Waar kan ik terecht als ik het vermoeden heb dat mijn kind een eetstoornis heeft?? onze zoon is bijna 6 en weegt 14kilo en wil niet eten?

Iedere maaltijd is het een probleem, hij zit uren aan tafel om zijn bord te ledegen. We zijn ten einde raad en weten niet waar we naartoe moeten met ons probleem. Hij is deze zomer zelfs opgenomen in het ziekenhuis omdat hij van zijn stokje draaide doordat hij niet at. Na een week van vloeibare voeding en glucose hebben ze hem terug ontslagen uit het ziekenhuis maar er is geen verdere opvolging van hem geweest. Nu 6 maand verder is hij nog altijd niks bijgekomen en weegt 14kilo wat een 7tal kilo onder zijn gemiddeld gewicht is. Hij ziet er blekkjes uit en is altijd moe, waarschijnlijk door zijn vitamine tekort. Zijn er mensen die ons raad kunnen geven of ons kunnen vertellen waar we kunnen lopen met ons probleem. Het doet pijn om m'n zoontje zo te zien terwijl onze andere zoon Lucas uitgroeit tot een grote knappe sterke gezonde jongen en onze wannes ziet er grauw en mager en lusteloos uit!!!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.eetstoornis.net/yabbse/index.php
kom hier maar even rondkijken. Je kan ook om advies vragen.

Het beste antwoord

Ik ben geen medicus, maar voor mijn gevoel wordt er te veel gekeken naar de eetstoornis, en te weinig naar een evt. medisch probleem. Mijn zoon kon ook niet goed eten, en had cardiologische problemen. Zorg dat je zoontje goed onderzocht wordt zodat je alle medische problemen kunt uitsluiten. Sterkte, ik weet hoe moedeloos je hiervan wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens! +1 Die eetstoornis is er maar het gaat om de oorzaken te achterhalen. Het is een goed gebruik bij gezondheidsklachten om eerst naar mogelijke lichamelijke oorzaken te kijken. Dat gebeurt lang niet altijd even zorgvuldig waardoor ouders jarenlang met een kind aanmodderen terwijl ze zich vertwijfeld afvragen wat ze toch in vredesnaam allemaal fout doen. Je ziet dat iedere keer weer bij vragen over anorexia. Waarom wil een kind niet eten? Maar vooral ook de vicieuze cirkel: door te weinig benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen ontstaat weerzin tegen voedsel omdat het niet goed meer verteerd kan worden. Het gevolg van de eetstoornis wordt een deel van de oorzaak. Op dat moment is de oorzaak even minder belangrijk omdat die fysiologisch-psychologische cirkel alleen maar doorbroken kan worden door vooral en eerst die voedingstoestand weer op peil te brengen. Als je dat nalaat kun je je te pletter psychologiseren maar het uiteindelijke resultaat is dat de patiënt een grote kans loopt te overlijden. Kortom: dit jochie moet heel goed onderzocht worden op alles wat zijn weerzin tegen eten ook maar enigszins zou kunnen veroorzaken en waarbij onderlinge verbanden niet uit het oog verloren moeten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We zijn dus begonnen met een onderzoek in het ziekenhuis en hopen dat hij goed word opgevolgd en dat we de oorzaak vinden ja je word er inderdaad moedeloos van bedankt voor de reactie

Andere antwoorden (8)

Wellicht kan je als eerste voor advies naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er kunnen vele oorzaken zijn. Laat u zoon onderzoeken door een kinder therapeut. Zij kunnen tips geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar de huisarts gaan lijkt me het beste. Geeft hij ook aan waarom hij niet wil eten? Misschien ligt het wel aan het eten dat hij iets echt niet lust of er iets anders mis mee is. Eet hij wel lekker dingen zoals koekjes of snoep? Probeer hem ook niet teveel te pushen om het op te eten, als je een kind dwingt, maak je het soms alleen maar erger. Ook al eet hij maar een paar hapjes, blijf positief tegen je kind en zeg dat hij goed gegeten heeft ipv te zeggen hij meer moet eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kweet niet of een huisarts de beste keuze is. Als je weet dat hij in het ziekenhuis al niet word opgevolgd. Hij vraagt zelfs niet achter koekjes of snoepgoed dat is nu het ergste van al. mocht hij nu nog koeken eten ofzo dan zou ik dat nu nog kunnen begrijpen dat hij dat geen zin meer heeft in aardappelen. als hij dorst heeft vraagt hij zelfs meestal water en geen frisdrank. belonen helpt niet, zeggen dat hij flink gegeten heeft helpt niet vragen wat hij graag eet en dat dan ook geven helpt niet. Hij eet gewoon niet en weet zelf niet waarom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Spunk: Je huisarts is je eerste aanspreekpunt. Met hem/haar kan je alles bespreken. Ook dus dat het ziekenhuis geen opvolging doet en je in paniek bent. Ik vermoed dat je ook met een kinderpsycholoog moet gaan praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad toch naar de huisarts gaan, Spunk. En vertel daar dat het ziekenhuis je zoontje naar huis heeft laten gaan en verder niets opvolgt. Best kans dat je huisarts bij dat verhaal boos wordt dat ze je in het ziekenhuis zo hebben laten gaan en een beter hulptraject voor je zoontje start!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan altijd gewoon even naar de huisarts ermee gaan en kijken wat die ervan vind. Dat het ziekenhuis er verder niks mee doet, betekend niet dat de dokter er niks mee zal doen. Het is zijn werk om je kind te helpen.
Net als gdanomym al zegt, een bezoekje brengen aan een psycholoog kan misschien ook wel helpen.
er zijn tegenwoordig speciale instanties voor dit soort problemen.
Hier kan je terecht komen met een verwijzing via jeugdzorg of via de huisarts.
Ik zou inderdaad naar de huisarts gaan. Hij heeft een sociale kaart met allerlei hulpverleningsinstanties en kan dus voor je uitzoeken waar jullie het beste terecht kunnen.

