waar kan ik me gratis en anoniem laten testen op HIV?

Ben 18 jaar. Amsterdam en omgeving.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K
ronron1212
8 jaar geleden
Zit je dan in de risico groep ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron1212 weet ik niet, wanneer zit je dan precies in de risico groep?
Edraket
8 jaar geleden
Je kunt je laten testen bij de GGD
Even bellen of dat anoniem kan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ga hiervoor naar je huisarts, de kosten hiervan worden vergoedt door de basisverzekering, je huisarts mag tegen niemand vertellen waarom je daar was. Naar de speciale soa poli's of de GGD kun je hiervoor alleen als je een groot risico hebt op HIV.
Amadea
8 jaar geleden
Je behoort tot de risicogroep wanneer je
- als man seks hebt met mannen
- geld verdient met seks
- een gebied komt waar veel soa's voorkomen
- risicovolle sekspartners hebt
- klachten hebt die wijzen op een soa
- jonger bent dan 20 jaar
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.ggd.amsterdam.nl/infectieziekten/soa-hiv-sense/afspraakcriteria/

Antwoorden (2)

Dit kan bij de GGD Amsterdam. Hiervoor zijn de criteria:

U woont in het werkgebied van de GGD Amsterdam
U loopt een verhoogd risico op een soa want:
- u heeft als man seks met mannen
- u verdient geld met seks
- u komt uit een gebied waar veel soa's voorkomen
- u heeft risicovolle sekspartners
U heeft klachten die wijzen op een soa
U bent jonger dan 20 jaar
U bent gewaarschuwd voor een soa: een directe waarschuwing door een seksueel contact of de GGD

Mij is nog niet helemaal duidelijk of je aan alle criteria moet voldoen. Je kunt hierover van te voren bellen om dit zeker te weten. Het zou kunnen dat het dan niet geheel gratis is. In dat geval wordt je doorverwezen naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit kan blijkens de afspraakcriteria van de GGD http://www.ggd.amsterdam.nl/infectieziekten/soa-hiv-sense/afspraakcriteria/ niet anoniem. En de vraag was wáár, in A’dam en omgeving. Daar niet dus.

> Je zou namelijk moeten aantonen in hun werkgebied te wonen. Hoe doe je dat als je anoniem wilt blijven?

> Verder zou je aan moeten tonen dat je aan de gestelde leeftijdseis voldoet. Ook daarvoor moet je je identiteit prijsgeven.

> De webpagina maakt op alle mogelijke manieren duidelijk dat ze als het ook maar enigszins mogelijk is zullen terugverwijzen naar de huisarts. __Zelfs als je daarvoor eerst nog een huisarts moet gaan zoeken!__

> En mocht je (na langer dan voorheen wachten) tóch worden ontvangen voor een consult, dan nog begint het met een intakegesprek waarin ze alsnog naar de huisarts kunnen verwijzen.

> De webpagina laat er verder ook helemaal geen twijfel over bestaan dat het kostenaspect (bij een huisartsconsult) beslist géén geldig argument is om eventueel gratis bij de GGD geholpen te worden.

Je moet dus een verhoogd risico hebben, gewaarschuwd zijn, klachten hebben, en bewijsbaar aan de leeftijds- en GGD-werkgebiedscriteria voldoen om überhaupt je vraag in te kunnen dienen. En het moet aantoonbaar zijn dat je écht niet bij welke huisarts dan ook terechtkunt.

Mijn conclusie: anoniem ben je bij de GGD kansloos. Ze moeten je vrijwel altijd afhouden, want het RIVM heeft de mogelijkheden van de GGD ingaande oktober 2015 behoorlijk dichtgetimmerd.
Mooier kan ik hun regels niet uitleggen.

Toegevoegd na 1 uur:
Let wel: anoniem testen is op zich wél mogelijk. Dus buiten de huisarts om.
Maar dat is dan niet gratis, en dát was uitgangspunt van de gestelde vraag.

Informatie vind je hierover via http://www.soaaids.nl/nl/soas/de-soa-test/soa-zelftest