Hoe weet if of ik iemand kan vertrouwen

zonder deze gezien te hebben en alleen gechat te hebben en gebeld te hebben

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Dat zegt je gevoel, je gevoel geeft iets aan dat het te vertrouwen is of niet, als je een plaatje hebt gezien van iemand en je gevoel zegt; dat is niet te vertrouwen, zul je dat ook niet -snel- doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Wat mij betreft kun je dat niet weten door alleen met iemand gechat te hebben.
Je kunt natuurlijk wel een bepaald gevoel bij iemand hebben, maar iemand kan zich heel anders voordoen op het net.
Via de telefoon is dit al wat moeilijker omdat je iemands stem hoort, en omdat je directer moet reageren. Face-to-face blijft natuurlijk de beste manier om iemand te leren kennen. Ook dan heb je geen zekerheid over of je iemand kan vertrouwen, maar de kans is dan in elk geval een stuk groter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer te googelen op zijn/haar naam, en zie wat de resultaten zijn. Bestaat de persoon in werkelijkheid? Kom je dingen tegen waar hij/ziji over gesproken/gechat heeft. Leeftijd, hobby's, werkzaamheden.
Verder kan je kijken of hij/zij een Facebook, Hyves, Myspace pagina heeft.
Je kunt via internet veel te weten komen over iemand.

Of je iemand ook echt kunt vertrouwen. Tja, dat weet je natuurlijk nooit. Dat zul je moeten ervaren, wanneer je contact zich verdiept.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies. Ik wil er nog iets aan toevoegen: proberen of je in contact kan komen met een paar van zijn/haar internet vrienden/vriendinnen (als die te vinden zijn) en vragen of ze betreffende persoon kennen. Heel verhelderend!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloof je dit echt? Een oplichter zal vele verschillende namen, leeftijden en geslachten aannemen en zorgt er acht wel voor dat zijn internet verhaal tot in detail klopt. Daarbuiten er zijn miljarden mensen op de wereld waarvan totaal niets over op internet is te vinden. Deze mensen zijn dan allemaal onbetrouwbaar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@boerbuitendij : de miljarden betrouwbare personen waarvan niets te vinden is op internet, zijn meestal niet actief met digitale sociale network dingen en zullen dus ook niet 'chatten' zoals vragensteller doet met desbetreffende persoon . Je hoeft vaak maar iets te doen en het valt al terug te vinden, weblogs, hyves, reacties op forums. Daar maak ik me soms veel meer zorgen over: de enorme hoeveelheid info die zonder dat je hetzelf in de gaten hebt, te vinden is op het www.
@Scarlet101, inderdaad ook een goeie tip. Ja, soms moet je echt als een detective te werk gaan..... : )
Je kunt dat niet weten. Dat is precies een van de nadelen
van internet waar regelmatig voor gewaarschuwd wordt.
Door de behoorlijke anonimiteit kunnen mensen zich
compleet anders voordoen dan ze in werkelijkheid zijn.
Je zult je gevoel moeten laten werken en het met name
moeten afleiden uit de teksten die de persoon schrijft en
de stem die tegen je sprak.
Je twijfelt blijkbaar, dus neem geen onnodige risico's, maak geen geld over, ga niet iets doen waar je het fijne niet van weet en als je hem/haar wilt ontmoeten, spreek dan af in
een openbare gelegenheid.
Vertrouwen moet je verdienen en kan niet opgebouwd worden door uitsluitend bellen en/of chatten.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In 2 seconde beoordeel je dit al nadat je zo'n persoon ontmoet hebt. Helaas kan je niet bij iedereen in de pan kijken. En geloof mij, er zijn maar weinig mensen die je kan vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon eens afspreken op een neutrale plaats, dan kan je iemand life aanvoelen....

Toegevoegd na 1 uur:
... okee, in navolging van je reactie een nieuw advies. de vraag is waarom je deze vraag stelt. Ttz : waarom is het belangrijk om te weten of je deze persoon kan vertrouwen of niet. Heeft hij iets gevraagd van je (bv. geld overmaken), heb je andere plannen samen...? Blijkbaar is er na het chatten een volgende stap die je noodzaakt om jezelf af te vragen of je correspondent te vertrouwen is.
het probleem met chatten is dat het zo vluchtig is. je chat en hop... het is weg.
bellen idem dito : zeker als je bepaalde gevoelens hebt voor iemand (sympathie, zeer veel respect, verliefdheid of dergelijke) en die andere een vlotte babbelaar is, is je objectief vermogen om aan te voelen etc. niet meer optimaal.
Wat te doen? mailen! meestal zijn de teksten uit een gewone mail langer dan bij een chatsessie (al kan dat natuurlijk ook anders zijn) maar hoe dan ook : je hebt achteraf iets in handen.
ik zou dan ook voorstellen om te stoppen met chatten en zijn mailadres te vragen en dan te beginnen met mailen. Je kan hem dan alle vragen stellen die je toelaten om te checken in hoeverre hij te vertrouwen is.
Misschien lijkt dit wel een beetje overdreven en vrees je dat hij hierdoor een negatief oordeel zal krijgen over jou. Maar zoals gezegd, stel je deze vraag niet zomaar. Je moet blijkbaar een beslissing nemen, en dan kan je beter alle informatie in handen hebben.
Het voordeel is vooral dat je deze mails nadien dan rustig kan overlezen, en de dingen wat op je laten inwerken. het kan dan wat bezinken. je kan ze dan ook laten lezen aan een vertrouwenspersoon. (uiteraard is brieven schrijven ook een mogelijkheid. ikzelf vind mailen vlotter en makkelijker, maar dat is volgens eigen voorkeur...)
Als je verschillende vragen hebt gesteld op verschillende tijdstippen, is het op die manier ook makkelijker na te gaan of de persoon in kwestie zichzelf nergens tegen spreekt.
succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is er moeilijk aan mailen met iemand in Nigeria? Ik vind het een heel zinvol advies van Stalckystone, dus +.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry, wat is "peron".... ik begrijp het niet goed...? er bestaat natuurlijk een Peron in Australië en Frankrijk, maar dat bedoel je allicht niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je soms "eigen persoon"? Of is "peron" misschien een kledingstuk? Of is het weer van die twittertaal die geen hond begrijpt als hij niet meedoet aan twitteren (ben toch geen vogel verdikkeme!)