ik gebruik geen pil maar ik wil in de vakantie niet ongesteld worden. hoe kan ik dit uitstellen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
47.3K

Het beste antwoord

Als je de pil niet slikt:
· Je kunt je menstruatie uitstellen met Primolut. Je begint met slikken uiterlijk 3 dagen voordat je ongesteld moet worden: 3 maal daags 1 tablet. Je kunt je menstruatie dan 10 tot 14 dagen uitstellen.
· Je kunt je menstruatie vervroegen met Primolut. Je begint dan tussen je 5de en 10de cyclusdag met slikken: drie maal daags 1 tablet. Dit doe je 10 dagen. Je krijgt 2 tot 3 dagen na het einde van deze kuur een bloeding.De pil is handiger dan Primolut, omdat je daarmee minder hormonen binnen krijgt en daardoor minder kans hebt op bijwerkingen.

http://www.ziekenhuis.nl/index.php?cat=medicijngids&medgids=item&id=50666
Werking: In de eierstokken worden bepaalde stoffen gevormd die hormonen genoemd worden. Deze hormonen zijn o.a. oestrogenen en progesteron en zij bepalen het verloop van de menstruele cyclus. Oestrogenen zorgen o.a. voor de groei van het baarmoederslijmvlies en worden voornamelijk in de eerste 14 dagen van de cyclus - tot aan de eisprong - gevormd, terwijl progesteron voornamelijk in de tweede helft van de cyclus gevormd wordt en het baarmoederslijmvlies geschikt maakt voor het opnemen van een bevruchte eicel.
Het zal duidelijk zijn dat - wanneer oestrogenen en progesteron zo belangrijk zijn voor het optreden van een regelmatige menstruele cyclus - bij afwijkingen hiervan (die hieronder kort beschreven worden) door toediening van één van deze hormonen of van beide, vaak onregelmatigheden van de cyclus behandeld kunnen worden.

Bijwerking(en): -Veranderingen van de menstruele cylcus of onregel- matig menstrueel bloedverlies; bij continu gebruik doorbraakbloeding; -misselijkheid en braken; -geelzucht (zelden); -hoofdpijn, nervositeit; -verandering van de sexuele lust (toe- of afname); -bij langdurige toediening en hoge doseringen: acne, depressieve stemmingen, vochtophoping en gewichtstoename.
Waarschuwing: Ter voorkoming van misselijkheid verdient het aanbeveling om de tabletten na de maaltijd met wat water in te nemen. Indien er ongeveer 3 dagen na het stoppen van de inname van de tabletten nog geen bloeding is opgetreden, moet u uw arts hiervan op de hoogte brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Daar zijn geen andere middeltjes voor helaas.
of je moet aan de pil.
of je moet zwanger worden voor de vakantie.
of je zult gewoon ongesteld zijn, daar is niet veel aan te doen, gebruik gewoon tampons dan kan je alles doen wat je anders ook kan.
13 jaar geleden
Dat gaat je zonder ingrepen in je hormoonhuishouding niet lukken. We moeten er maar mee leren leven, he.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon tampons gebruiken, zoveel mogelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De pil dus direct aan vragen.
Als je m dus niet gebruikt.
Dat lijkt me de meest voor de hand liggende oplossing.
Het is misschien wel een beetje kort dag om nog regelmaat te krijgen.
Maar zonder die pil blijft er vrees ik maar weinig anders over om het niet te worden. Ja zwanger raken maar das geen optie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Primulat N slikken, dat is het beste.
De uitleg van Jelle is goed en ik spreek uit ervaring dat het prima werkt en nooit enige bijwerkingen gehad!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik slik nu de pil en dan is het makkelijk zelf te regelen.
Vroeger heb ik van de huisarts iets gehad en dat neem je een paar dagen voor je verwachte menstruatie in en dat slik je dan al die dagen door.
Werkte bij mij perfect, weet alleen niet meer hoe het heet.
Gewoon even naar de huisarts gaan, dit soort medicatie zal niet zonder recept te krijgen zijn.
Ik heb even gegoogled en als je op de link klikt lees je alles over 'Primolut'. Inderdaad alleen op recept verkrijgbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Primolut werkt echt prima. Je kan het gewoon bij je huisarts aanvragen en maximaal 10 dagen doorslikken. Ik had persoonlijk geen last van de bijwerkingen maar die zijn als je de bijsluiter leest wel heftig. Dus gewoon een afweging maken tussen de bijwerkingen en het eventuele ongemak. Je kan eventueel ook van die cups nemen in plaats van tampons die werken ook heel goed. En je hebt nog meer bewegingsvrijheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je geen hormonen in je lijf wilt (kan natuurlijk ook de reden zijn dat je niet aan de pil bent!) is er weinig aan te doen.

Je kunt wel overwegen om de menstruatie door te laten gaan, en ipv maandverband of tampons de zogenaamde Softcups te gebruiken. Dan kun je alles gewoon doen, zelfs vrijen. Eventuele menstruatieklachten gaan dan wel gewoon door, natuurlijk. Maar als je Primolut voor de eerste keer slikt, weet je ook niet wat het met je doet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou kijk. Dan moet je de vakantie goed plannen. Is dat je in de maand, dan ben je drie week niet ongesteld. Dus bij beetje dat het regelmatig is, dan doe je de vakantie dat die is in de drie weken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, maar van mij een min.
Wat een vreselijk raar antwoord.