Meet de bloeddruk hoger als je dikke armen hebt?

Onlangs was ik bij mijn huisarts en wilde hij mijn bloeddruk opnemen... Deze heeft in een stressvolle periode tegen de bovengrens gezeten, zodoende...

Mijn bloeddruk was 135/90, wat volgens hem goed is voor mijn bouw en manier van leven... Ook vertelde hij dat bij mensen die dikkere bovenarmen hebben (en bedankt dokter) de bloeddruk in werkelijkheid iets lager is dan de meter aangeeft...

Ik vond dat zo vreemd, kan er ook niets over vinden...
Wee iemand of dit klopt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb even rond gekeken maar ik kan er niets over vinden. Dat betekend natuurlijk niet dat het niet zo is. Ik begrijp wel hoe de bloeddrukmeting werkt en lijkt mij logies dat de dikte van de arm, de meting beïnvloed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klopt inderdaad . dat is mij ook overkomen !
En voor de zekerheid heeft de dokter bij mij een 24 uurs bloeddrukmeting gedaan .
En maar goed ook omdat nu bleek dat mijn bloeddruk nachts veel te hoog was .

Antwoorden (2)

Je arts heeft waarschijnlijk gemeten met een gewoon manchet. Dan is de bloeddruk hoger, omdat hij dan al strakker zit, dan bij mensen met dunnere armen. Meestal worden daarom grotere manchetten aangedaan, zodat het beter meetbaar is.
Heb een site gevonden, met een hoop medische termen. Kon er in iedergeval wel deze conclusie uithalen.
Kijk maar bij de resultaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. Bij dikke bovenarmen moet je een bredere manchet gebruiken om de juiste druk te kunnen meten. Een beetje gokken in de richting van de juiste bloeddruk vind ik eigenlijk niet juist maar bedenk wel dat bloeddruk altijd een momentopname is. Meerdere malen meten, een keer of zes in een korte periode, geeft een redelijk betrouwbaar beeld.