe, waarschijnlijk door zijn vitamine tekort. Zijn er mensen die ons raad kunnen geven of ons kunnen vertellen waar we kunnen lopen met ons probleem. Het doet pijn om m'n zoontje zo te zien terwijl onze andere zoon Lucas uitgroeit tot een grote knappe sterke gezonde jongen en onze wannes ziet er grauw en mager en lusteloos uit!!!!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik ben geen medicus, maar voor mijn gevoel wordt er te veel gekeken naar de eetstoornis, en te weinig naar een evt. medisch probleem. Mijn zoon kon ook niet goed eten, en had cardiologische problemen. Zorg dat je zoontje goed onderzocht wordt zodat je alle medische problemen kunt uitsluiten. Sterkte, ik weet hoe moedeloos je hiervan wordt.

Wellicht kan je als eerste voor advies naar je huisarts.

Er kunnen vele oorzaken zijn. Laat u zoon onderzoeken door een kinder therapeut. Zij kunnen tips geven.

Naar de huisarts gaan lijkt me het beste. Geeft hij ook aan waarom hij niet wil eten? Misschien ligt het wel aan het eten dat hij iets echt niet lust of er iets anders mis mee is. Eet hij wel lekker dingen zoals koekjes of snoep? Probeer hem ook niet teveel te pushen om het op te eten, als je een kind dwingt, maak je het soms alleen maar erger. Ook al eet hij maar een paar hapjes, blijf positief tegen je kind en zeg dat hij goed gegeten heeft ipv te zeggen hij meer moet eten.

er zijn tegenwoordig speciale instanties voor dit soort problemen. Hier kan je terecht komen met een verwijzing via jeugdzorg of via de huisarts. Ik zou inderdaad naar de huisarts gaan. Hij heeft een sociale kaart met allerlei hulpverleningsinstanties en kan dus voor je uitzoeken waar jullie het beste terecht kunnen. Veel sterkte hiermee.

Als het geen fysiek probleem is, zou een haptonoom wellicht kunnen helpen. Bij de haptonoom leert hij z'n lichaam, en daarmee ook zijn behoefte aan voedsel, herkennen.

Bronnen:
ervaring familie

Zo te horen is dit al een langslepend probleem. Een achterliggend heeft ook een dochter die pertinent eten weigert ook snoep en lekkers. Ze is nu bijna 5. Ze hebben al veel adviezen opgevolgd en dokters gezien niks hielp al vanaf ze 1 dag oud was is eten moeilijk. Ze is in therapie geweest en volgens mij lag het probleem erin dat ze het een vreselijk gevoel vond hoe het eten in haar keel kwam. Wat ik eigenlijk wil zeggen is. Zoek een goede kindertherapeut die erachter kan komen wat het dieperliggende probleem is. Veel succes

Goede antwoorden tot dusver. Ik wil nog toevoegen: ik heb wel eens gehoord van een kind met een autistische stoornis die moeite had met eten. Je zou eens kunnen nadenken of er mogelijk bij jouw kind zoiets speelt. En verder zou ik zeker hulp zoeken in de psychologische sfeer. Is dit het enige probleem (maar ellendig genoeg) of heeft hij ook gedragsproblemen?

Wat een vervelend probleem. Eten moet geen obsessie worden; van eten moet je genieten. Dat neemt niet weg dat kinderen gaandeweg steeds meer dingen moeten leren eten. Misschien is daar iets mee misgegaan. Het lijkt er in ieder geval heel veel op dat hij anorexia heeft. Dat is een negatieve spiraal van gebrek aan eetlust, die versterkt wordt door tekorten aan mineralen en sporenelementen. Wat hij eet is daarom belangrijker dan de hoeveelheid. Eventuele tekorten kun je aanvullen met supplementen maar er gaat natuurlijk niets boven gewone gezonde voeding. De eerst aangewezene om jouw zoon te behandelen is de kinderarts. Gezien je niet zo positieve ervaringen met die opname en het gebrek aan nazorg, zou je een dubbel consult bij de huisarts kunnen aanvragen om eens goed door te nemen waar jouw zoontje het beste mee geholpen zou kunnen worden. Misschien moet je een andere kinderarts overwegen. Je zou ook MEE kunnen benaderen voor hulp. Die stichting is heel breed georiënteerd om oplossingen voor beperkingen ten gevolge van chronische aandoeningen te zoeken.

Bronnen:
http://www.mee.nl/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100