Als je partner en jij nog nooit met iemand anders seks hebt had, hoe kan je herpes genitalis krijgen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (2)

Door eerst mond-op-mond-overdraging (en dan van mond op penis/vagina).

OF

Door gebruik van vochtige handdoeken/washandjes.

https://www.soaaids.nl/nl/soas/meest-voorkomende-soas/herpes-genitalis/de-9-grootste-mythes-over-herpes
Mythe 4: Van een koortslip kun je geen herpes aan je geslachtsdelen krijgen.
Feit: Herpes kan zowel op de lip als op het geslachtsdeel voorkomen. Het virus is ook overdraagbaar door orale seks. Via een koortslip komt het virus dan op het geslachtsdeel terecht. Door beffen of pijpen met een koortslip kan herpes dus worden overgedragen. En andersom.

https://www.allesoverseks.be/hoe-wordt-herpes-genitalis-overgedragen
Buiten de seksuele route
De kans om herpes via sociaal contact (bijv. gezamenlijk gebruik van handdoeken,…) over te dragen is klein, maar niet onbestaande.
===
Mond op mond hoeft niet eens. Je kan ook al via gebruik van zelfde glas koortslip oplopen en zo doorgeven.

https://www.optimalegezondheid.com/top-10-vraag-antwoord-over-het-herpes-simplex-virus/
Een koortslip kan eenvoudig optreden wanneer er contact is gekomen met het virus. Dat kan iets simpels zijn als een glas water drinken van iemand met een koortslip. Het belangrijkste hierbij is dat de kans op ‘’besmetting’’ velen malen verhoogd wordt wanneer de persoon een actieve herpesuitbraak heeft zoals een koortslip.
Toegevoegd op 09 juli 2019 19:43: tekst
4 jaar geleden
2/3 van de wereldbevolking is drager van herpesvirussen. Het is overdraagbaar via slijmvliezen en kan zich, eenmaal in het lichaam aanwezig, uiten op alle slijmvliezen. Mensen kunnen het in de kindertijd al oplopen.