Zouden alle soa's verdwijnen als er 1 generatie lang veilig wordt gevreeen?

Mijn vraag is dus STEL dat alle mensen met een soa niet een ander zullen besmeten hebben we dan daarmee het probleem van soa/hiv opgelost? Of zullen er opnieuw soa's ontstaan zoals ze eerst ook zijn ontstaan, Zo ja, dan kan er NU dus ook gewoon een soa ontstaan tussen mensen die geen soa hebben, want op die manier is ook immers de 1e soa onstaan? Niemand was geboren met chlamydia en heeft dat doorgegeven aan een ander?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Even een correctie in je denkwijze: ja, soa's zijn inderdaad eerst zomaar ontstaan, maar het is niet dat chlamydia spontaan ergens is begonnen in ehm.. even als voorbeeld.. Rotterdam, dat half Nederland besmette via seksueel contact en dat in Berlijn ook spontaan chlamydia is ontstaan en daar iedereen via seksueel contact wordt besmet. Chlamydia wordt namelijk overgebracht door de bacterie Chlamydia trachomatis en je moet even indenken dat een bacterie net zo ontstaan is als alle andere wezens via de hele evolutielijn. Het zou ongeveer hetzelfde zijn als dat er spontaan zowel in Nederland een paarse zwaan wordt geboren en een nieuwe soort wordt en hetzelfde in Berlijn gebeurt. Ok, dit voorbeeld is íetsjes uitvergroot natuurlijk maar ik hoop het plaatje zo goed te schetsen omdat ik het idee heb dat het daar even niet klopte in je gedachte.

Daarbij hebben vorige antwoordgevers er inderdaad gelijk in dat soa's niet altijd alleen via seks worden overgedragen maar ook op andere manieren besmetting kan plaatsvinden. Dus het zal niet alle soa's doen verdwijnen als 1 generatie lang veilig gevreeen wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar wat ik niet begrijp is hoe is bijv. de eerste persoon besmet met chlamydia of herpes? bijv. jij bent besmet en ik raak besmet door jou, dan is voor mij de oorzaak wel duidelijk! maar hoe ben jij dan eraan gekomen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bacterie is een prokaryoot en heeft dus geen celkern. Het erfelijke materiaal zweeft rond in het cytoplasma. Het DNA bestaat meestal uit één enkel ringvormig chromosoom, vaak vergezeld van een of meer plasmiden, die eveneens genetische informatie bevatten. Bacteriën kunnen onderling plasmiden uitwisselen (conjugatie), waardoor zij recombineren. Op deze wijze ontstaan voortdurend nieuwe bacterievariëteiten. ( gekopieerd van http://nl.wikipedia.org/wiki/Bacteri%C3%ABn ) Even versimpeld: Men neme een random bacterie. Die wisselt informatie uit met andere bacteriën. Door wat verschillende stukjes informatie wordt het een heel unieke bacterie en die is heel goed in overleven. Hij kan zich delen en verspreiden via onder andere seksueel contact van mensen. Handig! Want zo komt de bacterie snel bij verschillende gastheren terecht en het is belangrijk voor een soort bacteriën dat deze zich snel en veel kan verspreiden. Maar helaas heeft hij wel de bijwerking voor mensen dat als hij dus met hen in contact komt deze mensen ziek worden en nare verschijnselen krijgen. Dus.. stel dat in mij die bacterie is ontstaan dan kan ik jou gaan besmetten met de in mij ontstane bacterie.

Andere antwoorden (6)

sommige soa,s loop je op tijdens de geboorte, of krijg je mee via het bloed.
bv herpes genitales, dat kun je oplopen tijdens de bevalling als de moeder er op dat moment actief last van heeft.
en nieuwe ziektes ontstaan altijd, dus ook soa s. dus nee ze verdwijnen nooit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja in principe wel. Of ander; je verwijdert iemand met een soa of hiv per direct uit de samenleving. Als je dat consequent doet zullen uiteindelijk soa's en hiv verdwijnen. Echter dan ontstaan natuurlijk wel nieuwe ziektes, daarnaast is het ethisch niet verantwoord.

Echter, zo hebben we in europa uiteindelijk ook lepra uitgeroeid, door een ieder met lepra in een leprakolonie te stoppen tot het uitgestorven was in europa.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hiv zou verdwijnen en andere soa's wellicht ook? maar ze kunnen weer opnieuw ontstaan zoals ze eerst ook zijn ontstaan. niet ethisch verantwoord? het is maar hoe je het bekijkt, ik vind het juist wel ethisch en moreel, je moet gewoon nieuwe besmettingen voorkomen, volgens mij is het ook zo dat VS geen mensen met hiv toe laat, of een ander land ik weet niet precies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je op het punt bent dat niemand een soa heeft, en iedereen is monogaam en heeft alleen sex met zijn partner; mocht daar een soa ontstaan blijft hij tussen die twee. ( nogmaals, vanuit niets ontstaat er niet zomaar een soa, welke zou je dan bedoelen? ) Hoe is hiv ontstaan; zonder die vermoedelijke geschiedenis op te rakelen; dat zou indien iedereen monogaam is voor de rest van zijn leven ( en dus sex met één partner ) niet opnieuw kunnen ontstaan. Zelf vind ik iemand elimineren ipv behandelen overigens niet ethisch verantwoord.
Je moet een ziekte zien als een organisme dat probeert te overleven. Veel SOA's zijn ook op andere manieren overdraagbaar dan seksueel. Die zullen dan ook niet uitsterven. Andere soorten die wel seksueel overdraagbaar zijn zullen wel uitsterven, maar als maar een besmet iemand toch seksueel in de buurt komt van een ander, heeft de SOA weer gewonnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee niet helemaal, op zich kan je wel ziektes uitroeien, maar er kunnen ook nieuwe ontstaan, Aids was er 100 jaar terug bijv. niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is onmogelijk. Kinderen worden ook besmet tijdens de geboorte. Dus je zou om te beginnen al over de héle wereld verschillende generaties veilig moeten laten vrijen. Maar dan nog bestaat de kans dat ergens een nieuwe soa uitbreekt, zoals er ook een nieuw soort griep kan uitbreken door mutatie van andere virussen. Alleen wordt dit virus of deze bacterie via slijmvliezen en bloed overgebracht in plaats van via de lucht.

Héél vroeger zal waarschijnlijk op die manier de eerste soa ontstaan zijn, ook omdat mensen toen nog nauw samenleefden met hun dieren. Op die manier werden mensen besmet met ziekten van dieren en konden er nieuwe mutaties ontstaan in virussen.

Reeds in de oude culturen van Indië, China en Mesopotamië (3000 voor Christus) werden een reeks ziekten als seksueel overdraagbaar herkend. Dat gold zeker voor schaamluizen en schurft maar ook gonorroe en condylomata acuminata (vijgwratten) waren bekend. Men had er geen adequate remedie tegen.

Om die reden is trouwens in de Middeleeuwen het huwelijk ontstaan, om twee mensen dus sexueel aan elkaar te binden (monogamie). Hiermee werd het verspreiden van geslachtsziekten voorkomen (dacht men). Het huwelijk had dus geen romantische achtergrond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Virussen muteren, dus sowieso alle soa's in de vorm van een virus zullen op de een of andere manier overleven.

Daarnaast zullen er ook altijd wel mensen zijn met een koortslip ... dus hoppa een keer een blowjob en je hebt herpes te pakken.