Kun je de huisarts aansprakelijk stellen indien hij je (mirena) spiraal verkeerd geplaatst heeft, en je daardoor zwanger bent geworden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe weet je dat de spiraal verkeerd is geplaatst?

Antwoorden (6)

Dat zal aan heel veel dingen liggen. Het best kan je de vraag voorleggen aan een expert:

http://www.gratisadviseurs.nl/zakelijk-&-financieel/advocaten.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(" Zwanger worden met en mirena spiraal is niet zo handig, omdat het vruchtje in je baarmoeder zit, en die spiraal ook. Vaak kan de spiraal niet verwijderd worden zonder een miskraam op te wekken. Soms kan hij gewoon blijven zitten en komt hij er tegelijk met de baby uit. Maar nog veel vaker eindigt een zwangerschap met een spiraal in een spontane miskraam. ")
dit las ik in een verslag over zwanger worden met een mirena spiraal
als een mirena spiraal te laag word geplaatst loop je idd kans op een ongewenste zwangerschap
of je de huisarts aansprakelijk kan stellen... daar zal je toch beter een medisch advocaat voor moeten raadplegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe weet je zeker dat de huisarts het spiraaltje verkeerd heeft geplaatst? Is er een maand na plaatsing niet nog echo gedaan om te kijken of deze goed zat? Zelfs met een goed geplaatst spiraaltje is er een kleine kans dat je alsnog zwanger wordt.

Ik denk dat je weinig kans hebt in Nederland. Rechters kijken hier vooral naar eigen verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na 6 weken moest ik op nacontrole. Dan zien ze wel of het spiraaltje nog goed zit.
Of je moet meteen aangeteld zijn tussen het zetten en die 6 weken. Is dat het geval?
Dat lijkt mij erg moeilijk. Je zal moeten aantonen dat het een fout is van de arts. Dat lijkt mij moeilijk, zo niet onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste huisartsen zijn aangesloten bij een regionale klachtenregeling. Via deze bestaat ook steeds meer de mogelijkheid om te overleggen met een klachtenfunctionaris of klachtenbemiddelaar. Vraag bij de huisartsenpraktijk na hoe u in contact kunt komen met de klachtenfunctionaris of –bemiddelaar. Of kijk naar de folder in de wachtruimte. Werkt de huisarts via een gezondheidscentrum dan is daar soms een klachtenfunctionaris beschikbaar. Vraag dit na bij de algemene receptie van het gezondheidscentrum of kijk naar de folder in de wachtruimte.

Op onderstaande website kun je meer informatie vinden.

(td)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zegt het burgerlijkwetboek ervan:

Aansprakelijkheid is een begrip uit het burgerlijk recht. Met aansprakelijkheid wordt bedoeld dat de ene persoon gehouden is de schade van een andere persoon te vergoeden. De persoon in kwestie is 'aansprakelijk' voor die schade.Contractueel of wettelijkDat men dient op te draaien voor de schade van een ander is uiteraard niet vanzelfsprekend. De hoofdregel van het recht in Nederland is dan ook dat ieder zijn eigen schade moet dragen. Als die schade door een ander is veroorzaakt ligt het echter voor de hand dat die ander ook voor die schade opdraait.

Komt ook direct de vraag hoe zou je hem/haar aansprakelijk willenstellen.

Toegevoegd na 34 minuten:
Zeer interessant voor jou