Ben ik een soort van helderziend?

Als ik bijv. op een website ben, komt er wel is een zin, woord of begrip in me op, zomaar uit het niets, en dan scroll ik bijvoorbeeld naar beneden, en dan zie ik daar die zin, woord of begrip staan ! Dit heb ik ook op sites waar ik voor de eerste keer ben.

Of dat ik een woord in me op krijg, en dan kijk ik om me heen. en dan zie ik ergens dat woord staan

Wat ook heel vaak gebeurt, is dat als mijn vader of moeder aan het bellen is, en ik het hoor, dat er dan woorden en onderwerpen in me opkomen en dan later in dat gesprek word dat woord of onderwerp gebruikt.

Is dit een soort van helderziend zijn?
Ik vind het best wel raar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Helderziendheid is het niet, het is meer de in de mens van nature aanwezigheid zijn van intuïtie. Zo kan iemand heel vaak een gelukje hebben van het op het juiste moment ergens aanwezig zijn of bv een winnend lot kopen. Andersom komt ook voor. Ogenschijnlijk is iemand altijd net op de verkeerde plek en tijd aanwezig en trekt het ongeluk als het ware aan. Ook bij mij komt het voor dat ik ineens aan iemand denk die ik al in geen jaren heb gezien en binnen enkele dagen kom ik hem of haar tegen. Of iets niet kunnen vinden, er maar niet meer naar zoeken en er dan als het ware tegenaan lopen. De hele dag iets op mijn buro hebben in de verwachting dat iemand er iets over vraagt, dit niet doet, ik het bewuste stuk opberg, en binnen een paar minuten de telefoon gaat met een vraag erover. Het komt gewoon voor maar het blijft onverklaarbaar. Zou ik hierdoor echt helderziend zijn dan zou ik rijk moeten zijn want dan vul ik de lotto of toto iedere week goed in en koop het juiste staatlot. Dit is echter tot op de dag van vandaag nog niet gelukt hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat denk ik soms ook van mezelf. Als ik een avatar zie laden, dan weet ik zeker dat er iemand gaat vragen: Mijn avatar laad niet?

En dan weet ik ook dat iedereen gaat antwoorden met: F5

Toegevoegd na 13 minuten:
De kans is groot dat je dat bent.

Toegevoegd na 18 minuten:
Zie ook bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is inderdaad een klein beetje helderziende zijn....
maar euh....jij bent ook die mens met die vele blauwe plekken he? of ben ik helemaal mis? Indien jij het bent : lees mijn antwoord nog es op je vorige vraag,waarbij ik een verband schets tussen het hebben van blauwe plekken en dit soort helderziendheid. Je hebt volgens mij dus wel degelijk een tekort aan fosfor. misschien moet je toch ns proberen een kuur te doen met fosforus. je helderziendheid verdwijnt er niet door, maar je neiging tot blauwe plekken allicht wel.
als jij het niet bent : helderziendheid is sowieso niet raar. we hebben allemaal een zesde zintuig. alleen gebruiken we dit soms te weinig waardoor het degenereert. dus laat het gewoon zijn, je bent iemand die nog in contact is met deze puur menselijke eigenschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je dit beschrijft, zal iedereen er wel iets in herkennen. Ik ook. We hebben allemaal weleens, dat we aan iemand denken, en dat de telefoon gaat, en de persoon is er opeens aan de lijn. Of je droomt iets, en de volgende dag gebeurt het, of je zit op een website, en je ziet opeens dat woord waar je net 1 minuut geleden aan dacht. Er is dus niets "raars" aan.

Maar het is beter om het eens andersom te gaan doen.
Ga eens naar een website, neem een woord in gedachten en scroll dan pas naar beneden. Dan lukt het meestal niet. M.a.w. achteraf is het heel makkelijk om allerlei zaken te interpreteren als helderziendheid.

De enige manier om te controleren of het echt helderziendheid is, om het gewoon op commando te doen. Neem een persoon in gedachten, en kijk of je inderdaad door die persoon wordt gebeld. Of dat je de persoon de volgende dag tegen het lijf loopt. Als je dat dag in dag uit meemaakt, heb je zeker helderziende gaven. Is dat niet zo, en daar ga ik voorlopig vanuit, dan is er sprake van puur toeval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Goed antwoord, vooral die zelftest. Hoewel de paranormaalgelovers dat probleem intussen handig ontwijken door te zeggen dat helderziendheid niet op commando gebeurt. Dat betekent dus dat het niet testbaar is. Hoe je dan toch kunt beweren dat het bestaat, is mij dan weer een raadsel.
Nee. Helderziendheid bestaat niet. Maar je wist natuurlijk al dat ik dit ging antwoorden...
escape
13 jaar geleden
Nee, misschien wel vooruitziend......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is er wel sprake van subliminal stimuli, dat is een heel makkelijke en veelgebruikte techniek om woorden of gedachten over te brengen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Subliminal_stimuli
Ga in de bron eventueel maar over op Nederlands.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik naar het plaatje boven je naam kijk, ben je niet helderziend, zo met een flinke bril op.
Verder bestaat helderziendheid niet.

Als je dit soort ervaringen denkt te hebben, moet je maar eens opschrijven waar je aan denkt op dat moment en dan kijken of het klopt. Dat gaat je niet lukken.

Wat helderziendheid is, is dat mensen iets horen / zien / beleven en dat in het korte termijngeheugen opslaan. Daarna komt het in het lange termijngeheugen. In de overgangssituatie tussen die twee, kun je je inbeelden dat wat op dat moment gebeurt, al gebeurd lijkt te zijn. Als het ware zit het een fractie van een seconde in twee soorten geheugens tegelijk.
Ik besef ook wel dat ik het te simpel uitleg, maar vraag maar eens aan een neuroloog hoe dat echt zit.