Kun je een soa krijgen als 1 van de 2 de onderbroek nog aan had?

Is het mogelijk dat je een soa op loopt als je seks hebt gehad en je je onderbroek nog aan hebt gehouden maar er wel vaginale vocht op de penis is gekomen? ( voorhuid NIET naar achter getrokken)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8.9K
Ritsuka
7 jaar geleden
Als 1 van beide een SOA heeft, is er altijd risico.

Antwoorden (1)

Je kunt alleen een SOA oplopen van seks als een van beide partners al een SOA had. Een SOA ontstaat niet spontaan, je kunt kunt elkaar alleen besmetten. Soms heb je echter al jaren ongemerkt een SOA zonder het te weten of verschijnselen te hebben.

Een SOA kun je of veel meer manier overdragen dan via penis-in-vagina contact. De meeste soa worden overgedragen via sperma of vaginaal vocht, door direct contact van de genitale slijmvliezen. Besmetting kan ook via de handen (na aanraking van de genitale slijmvliezen) of de mond (dat is van binnen ook een slijmvlies) plaatsvinden.

Als er alleen vaginaal vocht op de buitenkant van de penis is gekomen, dus niet op het slijmvlies, dan is de kans besmetting voor de de meest SOA klein. Als dat vocht ook op je handen is gekomen en je hebt daarna je penis nog aangeraakt, dan is in theorie een besmetting niet uit te sluiten.

Maak jij je zorgen over een SOA? Bel dan met je lokale GGD. Onder de 25 jaar kun je daar gratis en anoniem een afspraak krijgen met een verpleegkundige voor een SOA test. Boven de 25 wordt je doorverwezen naar de huisarts, tenzij je tot een risicogroep behoort. De uitslag krijg je meestal binnen 1 week telefonisch, per sms of via e-mail.