is homoseksualiteit een evolutionaire 'fout'?

Ik heb in de les biologie gezien dat homoseksualiteit in de genen zit, maar dit bied geen voordeel op vlak van voortplanting(vermits voortplanten niet gaat) , dus is dit dan een "fout"?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.7K
tinus1969
3 jaar geleden
Het woord 'fout' is in deze context niet erg geschikt, omdat 'fout' en bepaalde norm suggereert, zoals dat 'voortplanten moet'. Maar voortplanten moet helemaal niet; er is slechts een feitelijke constatering dat voortplanting bepaalde soorten/eigenschappen in stand houdt.

Antwoorden (1)

Seksualiteit is een vorm van gedrag, met in het dierenrijk vaak maar een duidelijke functie: voorplanting.
Maar seksualiteit is ook buiten die functie een vorm van gedrag. En ook gedrag is onderdeel van de evolutie. Er zijn alleen al 167 zoogdieren ontdekt die aan de een of andere vorm van homoseksualiteit doen, je kunt dus niet zomaar zeggen dat het een evolutionaire fout is.
Een voorbeeld is de laysan-albatros. Bij die soort is er een tekort aan mannetjes, dat probleem word opgelost door vrouwenpaartjes die gezamenlijk op de eieren en de jongen passen. Ook denken zij dat homoseksualiteit onder dieren dient ter versterking van de sociale banden. Tuimelaardoflijnen creëren op deze manier een sterke band met andere mannetjes wat ten goede komt bij het gezamenlijk op voedsel jagen.
Wat mensen betreft: onderzoekers hebben iets gevonden wat de homo-man in de race hield: neefjes en nichtjes. Uit eerdere onderzoeken was al gebleken dat homoseksuelen veel onbaatzuchtiger zijn richting hun neefjes en nichtjes dan heteroseksuelen. Ze passen graag op, onderwijzen hun neefjes en nichtjes in kunst en muziek en helpen hen financieel door bijvoorbeeld het onderwijs en medische zorg te betalen.
In Samoa compenseren homoseksuelen hun kinderloosheid door voor twee extra neefjes of nichtjes te helpen die het zonder hun hulp niet zouden redden. Volgens onderzoekers is de cultuur van de Samoa representatief voor de cultuur waarin de homoseksuele man is geëvolueerd.