Wat zijn de risicofactoren voor adenocarcinoom cervix, ook de manier van sexualiteit bedrijven?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Het inmiddels bekende HPV speelt een grote rol. Dit is een SOA, dus de wijze van seksbedrijven speelt zeker een rol. Zie verder de link, voor details.

Toegevoegd na 11 uur:
"is" moet zijn "veroorzaakt vaak"
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Om je een idee te geven over de (on)betrouwbaarheid van deze bron:
http://zembla.vara.nl/seizoenen/internationaal/afleveringen/03-06-2015
Een zeer belangrijke risicofactor voor eigenlijk alle genitale kankers is roken. Daarnaast zijn bepaalde orale anticonceptiva een risicofactor voor het ontwikkelen van baarmoederhalskanker, zijnde wel in veel mindere mate. De DES-dames hebben ook een verhoogd risico op het ontwikkelen van baarmoederhalskanker, maar dit is een uitstervend fenomeen. Meerdere bevallingen vormt ook een klein risico.

De manier van seks bedrijven is inderdaad van invloed op het risico op het ontwikkelen van baarmoederhalskanker.
Het hebben van meerdere seksuele partners is een risicofactor. Uit een studie is gebleken dat het hebben van meer dan 10 seksuele partners de kans op het ontwikkelen van cervixkanker 2-3x verhoogt. Zo verhoogt natuurlijk ook het risico op een HPV infectie en op het persisteren van een HPV infectie (zie beneden).
Ook een vroege eerste coitus is geassocieerd met een licht verhoogd risico, hiervan zijn de onderliggende mechanismen niet gekend en het is ook zeer zeker geen lineaire relatie.

Dan het HPV, de beruchtste risicofactor voor cervixkanker. HPV bestaat uit honderden verschillende types. Het zijn de types 16, 18, 31, 33, 45 die voornamelijk zijn geassocieerd met een verhoogd risico aan baarmoederhalskanker. De types 6 en 11 veroorzaken bijvoorbeeld genitale wratten. HPV is het meest frequente seksueel overdraagbare virus. Geschat wordt dat 75-80% van de mensen gedurende hun leven een genitale HPV besmetting zal hebben. 90% van de HPV infecties verdwijnen door immunologische klaring. Slechts 1% van de infecties zal aanleiding geven tot cervixkanker. Virtueel alle baarmoederhalskankers vertonen een HPV infectie.
Voor het ontwikkelen van cervixkanker is een blijvende infectie vereist (infectie die langer dan 2 jaar aanwezig is). Waarom bij sommige vrouwen juist een persisterende infectie optreedt en bij anderen niet is niet geheel gekend. Risicofactoren voor een persisterende infectie zijn: gegeneraliseerde immuunsupressie (bijvoorbeeld immuunsupressie na orgaantransplantatie, of door HIV). Roken, vrouwen die roken en HPV hebben, lopen 2x zoveel risico op het ontwikkelen van baarmoederhalskanker tegenover de niet rokende HPV besmette vrouwen. Daarnaast zijn er nog een aantal risicofactoren zoals: slechte voeding, vroege ontmaagding en meerdere seksuele partners (zowel van de vrouw als van de partner).

Vaccinatie tegen HPV 16 en 18 kan een reductie van 71% van alle cervixcarcinomen geven naar verwachting. Dus dit is een protectieve factor.