Wat zijn de effecten (letterlijke) van alcohol

We weten allemaal dat alcohol (als je te veel drinkt) slecht is voor je hersenen, maar hoe slecht is het?

Zelf heb ik in mijn jeugd regelmatig een paar biertjes te veel genuttigd, en vroeg me af wat hier nou echt de effecten van zijn, met name: voor hoeveel afgestorven hersencellen zorgt het nu echt, de mens heeft meer 100 miljard hersencellen, en verliest er gemiddeld 100 000 per dag, gewoon door te leven (bron - NRC wetenschap 30/10/10) - hoeveel meer verlies je er nu door, bv. 5 alcohol consumpties?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Alcohol is een verdovend middel en werkt dus ook verdovend op alle hersencellen, waardoor de communicatie tussen de neuronen vertraagt. De hersencellen gaan ook anders functioneren. Op termijn zullen er ook hersencellen verloren gaan. Het verlies aan hersenweefsel wordt zeer duidelijk vanaf het dagelijks drinken van 6 glazen. Dit verlies heeft o.a. te maken met het feit dat alcohol giftig is voor de hersencellen en met tekorten aan vitamine B1, als gevolg van alcoholgebruik. Jarenlang overmatig drinken zorgt voor het krimpen van de hersenen. Bij zeer zware drinkers kan het volume met 10 tot 15% afnemen, na 10 tot 15 jaar.
Alcoholgebruik heeft een sterke invloed op de frontale cortex (voorste gedeelte van de hersenen). Dit gedeelte is verantwoordelijk voor zelfcontrole en het sociale functioneren, maar ook voor doelgericht handelen, redeneren en problemen oplossen. Schade aan de frontale cortex zorgt dus voor een achteruitgang in intellectuele vaardigheden. Door het verminderen van de zelfcontrole is er meer kans op impulsieve reacties en zijn er minder remmingen, o.a. om verder te blijven drinken.
O.a. door het effect op de hippocampus worden herinneringen van het korte termijn geheugen niet doorgegeven aan het lange termijn geheugen. Hierdoor ontstaan black-outs. Langdurig drinken heeft dikwijls ook belangrijke gevolgen voor de geheugenwerking in het algemeen.
De invloed van alcohol op het cerebellum (kleine hersenen, achteraan het hoofd) zorgt voor stoornissen in motoriek, coördinatie en evenwicht. Dit is reeds merkbaar wanneer iemand eenmalig stevig doordrinkt. Langdurig overmatig drinken kan soms leiden tot permanente beschadigingen.
De medulla in de hersenstam is verantwoordelijk voor een aantal autonome functies zoals ademhaling en hartslag. Wanneer dit gedeelte verdoofd wordt door veel drinken kan er coma optreden en kan men overlijden. Vooral binge drinkers die op korte tijd grote hoeveelheden alcohol drinken, lopen dit risico.
De hypofyse is een klier die zich midden in het hoofd onder de hersenen bevindt. De hypofyse is verantwoordelijk voor een heel aantal hormonen, waaronder het groeihormoon. Veel drinken op jonge leeftijd kan daardoor groeistoornissen in de hand werken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vanuit verscheidene wetenschappelijke studies neemt men aan dat mensen die 10 tot 15 jaar lang 25 glazen alcohol per week drinken, wellicht lichte hersenschade zullen oplopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Na het drinken van 1 à 2 glazen alcohol werken de hersenen al minder goed dan normaal. Wanneer je voor een langere tijd gemiddeld meer dan 25 glazen alcohol per week drinkt, loop je risico op hersenbeschadiging. Je geheugen neemt af, je denkt langzamer, je bent minder creatief, je kunt je minder goed aanpassen aan nieuwe situaties. De hersenen werken niet alleen minder goed, ook het volume van de hersenen kan bij overmatige drinkers wel met 15% krimpen. Jarenlang teveel drinken kan, zeker in combinatie met een tekort aan vitamine B1, leiden tot onherstelbare hersenschade. De meest ernstige vorm is het Korsakovsyndroom.

Voor meer effecten van alcohol zie hier:
http://www.gezondheidsplein.nl/dossier/104/1763/Het-effect-van-alcohol-op-het-lichaam.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn nog wel een paar aandoeningen ten gevolge van overmatig alcoholgebruik, nl:
-Korsakov (vergelijk het met een vorm van vergeetachtigheid / dementie)
-Verdikte aderen in de slokdarm (slikproblemen en bloedingen)
-Leveraandoeningen
-Hallucinaties (zien van beestjes)
-Geestelijke en lichamelijke afhankelijkheid
-Gedrags- en sociale problemen
-Tremoren (trillingen bij te lang 'droog' staan)
-Geheugenverlies en concentratieproblemen
-Beperkte zelfreflectie (omgeving is fout, niet de drinker)
-Obsessief gedrag (je leven staat in het teken van het verkrijgen van alcohol)
en vast nog wel meer.
* en dan te bedenken dat ik dit type na twee rode wijntjes, maar....dat schijnt dan wel weer goed te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Langdurige blootstelling aan alcohol schaadt de lever in drie fases.

In de eerste fase vertraagt de afbraak van ethanol de vertering van vetten, zodat die zich in de lever ophopen. Dit wordt steatose of leververvetting genoemd. Mettertijd ontstaat een chronische leverontsteking, hepatitis. Alcohol kan rechtstreeks hepatitis veroorzaken, maar schijnt ook de weerstand van het lichaam tegen hepatitis-B- en hepatitis-C-virussen te verlagen. Als er niets tegen wordt ondernomen, bewerkt de ontsteking dat cellen openspringen en sterven. Deze schade wordt nog verergerd doordat alcohol het natuurlijke proces van geprogrammeerde celdood, of apoptosis, in werking schijnt te zetten.

De laatste fase is cirrose. De kwaadaardige cyclus van voortdurende ontstekingen en vernietiging van cellen veroorzaakt een onomkeerbare littekenvorming. Uiteindelijk wordt de lever klonterig, in plaats van zijn sponsachtige structuur te behouden. Ten slotte verhindert littekenweefsel de normale stroom van het bloed, wat tot leverfalen en de dood leidt.

De uitwerking van alcohol op de lever heeft nog een ander verraderlijk aspect — de lever zal het lichaam minder goed kunnen verdedigen tegen het effect van kankerverwekkende stoffen. Niet alleen kan zich makkelijker leverkanker ontwikkelen, maar alcohol verhoogt ook in sterke mate de kans op kanker in mond, keelholte, strottenhoofd en slokdarm.
Bovendien maakt alcohol het slijmvlies in de mond makkelijker doordringbaar voor carcinogene stoffen in tabak, wat het risico voor rokers verhoogt.
Vrouwen die dagelijks drinken, lopen een groter risico borstkanker te krijgen. Volgens één onderzoek lag dat risico voor degenen die drie of meer alcoholische consumpties per dag gebruikten, 69 procent hoger dan voor niet-drinkende vrouwen.