Welk dekbed is warmer? Een van scheerwol, of een van dons?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En welke is de beste kwaliteit?

Het beste antwoord

Scheerwol is heerlijk, voelt niet te warm in de zomer en is aangenaam warm in de winter.
Er zijn verschillende kwaliteiten. ik heb er een van Teschelse schapenwol, gekocht bij de Wehkamp.
Het is handig om een winter- en zomerdek te hebben, dat je kunt afritsen.

Wat betreft dons: Al zal het nog zo aangenaam slapen, de manier waarop ganzendons 'geoogst' wordt is zo verschrikkelijk, dat ik alleen maar nachtmerries zou hebben als ik eronder moest slapen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Even heel cliche.. Dat hangt af van de hoeveelheid wol & het doel waar het dekbed voor gemaakt is. Qua isolerende werking liggen ze niet ver van elkaar weg.

Bij dezelfde isolatie waarde is de donzen veel lichter

Van de onderstaande link:

Dons
Er zijn heel wat verschillende vulmaterialen: dons, synthetische fibers, scheerwol, kasjmier, lama- of kameelhaar en wildzijde. Al die producten hebben specifieke eigenschappen.
Een donzen dekbed is licht en voegt zich goed naar het lichaam. Het vochtopnemend vermogen is hoog en het donzen dekbed is navulbaar en gaat ongeveer 15 jaar mee. De term ‘dons’ is overigens verwarrend. Een donzen vulling bestaat altijd uit een mengsel van veren en dons. Het dons zorgt voor de isolatie, de veren voor stevigheid en vormherstellend vermogen. De volumeverhouding veren/dons bepaalt het comfort. De meest gangbare verhoudingen zijn: 15% dons (half dons); 30% dons; 50% dons (verig dons); 65% dons; 95% dons (zuiver dons).

Wol
Wol isoleert goed. Het vochtabsorberend vermogen is zeer hoog: tot 35% van het eigen gewicht. Een wollen dekbed heeft een gekamde vliesvulling. De levensduur bedraagt ca. 5-10 jaar. Een echt scheerwollen dekbed herkent u aan het Wolmerk. Het Texeler schaap levert langkroezende wol met een zeer hoog lanolinegehalte waaraan heilzame eigenschappen worden toegeschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze zullen aan warmte elkaar niet onder doen, ze maken ook een hele kwaliteitscontrole door, wij zelf hebben schapenwol gekozen..
voorheen had ik een veren dekbed die was ook warm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De materialen van dekbedden hebben ieder hun voor- en nadelen.

Dons
De natuur heeft ganzen en eenden een volmaakte bescherming tegen de kou gegeven: hun veren. Veren bevatten een systeem van luchtkanaaltjes, en lucht is een zeer efficiënte isolator. Dat maakt veren tot een ideale vulling van dekbedden, want ze houden de warmte vast en door de lucht tussen de veren is de ventilatie tegelijkertijd goed.

Kwaliteit
Dons (de kleinste, zachte veren) en veren bestaan er in verschillende kwaliteiten. Dons is lichter en warmer dan veren. Vaak worden ze gemengd, waarbij dus geldt: hoe meer dons, hoe lichter en warmer het dekbed. En hoe grover de veren, hoe groter de kans dat u ze door het beddengoed heen voelt.

Wol
Tot in de jaren zeventig werd er in Nederland nog onder dekens geslapen. Die waren meestal van wol vervaardigd. Inmiddels gebruikt bijna iedereen een dekbed. Wol heeft, net als dons en veren, een isolerende functie. Bovendien absorbeert het vocht. Wol is echter minder soepel, en daardoor vormt het zich minder goed naar het lichaam. Daar komt bij dat wol zwaarder is. Een zwaarder dekbed is niet per se warmer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit persoonlijke ervaring kan ik melden dat een dekbed van wol warmer is dan een van dons. Eerst had ik namelijk een donzen dekbed. Maar om warm te worden moest ik eerst nog een electrische onderdeken het bed een tijd laten voorverwarmen. Als je in een koude slaapkamer onder een donzen dekbed gaat liggen krijg je het niet vanzelf warm.
Maar sinds ik een vier seizoen Texels zuiver scheerwollen dekbed heb, is de voorverwarming niet meer nodig. De scheerwol houdt mijn eigen lichaamswarmte direct vast, en binnen tien minuten ben ik heerlijk warm onder zeil.
Amadea
13 jaar geleden
Het ligt er natuurlijk aan welk soort en hoeveelheid wol of dons je gebruikt... Ik zou eerder kijken naar de hoeveelheid vocht opname ed. Heb zelf een wollen dekbed van Texelwool, en die bevalt heel goed. Ook nu het winter wordt! Gekocht bij www.wollendekbed.com Wellicht kunnen ze je daar verder helpen?
Suc6