Veel sterkte hiermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het geen fysiek probleem is, zou een haptonoom wellicht kunnen helpen. Bij de haptonoom leert hij z'n lichaam, en daarmee ook zijn behoefte aan voedsel, herkennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo te horen is dit al een langslepend probleem. Een achterliggend heeft ook een dochter die pertinent eten weigert ook snoep en lekkers. Ze is nu bijna 5. Ze hebben al veel adviezen opgevolgd en dokters gezien niks hielp al vanaf ze 1 dag oud was is eten moeilijk. Ze is in therapie geweest en volgens mij lag het probleem erin dat ze het een vreselijk gevoel vond hoe het eten in haar keel kwam. Wat ik eigenlijk wil zeggen is. Zoek een goede kindertherapeut die erachter kan komen wat het dieperliggende probleem is. Veel succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede antwoorden tot dusver.
Ik wil nog toevoegen: ik heb wel eens gehoord van een kind met een autistische stoornis die moeite had met eten. Je zou eens kunnen nadenken of er mogelijk bij jouw kind zoiets speelt.
En verder zou ik zeker hulp zoeken in de psychologische sfeer. Is dit het enige probleem (maar ellendig genoeg) of heeft hij ook gedragsproblemen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is op zich een lieverd, je kan je niet voorstellen wat voor schatje hij is. Het is enkel zijn eetprobleem. Hij windt iedereen rond zijn vinger en iedereen houdt van hem. Dus het is gewoonweg niet te begrijpen. het is een rustige en heel lieve jongen
Wat een vervelend probleem. Eten moet geen obsessie worden; van eten moet je genieten. Dat neemt niet weg dat kinderen gaandeweg steeds meer dingen moeten leren eten. Misschien is daar iets mee misgegaan. Het lijkt er in ieder geval heel veel op dat hij anorexia heeft. Dat is een negatieve spiraal van gebrek aan eetlust, die versterkt wordt door tekorten aan mineralen en sporenelementen.

Wat hij eet is daarom belangrijker dan de hoeveelheid. Eventuele tekorten kun je aanvullen met supplementen maar er gaat natuurlijk niets boven gewone gezonde voeding. De eerst aangewezene om jouw zoon te behandelen is de kinderarts.

Gezien je niet zo positieve ervaringen met die opname en het gebrek aan nazorg, zou je een dubbel consult bij de huisarts kunnen aanvragen om eens goed door te nemen waar jouw zoontje het beste mee geholpen zou kunnen worden. Misschien moet je een andere kinderarts overwegen. Je zou ook MEE kunnen benaderen voor hulp. Die stichting is heel breed georiënteerd om oplossingen voor beperkingen ten gevolge van chronische aandoeningen te zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anorexia een negatieve spiraal van gebrek aan eetlust? Hoe kom je daar nou bij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees de rest van mijn commentaar alsjeblieft ook even, SuzyQ. De gangbare gedachte over anorexia nervosa is dat het een probleem is van meisjes die moeite hebben om vrouw te worden. Dat kan zeker meespelen maar ik denk dat het de oorzaken van anorexia veel fysiologischer zijn dan algemeen wordt aangenomen. Anorexia is bijvoorbeeld ook een veelvoorkomend probleem bij kankerpatiënten. En ja, ik heb ademloos de uitstekende tweedelige documentaire "Vel over probleem" bekeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"..ik denk dat de oorzaken van.."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik héb de rest van je commentaar gelezen. Gezien je reactie kan ik alleen maar aannemen dat je de ziekte anorexia nervosa (meestal aangeduid als 'anorexia') op één hoop gooit met het symptoom anorexia zoals dat kan voorkomen bij bijvoorbeeld kankerpatienten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, SuzyQ, ik gooi niks op één hoop. Je mag me absoluut verwijten dat ik niet duidelijk ben in het onderscheid tussen 'anorexia' en 'anorexia nervosa'. Ik suggereer slechts een gemeenschappelijke oorzaak, zo niet als belangrijke, dan wel mogelijk belangrijkste oorzaak. Mijn punt is dat die fysiologische oorzaken hoogstwaarschijnlijk onderkend worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'..dat die fysiologische oorzaken onvoldoende onderkend worden...'