Kan een erectieprobleem onstaan na een lange fietstocht?

Vorige week heb ik een aantal dagen iemands racefiets geleend, met een smal, lang zadel, en het hele weekend heb ik aardig wat kilometertjes gemaakt.

Ik merkte al de 2e dag dat ik 'zadelpijn' had. Mijn penis was totaal verdoofd en bij het plassen brandde het helemaal. Ik zat op de fiets vrij ver voorover en leunde flink op mijn 'zaakje'.

Dat branderige gevoel is gelukkig over gegaan, maar ik heb sinds een week geen spontane erecties meer en bij opwinding een hele slappe erectie.

Seks is er niet bij, want mijn penis is nog vrij ongevoelig voor prikkeling. Het duurt aardig lang voordat het orgasme komt omdat er zo weinig prikkelingen zijn.

Ik fiets normaal nooit op een racefiets en ik hoop dat deze 'erectie-stoornis' weer over gaat, hopelijk weet iemand hier meer van. Op internet kan ik er niet veel over vinden, in ieder geval niet in dit verband 'Zadelpijn > erectiestoornis'

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (3)

Langdurige druk op de zenuwen naar de penis, door het lang zitten op een zadel kan de oorzaak zijn. Ga hiermee naar je huisarts, waarschijnlijk is dit wel te verhelpen of kan hij/zij je vertellen hoelang dit ongeveer gaat duren.
https://www.patient1.nl/encyclopedie/erectiestoornissen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zelf zou ik het eerst nog even aanzien voordat ik naar de huisarts ging. Ik denk namelijk dat het vanzelf overgaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat denk ik ook, maar een erectiestoornis kan een man psychisch enorm raken, als hij weet hoelang dit ongeveer gaat duren, is het minder belastend voor zijn geest. Ook kan de onzekerheid de erectiestoornis langer laten duren. Daarom toch maar even naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reden van het slapende "zaakje" is dat het zadel niet goed is afgesteld geweest, en waarschijnlijk icm het feit dat je geen goede fietsbroek hebt gedragen. Ik ben fanatiek wielrenner en mountainbiker, en heb hier zelf ook wel eens last van gehad nadat ik een nieuw zadel oid (en dus nog niet de juiste afstelling) had. Echter bij mij was dit alleen tijdens het fietsen, en na het fietsen geen problemen ondervonden.
Ik kan je dus niks zinnigs vertellen over het verloop/duur van jouw erectieprobleem.
Succes ermee
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je bijdrage joostmoethetweten.
Dit is een probleem dat helaas wel vaker voorkomt. De zenuw van en naar de penis (de nervus pudendi) loopt bij het het perineum (het gebied tussen de anus en scrotum) vrij oppervlakkig onder de huid. Door lange tijd op een smal zadel te zitten raakt de zenuw bekneld tussen het zadel en de botten van het bekken. Doordat de zenuw bekneld zit raakt deze helemaal verdoofd.
Aanvankelijk komen er tintelingen (zoals bij een slapende voet bijvoorbeeld) over het perineum, scrotum en penis. Als dit langer blijft bestaan dan raakt de zenuw verder verdoofd en kan het gevoel in het schaamgebied helemaal wegvallen.
In extreme gevallen kan de zenuw uiteindelijk zelfs afsterven; dit is gelukkig zeer zeldzaam.

Als deze zenuw verdoofd is geraakt dan is het zeker te verwachten dat er erectieproblemen optreden. De nervus pudendi is de zenuw die de erectie verzorgt; als deze niet meer werkt treden erecties dus niet meer (of erg moeizaam) op. Het ontbreken van gevoel in de penis maakt het in stand houden van een erectie lastiger. Eventuele zorgen hierbij helpen natuurlijk ook niet mee.

Over het algemeen trekt de verdoving spontaan weer weg in een aantal dagen; een heel precieze periode zal niemand kunnen geven. Als de klachten na een week nog bestaan is het wel goed om de huisarts te bezoeken; zoals gezegd is er een (zeer kleine!) kans op blijvende schade. Overigens kan dit soort schade dan niet meer hersteld worden...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt voor deze info.
Naar mijn gevoel is het wel iets verbeterd de afgelopen dagen; maar ik heb volgens mij het probleem in stand gehouden door ook op mijn eigen fiets, waarvan het zadel volgens mij niet helemaal goed staat, door te blijven fietsen. Tja, met de fiets kom je nou eenmaal erg ver, dus die laat ik niet snel staan. Ik ga even een paar dagen rust houden en niet fietsen, als het niet verbeterd, ga ik zeker naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je weer op de fiets stapt houd je het inderdaad in stand. Het zou dus zeker verstandig zijn om niet te gaan fietsen totdat dit geheel herstelt is. Daarna is het natuurlijk geen probleem meer, maar zorg voor een goed en goed afgesteld zadel, draag een fietsbroek (met zo'n beschermstukje in het kruis en bouw de afstanden wat op. Begrijp ik goed dat het gevoel niet helemaal weg is? Dan doet de zenuw nog wel iets. Als het al wel ietsje beter is dan is dat hoopgevend. Ik denk echt dat het een kwestie van afwachten is en dat het weer goed komt.
Bij twijfel natuurlijk naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Flipjeboot, Omdat het internet toch vrij anoniem is schets ik de huidige situatie: Als ik aan de huid van mijn eikel kom, dan voel ik dat gewoon. Echter zal daardoor niet echt een erectie ontstaan. Masturbatie geeft weinig stimulans tot een volledige reactie (blijft vrij slap) en weinig stimulans tot een orgasme (het gevoel alsof je er 'net niet bij kunt') Erectie is ook niet aan te spannen, dus als het ware de penis 'liften' door die spier aan te spannen. Er is wel een reactie, maar niet zoals het was, een volledig harde reactie met goede stimulans. Hopen dat de dokter goed nieuws heeft...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met '...geeft weinig stimulans tot een volledige reactie...' bedoel ik natuurlijk 'erectie'
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, helemaal 'dood' is het dus waarschijnlijk niet; dat zou goed nieuws zijn. Ik denk dus dat het weer goed komt, maar dat zeg ik natuurlijk zonder je zelf onderzocht te hebben.
Goed idee om toch de huisarts mee te laten kijken.
Dat kan zeer zeker, alle wielrenners hebben er last van ook dames.
Maar er is een oplossing, speciale zadels, waarbij de edele delen niet belast worden.