ik ben net begonnen aan de pil maar ga in mijn stopweek op vakantie. Mijn vraag is of het niet erg is de eerste keer meteen door te slikken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
23.5K

Het beste antwoord

Ja hor, dat kan. Sterker nog, dat kan zelfs een hele tijd, want de menstruatie in de stopweek is een puur kunstmatige, en heeft niets met je normale vruchtbaarheidscyclus te maken.

Er zit maar één addertje onder het gras : hoewel de hormonen in de pil ook het opbouwen van baarmoederslijmvlies voorkomt (dat wat je tijdens de menstruatie weer verliest waardoor je gaat bloeden), wordt er wel een heel klein beetje opgebouwd. Zou je dat jaren zo door doen (zoals bijvoorbeeld met de prikpil gebeurt) dan kun je op een gegeven moment een doorbraakbloeding krijgen, en dat is - hoewel onschadelijk - heel erg vervelend.

Beter is dus alleen door te slikken als dat nodig is, of anders in elk geval elke zoveel maanden even te stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
laatste zin beter is dus alleen door te slikken als dat nodig is,... Maakt niks uit. gewoon doorslikken. krijg je een tussentijdse bloeding,...tja kan vervelend zijn, maar niet schadelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, ik heb het meegemaakt, en ' vervelend' is wel een beetje een understatement. Nu was dat wel na vijf jaar prikpil, maar toch......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar toch voor de meeste vrouwen maakt dat dus echt helemaal niets uit.
En dit zal een arts ook zeker beamen. Ik heb 2 dagen lang een tussentijdse bloeding gehad in mijn periode dat ik de pil 3 jaar doorslikte.

Andere antwoorden (7)

Het kan waarschijnlijk wel, maar volgens mij heb je dan iets meer menstruatie volgende keer bij de stop week.

Ik weet dit niet zeker natuurlijk..
groeten,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind je dat niet meer een vraag voor de dokter i.p.v. hier op een forum waarvan je ook niet weet hoe deskundig de deelnemers zijn ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker niet! Ik heb dit zelfs gevraagd aan de gynaecologe. Zij zei dat het onzin was om een stopweek in te lassen want er wordt geen slijmvlies opgebouwd door de pil. Sommige vrouwen stoppen om de paar maanden omdat ze dit gewoon prettiger vinden maar nodig is het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt mij niet, maar zo'n vraag hoort eigenlijk bij je huisarts thuis.
De pil doet je lichaam "denken" dat je zwanger bent en zolang je zwanger bent menstrueer je niet.
Bel gewoon even je arts, dan krijg je een deskundig antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De pil doet je lichaam denken dat je zwanger bent ??? Hoe kom je daar nou weer op ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Strikt genomen voorkomt de pil een eisprong.
Ook wordt de baarmoederwand niet dikker (of nauwelijks), zodat een bevrucht eitje ook niet zou kunnen innestelen.
Zo beter dan ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo is-ie perfect ;-)
(Ik had je ook geen minnetje gegeven hoor, ik vond het gewoon een grappige stelling).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor het hoog houden van de kwaliteit van de antwoorden. Daar sta je geloof ik ook wel een beetje om bekend.
+ (maar dat gaat hier niet)
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/32834-de-pil-doorslikken-geen-stopweek-is-het-schadelijk.html

hier zie je veel informatie wat de "pil" eigenlijk is..
Handig ook antwoord op jou vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan hem gewoon doorslikken hoor, geen enkel probleem.
Bij het eerste begin van de pil is het wel van belang om te weten dat je niet meteen tegen zwangerschap beschermt bent.
Dus als je hem slikt, wil dat niet zeggen en nu wordt ik niet zwanger, dat heeft vaak een weekje nodig, maar goed dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Marleen:
Dan moet je wel heel lang de pil doorslikken wil dat gebeuren.

Mijn huisarts heeft mij toentertijd zelf 'verboden' om een stopweek te houden. Omdat ik te veel pijn had tijdens menstruatie, en al verschillende pillen had geprobeerd, mocht ik niet meer als 2x per jaar een stopweek houden. Dit heb ik ongeveer 6 jaar zo gedaan, en nooit een doorbraakbloeding gehad.

Nu heb ik een spiraaltje, dus 5 jaar lang nergens meer last van :-)