Kun je een soa krijgen zonder seks of fysiek contact?

Kun je een soa krijgen van bijvoorbeeld het drinken uit iemands glas of zelfde vork/lepel of andere dingen die je kan bedenken zonder seks of lichamelijk contact.

10 maanden geleden
3.1K
tinus1969
10 maanden geleden
Per definitie eigenlijk niet. Een SOA heet nu eenmaal zo omdat zo’n ziekte alleen via sex en andere vormen van intensief lichaamscontact overgedragen kan worden.
tinus1969
10 maanden geleden
Overigens is van sommige SOAs discutabel of het ‘echte’ SOAs zijn. Denk aan hepatitis B.
tinus1969
10 maanden geleden
Maar heb je een specifieke reden voor je vraag?
TurfGraver
10 maanden geleden
Soa betekent seksueel overdraagbare aandoening.
jc54
10 maanden geleden
Misschien niet direkt een SOA, maar krentenbaard is wel overdraagbaar via een glas of bestek.
tinus1969
10 maanden geleden
Pfeiffer is ook overdraagbaar via glas en bestek.
LeonardN
10 maanden geleden
Dat het een SOA heet betekent niet dat je het niet via een andere wijze op kan lopen.
AIDS is een SOA, die kan je krijgen via seks, maar ook via bloedtransfusie.
===
Pfeiffer wordt nu juist in de regel niet als een SOA gezien.
tinus1969
10 maanden geleden
@LeonardN, dat was nu juist t punt
LeonardN
10 maanden geleden
Wat is het punt?
Jij zegt: "per definitie eigenlijk niet." "Een SOA heet nu eenmaal zo omdat zo’n ziekte alleen via sex en andere vormen van intensief lichaamscontact overgedragen kan worden." Nee je kan een SOA ook via andere wegen krijgen.
Ik ben de eerste die het correcte antwoord geeft terwijl jullie in de naam (seksueel overdraagbaar) blijven hangen.

Antwoorden (1)

Ja. Hoewel de naam SOA(seksueel overdraagbare aandoening) natuurlijk in eerste instantie betekent dat het door seksueel verkeer wordt overgedragen, kan je ook door bijvoorbeeld bloedtransfusie of het delen van naalden ook een SOA oplopen. Bij ziektes zoals herpes is bijvoorbeeld ook indirect contact via glas/bestek mogelijk.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Seksueel_overdraagbare_aandoening
"
Veel geslachtsziekten zijn ook wel op een andere wijze overdraagbaar, bijvoorbeeld door intraveneus drugsgebruik, intiem maar niet seksueel contact, of door bloedtransfusies.
"

https://www.artsenzorg.nl/blogs/geslachtsziektes-en-soas#
Soa door contact met bloed
Sommige soa’s loop je op via bloedcontact met iemand die besmet is. Bijvoorbeeld hepatitis B of hiv. De overdracht via bloed kan plaatsvinden wanneer je bijvoorbeeld een tatoeage of piercing krijgt die niet hygiënisch wordt gezet, je een scheermesje gebruikt van een besmet persoon, of tijdens anale seks. Tijdens anale seks ontstaan namelijk gemakkelijk kleine scheurtjes aan de anus en de penis,. Hierdoor kan bloedcontact plaatsvinden. Dit is ook de reden dat hiv, hepatitis B en C vaker voorkomen bij mannen die seks hebben met mannen.

Andere manieren waarop je een soa kunt krijgen
Je kunt ook een soa krijgen als:

Je moeder tijdens de zwangerschap of bevalling een soa heeft.
Je kunt herpes krijgen als je kopjes, glazen of bestek deelt met iemand die herpes heeft.
Je kunt schaamluis krijgen als je een handdoek of beddengoed gebruikt van iemand met schaamluis.
Sommige mensen denken dat je een soa kunt krijgen via een hoestbui, een zwembadbezoek of een insectenbeet. Dit is gelukkig een mythe.
===
Goed punt van tinus1969
Koortslip is niet per se een SOA

Maar voor de variant die wel zeker een SOA is (herpes genitalis) geldt iets soortgelijks

https://www.thuisarts.nl/herpes-genitalis/ik-heb-herpes-genitalis
"direct na elkaar een dildo of vibrator gebruiken"

Dus je zus zegt, een vibrator is leuk, leen die van mij.
Kan je dus herpes genitalis van oplopen zonder dat je ooit werkelijke seks hebt gehad.
Toegevoegd op 15 juni 2023 16:18: tekst
10 maanden geleden
tinus1969
10 maanden geleden
Min. Toelichting vd vraag noemt heel duidelijk ‘ bijvoorbeeld het drinken uit iemands glas of zelfde vork/lepel of andere dingen die je kan bedenken zonder seks of lichamelijk contact’. Daar ga je niet op in.
Verwijderde gebruiker
10 maanden geleden
Lyme komt via een tekenbeet, en is een SOA; doordat het niet op de WHO-lijst komt, wordt dit over het hoofd gezien, maar geloof me vrij; je wil het zelf niet moeten proefondervindelijk meemaken.
LeonardN
10 maanden geleden
@tinus1969 Ik zeg letterlijk iets over
-glas "Bij ziektes zoals herpes is bijvoorbeeld ook indirect contact via glas/bestek mogelijk."
-bloedtransfusie en delen naalden(iets waar geen seks of lichamelijk contact voor nodig is)
"kan je ook door bijvoorbeeld bloedtransfusie of het delen van naalden ook een SOA oplopen." Zelden zo'n slechte tegenreactie gezien...
tinus1969
10 maanden geleden
Het delen van naalden valt onder ‘intiem contact’; en herpes/koortslip wordt niet door iedereen alsSOA gezien. Jij reageert niet helder op de toelichting (die niet gaat over bloedtransfusies en naalden).
LeonardN
10 maanden geleden
"Het delen van naalden valt onder ‘intiem contact’"
NEEN
Intiem contact = seks, en dat is het delen van naalden niet "op de toelichting (die niet gaat over bloedtransfusies en naalden)."
Dat maak jij ervan.
Er wordt gevraagd of je een SOA kan oplopen zonder "seks of fysiek contact", dat kan. Ik heb een aantal voorbeelden gegeven die PRECIES passen in wat de vrager dus vraagt. Ik snap je punt TOTAAL niet. "en herpes/koortslip wordt niet door iedereen alsSOA gezien."
Bijzonder opmerking voor iemand die Pfeiffer wel mee wil nemen in de discussie in de reacties, maar ik zal hem voor herpes genitalis bijvoegen.
(dit is immers een opmerking waar ik wat mee kan, de rest snap ik echt niet wat nu je punt is).
Abcde
10 maanden geleden
De eerste plus was van mij. Dit omdat ik het antwoord vond aansluiten op de vraag en dat nog steeds vind. Er wordt antwoord gegeven op de vraag, welke ondertussen door LeonardN zijn uitgelegd. Wel jammer dat steid niet ingaat op de reacties.