120 over 80.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

120/80

Tussen de 140 bovendruk en 60 onderdruk is er niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bovendruk niet boven de 15 en de normale onderdruk is de helft van de bovendruk +1 dus bv 14/8
fremar
13 jaar geleden
Een onderdruk van ongeveer 80 en een bovendruk -volgens een heel algemene regel- 100 plus je leeftijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt! Naarmate je ouder wordt stijgt de bloeddruk. Oudere hebben vaker een bovendruk van 180.
Je kunt dat niet zo makkelijk zeggen, er zit wat rek in.
Bovendruk kan schommelen van 120 tot 150, denk ik, zonder dat de dokter daar wakker van ligt.

Onderdruk is belangrijker. Tussen 70 en 80 is perfect, maar het moet eigenlijk wel onder de 90 blijven.
Lager dan 70 geeft vaak een flauw gevoel maar is niet schadelijk.

Je moet wel in acht nemen dat iedereen een bepaalde bloeddruk van zichzelf heeft. Er zijn mensen die altijd met de onderdruk rond de 70 zitten en zich daar prima bij voelen. Hebben die opeens 90 dan is dat misschien bij een ander niet alarmerend maar bij hen wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovendruk (de belangrijkste) niet hoger dan 140 en onderdruk van rond de 80. Vaak wordt gezegd dat je 100 plus je leeftijd bovendruk mag hebben. Dat klopt niet. Met het stijgen der jaren stijgt ook gemiddeld de kans op een hogere bloeddruk maar dat betekent nog niet dat die hogere bloeddruk gezond is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderzoek heeft juist uitgewezen dat een hogere bloeddruk bij ouderen helemaal niet altijd ongezond is. Zie: http://www.artsennet.nl/Actueel/Nieuwsartikel/Hoge-bloeddruk-ouderen-soms-juist-gezond.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed, echter, de risico's van de manier van verlagen van de bloeddruk is de strekking van dat stukje.