Kun je alleen chlamydia krijgen als je onveilig vrijt met iemand die al wel chlamydia heeft?

Toegevoegd na 2 minuten:
Of kan het ook als jullie elkaars 1e bedpartners zijn

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Nee, je kan ook al op andere manieren aan chlamydia of andere SOA's komen

Een aantal soa is ook overdraagbaar via bloed:

als gevolg van een onhygiënische tatoeage of piercing;
als bij drugsgebruik naalden, spuiten of andere attributen van een ander worden gebruikt;
tijdens de zwangerschap: HIV, hepatitis B en syfilis kunnen overgedragen worden van moeder op kind;
tijdens de geboorte: HIV, hepatitis B, syfilis, chlamydia, herpes genitalis en gonorroe kunnen overgedragen worden op de baby.
bloedtransfusie met besmet bloed

http://www.huisartsenpraktijkwestermarkt.nl/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, chlamydia kun je uitsluitend krijgen van seksueel contact ; je partner moet dus al besmet zijn geweest (en dus eerder seksueel contact hebben gehad) om de ziekte op jou over te kunnen dragen.
Chlamydia zit niet in je bloed, maar beperkt zich uitsluitend tot de geslachtsorganen. Het kan dus - in tegenstelling tot bijvoorbeeld aids of hepatitis - niet op een andere manier dan via seksueel contact worden overgedragen.

Toegevoegd na 3 minuten:
De enige andere manier om chlamydia te krijgen, is tijdens je geboorte van je (besmette) moeder.

Ook bij extreem slechte hygiënische omstandigheden (dragen van elkaars gedragen onderbroeken of gebruiken van dezelfde handdoeken bijvoorbeeld) zou je eventueel een besmetting op kunnen lopen, maar dat is in onze cultuur eigenlijk vrijwel uitgesloten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
nounka
8 jaar geleden
Dezelfde handdoeken gebruiken met je partner lijkt me nu niet zo erg onhygienisch.
Daarbij, als zijn tong in je eigen mond zit, de geslachtsdelen elkaar ook mogen ontmoeten,... dan is dat toch wel het minste denk ik.
ps
Toch liever de handdoek samen met je partner dan zo'n muf ding dat in vele plaatsen op de wc hangt. Dat is pas vies.