Heeft het niet (meer) kunnen presteren in bed,wegens erectie problemen, ook een vrouwelijke tegenhanger?

Als het vrijen niet meer zo probleemloosverloopt,is altijd het mannelijke geslachtsorgaan hier debet aan, omdat het zelfrijzend vermogen er de brui aan geeft.
Maar kent het vrouwelijke orgaan ook dergelijke fysieke mankementen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"is altijd het mannelijke geslachtsorgaan hier debet aan"
Prettig vrijen kan op vele manieren, zelfs zonder 'zelfrijzend vermogen'...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou inderdaad Adrie: er zijn HEEL veel manieren van vrijen, maar ook HEEL veel manieren waarop dit mis kan gaan. En als je het hebt over veelvoorkomende seksuele disfuncties, zijn dat er bij vrouwen zelfs meer dan bij mannen. Vaginisme is exclusief voor vrouwen, maar pijn bij het vrijen, seksuele aversiestoornis en anorgasmie komen veel vaker voor bij vrouwen. Ook het libido van vrouwen neemt sneller af bij het stijgen van de leeftijd dan bij mannen, en na het kinderen krijgen kan de boel behoorlijk uitgerekt zijn, en kan zelfs verzakking van de bekkenorganen de penetratie soms pijnlijk, moeilijk of onmogelijk maken. Het hoeft dus zéker niet altijd aan de man te liggen als het seksuele genot minder wordt. Ik denk wél dat mannen wat dit betreft de pech hebben dat het al dan niet hebben van een erectie zo bepalend én zo zichtbaar is.

Het beste antwoord

Ja, ook bij de vrouw kunnen er verscheidene oorzaken zijn waardoor vrijen lastiger gaat. Bij de man zijn er trouwens ook veel meer oorzaken dan alleen erectieproblemen hoor. Denk aan premature ejaculatie, anorgasmie (geen orgasme kunnen bereiken) of dyspareunie (pijn bij het vrijen).

Bij vrouwen kan er ook pijn zijn bij het vrijen. Dat kan een oppervlakkige pijn zijn bij het binnengaan van de vagina, of een diepe pijn, die veroorzaakt kan worden door problemen met de baarmoeder, eierstokken, of door endometriose. En er zijn stoornissen in het seksueel verlangen, in het opgewonden en vochtig raken, of in het bereiken van een orgasme. In parallel aan de erectiestoornis waardoor penetratie niet mogelijk is, zou je vaginisme kunnen zien: het onbewust samentrekken van de bekkenbodemspieren waardoor penetratie bemoeilijkt wordt of soms helemaal onmogelijk is. Sommige vrouwen zitten letterlijk 'op slot'. En bij een ziekte als Lichen Sclerosus kan de vagina zelfs letterlijk (bijna) dichtgroeien.

Wat je ook als parallel zou kunnen zien aan de erectiestoornis in die zin dat het probleem vaak toeneemt met de leeftijd, is het minder goed vochtig kunnen worden. Vooral vrouwen in of na de overgang kunnen hier last van hebben, en het weefsel rondom de vagina wordt dan ook wat dunner en kwetsbaarder. Het grote verschil met het niet kunnen verkrijgen van een erectie bij de man is echter dat vaginale droogheid niet per se de penetratie onmogelijk hoeft te maken, omdat een glijmiddel dit probleem eigenlijk al verhelpt, en er eventueel nog oestrogeenzalven gebruikt kunnen worden om ervoor te zorgen dat het weefsel niet al te dun wordt. Iets anders wat bij vrouwen met de leeftijd in toenemende mate problemen kan geven bij de seks, is dat eventuele verzakkingen van de vaginawand, baarmoeder, blaas of endeldarm penetratie kunnen bemoeilijken en het soms helemaal niet meer mogelijk is.

Verder kan zowel bij mannen als bij vrouwen het libido afnemen met de leeftijd, neemt de conditie af, kan er soms moeilijker een orgasme worden verkregen, en wordt de bekkenbodem minder sterk waardoor zowel bij mannen als bij vrouwen de kwaliteit van de seks beïnvloed kan worden. Met de leeftijd neemt ook de kans op allerlei aandoeningen toe die seksuele functiestoornissen in de hand kunnen werken (diabetes, neurologische ziekten, vaatproblemen) en wordt er frequenter medicatie genomen die ook invloed kan hebben op de seks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik maak er, inclusief de 1 , die ik al gegeven had, 11 van!

Andere antwoorden (3)

Vaginale droogte:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vaginale_droogte

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar dat Sesama voorgoed onwrikbaar de deur sluit, is volgens mij niets over bekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naast vaginale droogte blijft dan de spieractiviteit achterwege die het lid ahw peristaltisch melkt en daar door extra prikkeling van het lid veroorzaakt.

Toegevoegd na 11 minuten:
Bij diepe , intense sex kan de vrouw op de man gaan zitten, wat tot maximale penetratie leidt.
De uitgang van de penis zit dan tegen de cervix (baarmoedermond) aan.
De vrouw kan dan met haar spieren in de buik (maar vooral in de schede een soort kneedgolven doen ontstaan terwijl ze verder stil zit.
Na enige tijd wekt dit gebeuren bij beiden een diep orgasme op waarbij er een maximale zaadopbrengst IN de baarmoeder komt en er sidderingen door beider lichamen kunnen trekken door het diepe synchone orgase van beiden.
Deze vorm van sex heeft een maximale kans op hetverwekken van nakomelingen.

Ik heb dit zelf ontdekt, het kan dus zijn dat mensen dit niet herkennen.
In dat laatste geval zou ik het als stel maar eens (of vaker) gaan proberen, er is vooral bij de vrouw wat oefening voor nodig maar als het lukt zul je het ervaren als de diepste vorm van sexuele gemeenschap met een langdurig en hevig orgasme voor beiden.

In gesprekken met anderen herkenden sommigen dit, het is dus geen duimzuigerij. In lieteratuur ben ik het nog niet tegengekomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaginisme is ook mogelijk. Door psychische oorzaak lukt het de vrouw dan niet om te ontspannen, waardoor intiem contact zo pijnlijk voor haar is dat zij dat niet wil.

Toegevoegd na 1 uur:
En er is een akelige oorzaak aan te wijzen in niet-westerse culturen. Namelijk bij vrouwen die als meisje zodanig besneden en weer dichtgenaaid zijn dat seksueel verkeer onmogelijk is geworden.
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Ja, daar zat ik ook aan te denken. Het kan zelfs zo zijn, dat het bij vaginisme gewoon niet mógelijk is om de penis in te brengen, of zij wil of niet. De vagina is volkomen gesloten door verkramping. +1