kunnen twee verschillende pilstrips achter elkaar?

ik slik de pil altijd een paar maanden door. maar laatst kreeg ik van mijn huisarts een nieuwe soort pil. een goedkopere volgens mij. Toen ik van de oude pil naar de nieuwe pil ging kreeg ik opeens bloed. ( een paar dagen later) is dit gewoon een doorbloeding of word ik nu ongesteld? En ben ik nu wel beschermd tegen zwangerschappen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.3K

Antwoorden (2)

Het antwoord op je vraag zou zijn: ja, dat kan en maakt niet uit voor de werking van de pil. Maar de twee pilstrips die je hebt gefotografeerd zijn geen verschillende pilstrips: het zijn exact dezelfde pillen met dezelfde werkzame stof in dezelfde verhouding en hoeveelheid, maar van een ander merk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is geen enkel probleem.
Je hebt een ander merk gekregen, maar het medicijn is in beide strips hetzelfde. Om beide gevallen zit er ethinylestradiol en levonorgestrel in de pillen; ook in dezelfde dosering.

Waarschijnlijk is dit niet een beslissing van de huisarts geweest. De zorgverzekeraars maken afspraken met de fabrikanten van medicijnen. Daardoor kunnen ze bij bepaalde fabrikanten medicatie goedkoper krijgen. Dit scheelt ze erg in de kosten. Sinds een paar maanden is het zo, dat zorgverzekeraars om deze reden artsen kunnen dwingen medicatie van bepaalde fabrikanten voor te schrijven.

Maar goed; feitelijk gezien is er dus geen sprake van een verandering in je medicatie. Dat de bloeding nu optreedt is dus toevallig en waarschijnlijk een normale doorbraakbloeding.