Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe komt het dat oudere mensen als ze oud zijn zich dan pas weer meestal dingen herinneren uit hun jeugd?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Antwoord aan de hand van een onwetenschappelijk voorbeeld. Ik ben nog geen 'oudere mens', maar als ik denk aan mijn jeugd herinner ik me ook echt van alles hoor... Maar... ik heb geen tijd om aan vroeger te denken: huishouden, groentetuin, werk, afspraken, vrienden, sporten, hobby's, o ja ik moet vooral niet vergeten om...
Mijn moeder is 81, was vroeger ook vreselijk actief. Werken doet ze (natuurlijk) al lang niet meer, met de komst van bepaalde (ouderdoms)kwalen gaat tuinieren niet meer, wandelen kan alleen nog kleine stukjes, ze heeft haar meeste vrienden en al haar naaste familie (broers/zussen/echtgenoot) naar het kerkhof gebracht, kinderen allang de deur uit en wonen ver weg, moderne 'fratsen' (bv pc) begrijpt ze niet... Haar wereldje wordt steeds kleiner en haar hoofd vult zich niet meer met drukke (dagelijkse) beslommeringen waardoor minder nieuwe indrukken/impulsen naar binnen komen. Doordat het hoofd zich graag met dingen bezig houdt wordt teruggegrepen naar wat bekend (en dus veilig) is: de 'goeie ouwe tijd'.
Ik heb dit patroon door de jaren heen bij veel ouder wordende mensen waargenomen (niet bij allemaal hoor!), vooral bij alleenstaanden en in bejaarden woonomgeving (leeftijdsgenoten in hetzelfde schuitje). Er zullen best wel andere factoren mee (kunnen) spelen, maar dit is wat ik zelf zie en ervaar. Hoop dat je hier iets mee kunt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat je na mate je ouder wordt meer bezig bent met het verleden, dan met de toekomst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het korte termijn geheugen "verslijt", waardoor het lange termijn geheugen meer naar de voorgrond treedt. Ook hier treedt slijtage op, waardoor hetgeen herinnerd wordt steeds verder in de tijd teruggaat.
(Lees meer...)
jc54
15 jaar geleden
Ze gaan zich dan pas weer dingen herinneren maar gaan er dan weer meer over praten
(Lees meer...)
ronron1212
15 jaar geleden
Het leven is als een cirkel, als je echt oud wordt komen zelfs de pampers weer op de proppen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing