Hoe ontspan ik mijn bekkenbodemspieren?

Ik heb een ontzettend vervelend probleem en schaam me hoer best voor.

Ik heb al twee jaar lang een vriend en dus ook seks met hem.
Maar vanaf het begin deed het ontzettend veel pijn, helaas is die pijn niet verdwenen wat ik wel verwacht had.
Ik heb het er vaak met hem over en we hebben al van alles geprobeerd (glijmiddel, andere standjes, met condoom, zonder condoom).
Doordat het elke keer zo'n pijn doet, heb ik natuurlijk ook veel minder zin in seks. Dit vind mijn vriend natuurlijk ook vervelend!
Ik denk zelf dat de pijn komt door dat ik mijn bekkenbodemspieren niet ontspan, ik heb er veel over gelezen en geoefend maar niks lijkt tot nu toe te werken! Heeft iemand tips hoe ik mijn bekkenbodemspieren zou kunnen ontspannen of een andere tip tegen de pijn?

Toegevoegd na 32 seconden:
Hoer moet natuurlijk hier zijn!!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.6K
Ritsuka
9 jaar geleden
Weet je zeker dat het daarvan is? Kan ook een andere oorzaak hebben. Vraag het eerst eens na bij de huisarts, je kunt ook iets hebben waardoor er kleiner scheurtjes in de baarmoederopening komen, en dat dat elke keer zeer doet.
Ritsuka
9 jaar geleden
En doe je wel genoeg voorspel dat je echt ontspannen bent?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja voorspel doen we altijd en dan heb ik wel het gevoel dat ik ontspannen ben maar zodra hij wilt vrijen, voelt het als of het veel te strak is en na de seks is het erg branderig. Het is dus vooral aan de buitenkant daarom denk ik niet dat het scheurtjes in de baarmoederopening zijn
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pas daar wel mee op, met die oefeningen. Die zullen vooral gericht zijn op het verstevigen van de spieren, dus eigenlijk het verhogen van de spierspanning. Als je dat verkeerd toepast, kan het probleem juist verergeren.

Antwoorden (4)

Wat zijn de oorzaken van pijn bij vrijen?
Lees hier eens over de verschillende mogelijkheden:
http://www.depaarsekeizerin.nl/info-adviezen/pijn-bij-vrijen-een-veelvoorkomende-klacht#.U_fZmU0cTGg

Onvoldoende vochtig, of
Vaginale infecties, of
Onbewust aanspannen van bekkenbodemspieren.
...Klik dan verder naar het artikel Goede Bekkenbodem helpt tegen pijn bij vrijen.
Dat vertelt over een te slappe bekkenbodem en over een te gespannen
bekkenbodem.
Je zult bij jezelf moeten nagaan wat er bij jou aan de hand is, en dan de suggesties
uit dat artikel opvolgen.

Voor een goede behandeling van de klachten is het soms nodig om aanvullend onderzoek te verrichten. Dit kan bijvoorbeeld bestaan uit een urodynamisch onderzoek om te kijken hoe de blaas werkt of een ontlastings- en bekkenbodemfoto om de functie van de bekkenbodem in kaart te brengen.

Nog een citaat:
Een gespecialiseerde bekkentherapeut is in veel gevallen de aangewezen persoon om samen met u oplossingen te vinden.

http://www.depaarsekeizerin.nl/info-adviezen/goede-bekkenbodem-helpt-tegen-pijn-bij-vrijen#.U_fawU0cTGg
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Probeer allereerst die schaamte los te laten: je bent heus niet de enige. Seksuele klachten zijn heel vervelend omdat het vaak een grote invloed heeft op je relatie, gevoel van welbevinden en soms zelfs je gevoel van eigenwaarde. Een serieuze klacht dus, die door artsen en andere hulpverleners ook als zodanig benaderd zal worden.

Bewust ontspannen van bepaalde spieren is vaak moeilijker dan bewust aanspannen. Je kunt er zelf wat mee proberen te oefenen, maar vaak is het beter om de hulp van een gespecialiseerde bekkenbodemtherapeut in te roepen. Wat je zelf kunt proberen, is allereerst proberen je bekkenbodem heel goed aan te spannen (alsof je je plas ophoudt) en daarna bewust los te laten. Ga ergens rustig zitten of liggen waar je niet gestoord kunt worden en concentreer je op het gevoel van spanning op je spieren, de ontspanning die daar op volgt en hoe verschillend dat voelt. Registreer dat gevoel en probeer of je nog meer kunt ontspannen. Concentreer je vervolgens weer op hoe dat aanvoelt.

Als je niet zeker weet of je wel echt ontspant, kun je dezelfde oefening proberen terwijl je het topje van je vinger in je vagina brengt. Je voelt dan de spierspanning ook rondom je vinger, zodat je een extra controle hebt. Als je merkt dat je het niet goed kunt voelen aan je spieren zelf (dus zonder hulp van je vinger), probeer dan te ontspannen met je vinger in je vagina en probeer dan heel bewust te registreren hoe je bekkenbodem aanvoelt als je hem ontspant. Probeer daarna of je datzelfde gevoel kunt oproepen zónder de hulp van je vinger.

Als dat niet (voldoende) werkt, of als je niet goed weet waar te beginnen, zoek dan verdere hulp. Als het probleem echt de spierspanning van je bekkenbodem is, kan een gespecialiseerde fysiotherapeut je hier heel goed bij helpen. Veel bekkenbodemtherapeuten werken met biofeedback. Je gebruikt dan een vaginale probe die precies je spierspanning registreert en dat zie je terug op een scherm. Daarmee krijg je hele directe feedback over je spierspanning, vaak een erg effectieve methode om daar ook meer controle over te krijgen.

Tenslotte is het nog wel belangrijk om in je achterhoofd te houden dat er ook een andere oorzaak zou kunnen zijn voor de pijn die je ervaart tijdens de seks. Mede daarom is het verstandig eerst een bezoek aan je huisarts te brengen en niet rechtstreeks naar de fysiotherapeut te gaan. De huisarts kan de spierspanning controleren en eventueel al wat andere voor de hand liggende oorzaken uitsluiten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog een aanvullende tip: Vanwege de invloed die dit heeft op jullie intimiteit, zou je kunnen afspreken met je vriend om een bepaald aantal weken (wat jullie zelf bepalen) alleen seks te hebben zonder penetratie. Vaak wordt alle intimiteit beladen bij een dergelijk probleem, dat bij wijze van spreken als je elkaar een kus geeft als je thuis komt of als je dicht bij elkaar op de bank zit hij al denkt: "zal ik wel of niet verder gaan knuffelen, straks denkt zij meteen dat ik seks wil terwijl dat haar pijn doet", en jij denkt: "zou hij wel of niet willen, misschien wil hij wel maar ik weet niet of ik wil", of "als ik nog een zoen geef dan denkt hij meteen dat we seks gaan hebben en is het een teleurstelling als ik toch niet wil, misschien dan maar niet zoenen" ... etc. Zo raak je in een hele neerwaartse spiraal samen en wordt álle intimiteit en aanraking beladen, terwijl jullie probleem eigenlijk alleen ontstaat bij de penetratie. Als je daarom duidelijke afspraken maakt hierover, zoals: "alles mag, behalve penetratie", of een andere voorwaarde die jullie samen stellen, dan kan dat in dit soort situaties juist meer vrijheid geven: je weet allebei wat je van de ander kunt verwachten, en kunt je juist vrij voelen om te zoenen, strelen, knuffelen etc., omdat je weet dat er hoe dan ook niets gaat gebeuren waarvan jij vantevoren al weet dat het je pijn gaat doen. Zomaar een overweging hoor, het is een bekende huiswerkopdracht uit de seksuologie en is toepasbaar bij veel soorten seksuele problemen. Als jullie geen last hebben van die beladenheid van het normale intieme contact of als de pijn niet zo overheersend is dat je tegen de seks gaat opzien dan is bovenstaande waarschijnlijk niet nodig, maar je kunt het overwegen. Al spreek je het maar af voor één of twee weken, daarna bespreek je dan samen hoe het gaat en of je vaker zo'n afspraak gaat maken met elkaar.
het klinkt alsof je lijdt aan vaginisme.
Probeer hiervan de oorzaak te achterhalen, soms is dat bijvoorbeeld omdat je (een) nare ervaring hebt gehad in het verleden met seks of de aanraking van je geslachtsdelen. In dat geval moet je hierbij hulp hebben.
Als er geen psychische oorzaak is, probeer dan alleen de klachten (dus het teveel aanspannen van je spieren) te verhelpen. Een bekkenbodemfysiotherapeut kan je hierbij helpen. Probeer zoveel mogelijk oefeningen te doen, ook in het dagelijks leven, bijvoorbeeld op je werk, zodat je je ervan bewust wordt hoe je deze spieren kunt aan- en ontspannen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had en heb het zelfde ik heb in een ziekenhuis vlak bij Den Haag botox injecties gehad in de bekkenspieren de klachten zijn toen veel minder geworden. Maar nu zoveel jaar verder moet ik er wel heen na een zware verhuizing is mijn rug en bekken overbelast geraakt.
Het sint-antoniusziekenhuis vlak bij Den Haag geeft deze injecties zodat de spanning minder wordt ik zou het zeker doen. Ik ga er ook weer heen want mijn sexleven lijd er onder.Groeten van Zeemeermin