Bestonden SOA's ook al in vroegere tijden?

Het komt mij een beetje over alsof het vooral in de moderne tijden woekert.

2.4K
Erna55
4 jaar geleden
Syfilis was een veel voorkomende ziekte in de middeleeuwen.
tinus1969
4 jaar geleden
@Erna55, juist syfilis kwam in de middeleeuwen niet voor en is (waarschijnlijk) door Columbus naar Europa gehaald. Overigens indirect een bewijs dat deze ziekte ook 'vroeger' al bestond. https://nl.wikipedia.org/wiki/Syfilis

Antwoorden (1)

Soa's bestaan al heel lang Aids is weer nieuw. Zolang als mensen seks hebben en dat ook met andere hebben zijn er Soa's.
Geslachtsziekten of soa’s bestaan
 al minstens 3500 jaar. De oudste verwijzing ernaar staat in het Ebers Papyrus, een Oud-Egyptische papyrusrol met medische informatie uit ongeveer 1550 voor Christus.

Ook in het Oude Testament worden geslachtsziekten en hun behandelmethoden beschreven.
 Net als andere ziekten ontstaan geslachtsziekten doordat het lichaam niet bestand is tegen een bepaalde mutatie van een organisme. Meer dan dertig soorten virussen, bacteriën en parasieten kunnen een soa veroorzaken.
Toegevoegd op 27 mei 2019 10:23: bron, tekst
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Bron of argumenten?
ronron1212
4 jaar geleden
@tinus hoezo seks brengt als je dat met verschillende partners doet het risico van SAO's dit is gewoon een feit. Dat bestaat nu al zolang als er mensen zijn die met elkaar seks hebben. Vroeger was dat een grote ellende en had dat grote gevolgen voor de mensen die er een hadden nu niet meer. Het is niet iets dat de laatste eeuw is ontstaan. Ook in vroegere tijden gingen mensen vreemd en hadden ze seks voor het huwelijke en prostituees bestaan ook al eeuwen.
tinus1969
4 jaar geleden
@ronron1212, de vraagsteller vraagt hee nadrukkelijk: 'Het komt mij een beetje over alsof het vooral in de moderne tijden woekert'. Dan is alleen maar overtuigd roepen 'het is gewoon een feit' niet echt een argument. Mss heeft vraagsteller wel gelijk, en komen SOAs veel mee voor :-) Bewijs het maar eens.
ronron1212
4 jaar geleden
Kijk eens naar de reactie van erna
Ik hoef niets te bewijzen het is een gegeven
tinus1969
4 jaar geleden
@ronron1212, de vraagsteller is er niet van overtuigd dat dit 'een gegeven' is. Heb je bewijs?
ronron1212
4 jaar geleden
@tinus hoe kom je daarbij denk jij voor de vraagsteller